15. ožujka Svjetski dan potrošača – koja su temeljna prava potrošača koje trebamo znati?

dobavljači posljednjih
Foto: Thinkstock

Svjetski dan prava potrošača svoje porijeklo ima u «Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača» koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. Predstavljajući svoju Deklaraciju američkom Kongresu te godine Kennedy je, uz ostalo, kazao i slijedeće:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Potrošači, po definiciji, uključuju sve nas.

I mene kao predsjednika SAD-a.

Potrošači su najveća gospodarska skupina na koju utječe skoro svaka javna ili privatna gospodarska odluka. Oni su najvažnija skupina čiji se stavovi vrlo često ne čuju. Glas potrošača mora se čuti”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

John F. Kennedy

 

Spomenutom su Deklaracijom definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga. Već tada, prije četiri desetljeća, kao temeljna prava naglašena su:

Tekst se nastavlja ispod oglasa
  • pravo na sigurnost roba i usluga,
  • pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju
  • pravo na izbor roba i usluga
  • pravo potrošača da se čuje njihov glas

Consumer International na ta je prava dodao još četiri temeljna prava potrošača:

  • pravo na zadovoljavanje temeljnih životnih potreba
  • pravo na naknadu štete
  • pravo na obrazovanje te
  • pravo na zdravi okoliš.

Svjetski dan prava potrošača (World Consumer Rights Day) godišnja je prigoda za aktivno obilježavanje i iskazivanje solidarnosti među članicama pokreta za zaštitu potrošača u svijetu.

Prvi je puta Svjetski dan prava potrošača obilježen 15. ožujka 1983.godine. Dvije godine kasnije, 9. travnja 1985. godine, nakon desetljeća upornog i uspješnog lobiranja Consumer Internationala, Glavna skupština Ujedinjenih naroda usvojila je Rezoluciju 39/248, u sklopu koje je usvojen i «UN-ov vodič za zaštitu potrošača».

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vodič je sadržavao osam temeljnih prava potrošača kao smjernice koje osiguravaju okvir za definiranje nacionalnih politika za zaštitu potrošača i izgradnju učinkovitih sustava zaštite potrošača kao sustava zaštite temeljnih ljudskih prava, dostojanstva i gospodarskih interesa potrošača – fizičkih osoba na tržištima roba i usluga.

Usvajanjem UN-ova «Vodiča za zaštitu potrošača» (ovaj povijesni i globalni UN dokumenta ovih dana se dopunjava prema aktualnim izazova modernog tržišta roba i usluga) prava potrošača uzdignuta su na poziciju međunarodne prepoznatljivosti i dobila su legitimitet koji priznaju i prihvaćaju podjednako razvijene i zemlje u razvoju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.