Zabrinjavajuće izvješće DZS-a: Sve manje učenika u školama

Foto: Thinkstock

Na kraju školske godine 2018./2019. broj osnovnih škola, razrednih odjela i učenika nije se bitno promijenio u odnosu na prethodnu školsku godinu, ali je i dalje prisutan “pad broja učenika osnovnih škola koji traje već četvrt stoljeća”, upozorava se u izvješću Državnoga zavoda za statistiku.

Državni zavod za statistiku objavio je “Statističko izvješće 1663 – Osnovne škole i dječji vrtići i druge pravne osobe koje ostvaruju programe predškolskog odgoja, kraj školske godine 2018./2019. i početak školske i pedagoške godine 2019./2020.” u kojemu, između ostalog stoji da je u navedenom razdoblju na području Republike Hrvatske djelovalo 876 osnovnih škola (matičnih i samostalnih). Škole su u svom sastavu imale 1 151 područnu školu/odjel.

Pad broja učenika

Na kraju školske godine 2018./2019. broj osnovnih škola, broj razrednih odjela i broj učenika nije se bitno promijenio u odnosu na kraj školske godine 2017./2018. Udio učenica bio je 48,7%. Iako se broj učenika nije bitnije promijenio u odnosu na prethodnu godinu, i dalje je prisutan pad koji traje već četvrtstoljeća. Bilo je 70,6% državnih osnovnih škola s organiziranom prehranom i 95,5% privatnih osnovnih škola s organiziranom prehranom.

Odnos broja učitelja i učenika u redovitom obrazovanju u ovoj školskoj godini iznosio je 1 : 9,1. U obrazovanju za djecu i mladež s teškoćama u razvoju taj je odnos iznosio 1 : 2,0. Udio žena u populaciji učitelja bio je 81,5%.

Nastava na jezicima nacionalnih manjina

Više od četiri tisuće učenika polazi nastavu na jezicima nacionalnih manjina.

Prema metodologiji statističkog prikupljanja podataka, od 2 027školskih jedinica, u 2 002 školske jedinice nastava se izvodila samo na jednom jeziku, i to u 1 958 škola na hrvatskom jeziku, u 12 na talijanskome, u četiri na mađarskome, u sedam na češkome i u 21 na srpskome. Osim na hrvatskom jeziku, 25 škola nastavu je izvodilo i na jezicima nacionalnih manjina, i to pet na mađarskome, pet na talijanskome, jedna na njemačkome, dvije na češkome i 12 na srpskome. Ukupno su 4 293 učenika polazila nastavu na jezicima nacionalnih manjina,i to 353 na češkome, 1 696 na talijanskome, 172 na mađarskome, 135 na njemačkome i 1 937 na srpskome.

Jedan je učitelj u prosjeku imao nešto više od devet učenika

Na početku školske godine 2019./2020. broj osnovnih škola i broj učenika nije se bitno promijenio u odnosu na početak školske godine 2018./2019. Udio učenica bio je 48,7%.

Odnos broja učitelja i učenika u redovitom obrazovanju iznosio je 1 : 9,1. Od ukupnog broja ponavljača, najveći udio odnosio se na dječake, 68,0%. Najveći udio ponavljača bio je u višim razredima, 76,0%, a najviše ih je bilo u petom razredu, 24,3%. Od ukupnog broja ponavljača u petom razredu, najveći udio odnosio se na dječake, 75,4%. U obrazovanju za djecu i mladež s teškoćama u razvoju odnos broja učitelja i učenika iznosio je1 : 1,9. Udio žena u populaciji učitelja bio je 81,7%.

Promatrajući učenike prema godinama starosti, može se primijetiti da je u redovitim školama bilo samo 2,3% učenika mlađih od sedam godina. Isto tako, gornja granična skupina od 15 i više godina obuhvaćala je samo 0,5% učenika. Od toga je 92,0% pohađalo osmi razred.

Predškolski odgoj – Na jednog odgojitelja i učitelja u prosjeku desetero djece

Na početku pedagoške godine 2019./2020. djelovalo je ukupno 1 699 dječjih vrtića i drugih pravnih osoba koje ostvaruju programe predškolskog odgoja. Svaka teritorijalno odvojena jedinica (područni odjel) smatra se vrtićem. Bilo je 1 496 dječjih vrtića, od toga 1 087 čiji su osnivači Republika Hrvatska i jedinice lokalne uprave i samouprave, 347 čiji je osnivač druga domaća pravna ili fizička osoba te 62 kojima je osnivač vjerska zajednica. Pri drugim pravnim osobama bile su ustrojene 203 jedinice predškolskog odgoja, i to 153 pri osnovnim školama, šest u igraonicama pri knjižnicama te 44 u drugim ustanovama i udrugama (zdravstvenima, socijalnima, kulturnima, sportskima).

Ukupan broj djece obuhvaćene programima predškolskog odgoja bio je 139 682 (udio djevojčica bio je 48,2%). Redovitim programima bilo je obuhvaćeno 125 294 djece (89,7%), programom predškole 9 861 (7,1%) i kraćim programima 4 527 (3,2%). Od ukupnog broja djece, 20,3% bilo je mlađe od tri godine.

U školskoj godini 2018./2019. programom predškole bilo je obuhvaćeno 9 861 dijete koje nije bilo polaznik redovitog programa predškolskog odgoja, što je manje za 6,9% nego u prethodnoj godini.

Na jednog odgojitelja i učitelja dolazilo je u prosjeku desetero djece, a odnos stručnih radnika za rad s djecom (odgojitelja i učitelja, zdravstvenog osoblja i stručnih suradnika) i ostalih (administrativnoga i ostalog osoblja) iznosio je 2 : 1.

Cijelo izvješće pročitajte u prilogu:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr