Željko Sakić: Kako je Ivana Bodrožić potonula do dna u Rupi književnog antitalenta

Foto: narod.hr

Kada je prije nekoliko godina tada Ivana Simić Bodrožić, izjavila; „Ne idem u Vukovar zbog estradizacije Kolone sjećanja.“, te dodala, „’Nemam potrebu hodati u koloni i biti dio takvog mimohoda. Nemam se potrebu poklanjati žrtvi svoje obitelji i svojoj vlastitoj. Estradizacija tog događaja dovodi do površnog shvaćanja rata, a daje jako velik prostor ljudima koji će na tome skupiti političke bodove’, pomislio sam kako se radi o potiskivanju ratnih trauma, spomenute spisateljice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Romanom „Rupa“, Ivana Bodrožić, upravo je posegnula za svime onim što je u svojoj izjavi osuđivala, osobito „površnom shvaćanju rata“, uz to i tendenciozno iskrivljenom, iskarikiranom, karakterizacijom likova, koji ako nisu simpatični autorici, nemaju niti jednu pozitivnu ljudsku osobinu. Nešto poput Radmanove serije „Crno-bijeli svijet.“

Ako itko prikuplja „političke bodove“, svojim romanom, to upravo čini, Ivana Bodrožić.

Poznata je matrica koja je poželjna u međunarodnim kulturnim krugovima, kako bi se primjerice romanom, postigao uspijeh. To je osuđivanje, „hrvatskog nacionalizma“, čega u „Rupi“ ima više nego u arhivima nekdašnje zagrebačke SDS-i, regionalni pristup, recimo praktično, patetična uporaba beogradske rock skupine EKV, korištenje naslova njihovih pjesama za imenovanje poglavlja, ili intimna veza Srbina, Marka, tjelohranitelja Vojislava Stanimirovića, za „Rupu“ preimenovanog u Stanka Velimirovića, i Hrvatice, novinarke Nore Kirin, koja je naravno sama spisateljica Ivana Bodrožić, a to su jedina dva pozitivna lika u cijelome romanu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovakvom pristupu moglo je pogodovati i dosadašnje djelovanje Hrvatskog audiovizualnog centra, koji je poticao i financirao ogromne količine regionalnih koprodukcija, pa se na taj način moglo računati i na eventualno snimanje filma. Tako je još 2010. HAVC izdvojio 35 000 kuna za scenariji filma “Hotel Zagorje” u režiji Jasmile Žbanić po scenariju, tada Ivane Simić Bodrožić.

HAVC je inače s tri milijuna i sto tisuća kuna financirao film “Otok ljubavi“ Jasmile Žbanić, snimljen u hrvatskoj koprodukciji, a koji je inače Žiri Fondacije za kinematografiju BiH odbio financirati optuživši Žbanić za “promoviranje pedofilije“, a ja bih dodao i homoseksualizma.

Nekoliko mjeseci ranije prigodom nereda u Mostaru, dobitnica Nagrade za mir i Nagrade ekumenskog žirija na Berlinskom filmskom festivalu Jasmila Žbanić poručila je u ne baš ekumenskome stilu: “Milanoviću, marš kući. Kad god je Hrvatska u Bosni smirivala situaciju, a za svoje saveznike imala nacionaliste i mafiju, građani su patili, a zemlja bila rasturena.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Razlika između Ivane Simić Bodrožić i Ivane Bodrožić

Prije dvije godine Ivana Simić Bodrožić izjavila je; „Ne shvaćam nekrofilske postupke, primjerice Večernjeg lista koji objavljuje sve fotografije nestalih ljudi, donosi priču o ženi koja još uvijek čeka svog sina… to su stvari koje samo tjeraju na otvaranje rana, na nekakvo huškanje.“

U intervjuima koje je davala u svezi romana „Rupa“ Ivana Bodrožić tvrdi kako to može biti bilo koji pogranični slavonski grad. No vrlo je jasno da se radi o Vukovaru. Novinarku Kirin zanima, afera između gradonačelnika i vijećnice Brigite Arsovski. Nema dvojbe da je Brigita Ravnateljica škole koja je odbila pokušaj mita tadašnjeg gradonačelnika, Željka Sabe i poslala ga u zatvor. U romanu je prikazana kao negdašnja prostitutka, i radnica u salonu za masažu, ali to na žalost nije sve.
Kako je u romanu „Rupa“, mnoštvo doslovno prepisanih novinskih članaka, prilično je neobičajeno i ispod svake razine Brigitu Arsovski od rane mladosti opisivati kao lopova, a kasnije narkomanku, prostitutku, te dodati i sodomiju. Taj opis općenja s psom je trenutak u kome spisateljica dotiče moralno dno spram osobe koja ima dvoje maloljetne djece, ali i pokazuje kako joj nanošenje rana drugima, nije problematično niti u ljudskom, niti u profesionalnom smislu, iako se formalno radi o fikciji.
Poduzetnik, koji je Ivanu Bodrožić stipendirao dok je išla u školu, u romanu je prikazan kao kriminalac i ubojica. Napisala je u kojem je selu rođen, opisala ga do detalja i onda tom liku Josipu Ilinčiću pripisala političke spletke i ubojstva. Dakle, valjda se tako „zahvaljuje“, osobi koja vam omogući školovanje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Autorica se, periodično u romanu, služi posve nečitljivim rečenicama na tragu feminističke i rodne ideologije; „Taj najgori dio muškog principa neposredno je budio najgore u ženskom, akcija i reakcija dovodila je do neiscrpne potrebe za samožrtvovanjem i opsluživanjem destruktivnog patrijarhalnog sustava.“ Ovo svakako ne spada u standardni jezik proze, ali pokazuje potrebu autorice da pokaže intelektualnu superiornost.

Iako u romanu izrazito moralizira, nije joj jasna moralna pozicija agresora i branitelja. Zbog toga u fabuli i postoji ubojica Norina (Bodrožićinog) oca koji je stradao prije dvadesetak godina uoči početka rata pokušavajući posredovati u pregovorima između zaraćenih strana i upozoravajući na namjerna izazivanja sukoba. Aluzija na Josipa Rajhla Kira kojega poistovjećuje sa svojim ocem je očigledna. Kao što je očita i potreba moralne optužbe za one koji su ga ubili, Hrvate.

„Rupa“ je diletantska i iskrivljena preslika hrvatske stvarnosti, loš roman na čitanje kojega ne vrijedi potrošiti, niti minute slobodnog vremena.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.