Žurne službe: Tri četvrtine građana za hitne pozive koristi broj 112

Foto: Getty images

U Hrvatskoj čak 74 posto građana koji zovu pomoć žurnih službi to čine preko broja 112, bilo da trebaju policiju, vatrogasce ili hitne medicinske službe, izvijestio je u ponedjeljak MUP u povodu obilježavanja Dana jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 koji se na današnji dan obilježava od 2009.

Broj 112 jedini je broj za hitne službe u osam država članica EU: Danskoj, Estoniji, Finskoj, Malti, Nizozemskoj, Portugalu, Rumunjskoj i Švedskoj, a u Hrvatskoj je, uz ostale brojeve hitnih službi, dostupan od 2005. godine. Do početka ove godine djelovao je unutar Državne uprave za zaštitu i spašavanje, kroz 20 Županijskih centara 112, s tim da je za Grad Zagreb i Zagrebačku županiju nadležan jedan, zajednički centar, a već više od mjesec dana Sustav 112 dio je novoustrojenog Ravnateljstva civilne zaštite u MUP-u.

Jedinstveni europski broj za hitne službe 112 i dalje kroz mrežu županijskih operativno-komunikacijskih centara 112,dostupan je svim građanima Hrvatske i turistima u slučaju prirodnih ili tehničko-tehnoloških nesreća te prijetnji koje ugrožavaju život i zdravlje ljudi, imovinu ili okoliš, a ovisno o potrebi operateri promptno prespajaju drugoj nadležnoj službi (policija, hitna medicinska pomoć, vatrogasci, Gorska služba spašavanja, pomoć pri nesreći, traganju i spašavanju na moru, kao i drugih komunalnih, inspekcijskih ili hitnih službi koje su svojom djelatnošću vezane za zaštitu i spašavanje građana), kažu u MUP-u.

Ističu kako podaci pokazuju da će čak 74 posto građana Hrvatske zvati broj 112 ako trebaju pomoć policije, vatrogasaca ili hitne medicinske službe, dok 68 posto građana Hrvatske zna da je broj 112 dostupan i u svim državama članicama Europske unije.

U prošloj godini gotovo milijun i pol poziva

Pozivi su besplatni, a broj se može zvati 24 sata dnevno s javnih govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih uređaja u Hrvatskoj.

Uz to, a kako bi se olakšalo pružanje pomoći osobama koje ne mogu glasovno komunicirati, od ljeta 2016. uvedena je i mogućnost slanja SMS-a. Od tada pa do kraja 2018. zaprimljeno ih je 14.888, od čega je većina njih bila operativna, odnosno direktno preusmjerena na druge nadležne službe, najčešće policiju i Hitnu medicinski pomoć, a u 67 slučajeva pokrenuta je procedura isključenja zbog zlouporabe broja. Također, nešto više od godinu dana, građani županijskim centrima mogu upućivati i ePozive.

Osim na hrvatskom, dojave se zaprimaju i na engleskom, njemačkom, talijanskom, mađarskom, slovačkom i češkom, a turisti se najčešće obraćaju na engleskom i njemačkom jeziku.

Tijekom 2018. godine zaprimljeno je 1.487.042 poziva na broj 112 od kojih je 61,3 posto bilo namjenskih (912.005), 38,3 posto nenamjenskih (568.717) i 0,4 posto zlonamjernih (6.320).

U 2018. zabilježeno je 425.599 događaja, od čega ih je 58,3 posto bilo medicinskih (247.902), 32,0 posto sigurnosnih (136.296), 6 posto složenih (25.578) i 3,7 posto vatrogasnih (15.823). Ukupan broj manji je za 10.999 u odnosu na prethodnu godinu, a smanjenje se odnosi na broj medicinskih i vatrogasnih događaja.

Od samog početka, odnosno u razdoblju od 2005. do 2018. ukupno je zaprimljeno 27.174.493 poziva, među kojima i 78.660 na stranim jezicima. Evidencija događaja vodi se od 2008. godine te je od tada u Sustavu 112 evidentirano 4.103.865 događaja, ističu u MUP-u.

Izvor: narod.hr/hina