15. ožujka Svjetski dan potrošača – koja su temeljna prava potrošača koje trebamo znati?

Foto: Thinkstock

Svjetski dan prava potrošača svoje porijeklo ima u «Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača» koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. Predstavljajući svoju Deklaraciju američkom Kongresu te godine Kennedy je, uz ostalo, kazao i slijedeće:

“Potrošači, po definiciji, uključuju sve nas.

I mene kao predsjednika SAD-a.

Potrošači su najveća gospodarska skupina na koju utječe skoro svaka javna ili privatna gospodarska odluka. Oni su najvažnija skupina čiji se stavovi vrlo često ne čuju. Glas potrošača mora se čuti”.

John F. Kennedy

 

Spomenutom su Deklaracijom definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga. Već tada, prije četiri desetljeća, kao temeljna prava naglašena su:

  • pravo na sigurnost roba i usluga,
  • pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju
  • pravo na izbor roba i usluga
  • pravo potrošača da se čuje njihov glas

Consumer International na ta je prava dodao još četiri temeljna prava potrošača:

  • pravo na zadovoljavanje temeljnih životnih potreba
  • pravo na naknadu štete
  • pravo na obrazovanje te
  • pravo na zdravi okoliš.

Svjetski dan prava potrošača (World Consumer Rights Day) godišnja je prigoda za aktivno obilježavanje i iskazivanje solidarnosti među članicama pokreta za zaštitu potrošača u svijetu.

Prvi je puta Svjetski dan prava potrošača obilježen 15. ožujka 1983.godine. Dvije godine kasnije, 9. travnja 1985. godine, nakon desetljeća upornog i uspješnog lobiranja Consumer Internationala, Glavna skupština Ujedinjenih naroda usvojila je Rezoluciju 39/248, u sklopu koje je usvojen i «UN-ov vodič za zaštitu potrošača».

Vodič je sadržavao osam temeljnih prava potrošača kao smjernice koje osiguravaju okvir za definiranje nacionalnih politika za zaštitu potrošača i izgradnju učinkovitih sustava zaštite potrošača kao sustava zaštite temeljnih ljudskih prava, dostojanstva i gospodarskih interesa potrošača – fizičkih osoba na tržištima roba i usluga.

Usvajanjem UN-ova «Vodiča za zaštitu potrošača» (ovaj povijesni i globalni UN dokumenta ovih dana se dopunjava prema aktualnim izazova modernog tržišta roba i usluga) prava potrošača uzdignuta su na poziciju međunarodne prepoznatljivosti i dobila su legitimitet koji priznaju i prihvaćaju podjednako razvijene i zemlje u razvoju.

Izvor: narod.hr/potrosac.hr