Blažena Katarina Kosača Kotromanić: posljednju bosansku kraljicu prognali su Turci

Foto: snimka zaslona

U bazilici sv. Marije od nebeskoga oltara, na samom Kapitolu u Rimu, nalazi se grob katolkinje Katarine Kosače-Kotromanić, posljednje kraljice Bosne. Prije smrti, stvari iz svoje dvorske kapele poklonila je hrvatskoj crkvi sv. Jeronima u Rimu, a svetačke moći namjenjuje crkvi sv. Katarine u kraljevskom stolnom gradu Jajcu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najstariji stanovnici Bosne, katolici, darovali su toj zemlji slavne vladare, od kojih je posljednja bila Katarina Kotromanić. Hrvatske žene u Kraljevoj Sutjesci, gdje je stolovao kralj Bosne, i danas nose crne marame kao znak žalosti za svojom katoličkom kraljicom.

Rođena je oko 1424. u Blagaju kod Mostara, u zemlji Humskoj (dio Hercegovine).

Za vjerski odgoj kraljice Bosne Katarine Kotromanić brinuli su se franjevci. Papa Eugen IV. poslije vjenčanja dao je dozvolu da sama po svojoj želji izabere dva kapelana među bosanskim franjevcima. Katarina je, zajedno sa svojim mužem Stjepanom Tomašem, sagradila po Bosni mnoge crkve, među kojima su crkva Presvetog Trojstva u Vrlima, crkva sv. Katarine u Jajcu, crkva sv. Tome u Vranduku, kao i najveću započetu crkvu u gradu Bobovcu 1461. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kraljica majka

Katarina je Stjepanu Tomašu rodila dvoje djece – Žigmunda i Katarinu, a imala je i pastorka Stjepana Tomaševića, izvanbračnog sina njezina muža.

Kralj i kraljica su stolovali u Kraljevoj Sutjesci, hrvatskom mjestu u srednjoj Bosni.

Katarinin muž umire 10. lipnja 1461. godine i ona njegovom smrću prestaje biti bosanska kraljica. Nasljednik njezina muža, Stjepan Tomašević, dao joj je titulu kraljice majke i Katarina je nastavila živjeti na dvoru kraljice Mare, supruge Stjepana Tomaševića.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prilikom turskog osvajanja Bosne svibnja i lipnja 1463. Katarina se spasila bijegom u Dubrovnik, dok su joj djecu Turci zarobili i odveli iz Bosne tako da ih više nikad nije vidjela.

Tijekom druge polovice 1464. Katarina dolazi u Rim gdje je, uživajući papinsku zaštitu, boravila do smrti 25. listopada 1478. Iako u tuđini, bez muža, djece i kraljevstva, Katarina je dostojanstveno podnosila svoje nedaće. Uvijek se očitovala kao zakonita nasljednica porobljenog kraljevstva. Talijanska i rimska javnost s poštovanjem je gledala na njezinu nezavidnu sudbinu. Nekoliko vijesti govore o njezinim tadašnjim javnim nastupima i njezinom kraljevskom držanju, kao prilikom prijenosa kostiju sv. Bernardina Sijenskog 1472. u gradu Akvili.

Ostavila Bosnu u nasljedstvo Svetoj Stolici

Teže od svega ostalog, kraljici je padala razdvojenost od njezine djece koja su u međuvremenu primila islam. Godine 1470. zatražila je od milanskog kneza Galeazza Sforze pomoć u cilju oslobađanja svoje djece. Istu molbu kraljičino je poslanstvo u Milanu ponovilo 1474. godine. Sve to, kako je poznato, ostalo je bez pravoga odjeka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kad je osjetila da joj se bliži posljednji čas, a smatrala se jedinom zakonitom predstavnicom bosanskoga kraljevstva, dala je 20. listopada 1478. godine – uz svjedočanstvo sedmorice franjevaca – potanko napisati svoju posljednju volju.

Stvari iz svoje dvorske kapele poklanja hrvatskoj crkvi sv. Jeronima u Rimu, a svetačke moći namjenjuje svojoj crkvi sv. Katarine u Jajcu. Srž je njezine oporuke i njezino povijesno značenje: Imenuje papu Siksta IV. i njegove nasljednike baštinicima bosanskoga kraljevstva, s tim da ga predaju njezinu sinu Sigismundu, odnosno njezinoj kćeri Katarini ako se s islama vrate katoličkoj vjeri. Inače, Sveta Stolica ostaje vlasnicom bosanskoga kraljevstva.

Umrla je 25. listopada 1478., a sahranjena je, u bazilici svete Marije od nebeskoga oltara u Rimu što joj je bila želja. Tamo se često molila povjeravajući Bogu i Djevici Mariji sudbinu svoje djece i ljubljene Bosne.

U posljednjim je desetljećima XX. stoljeća njezin grob postao dragom hrvatskom hodočasničkom postajom. Iz dubine povijesti ponovno među nama izranja njezin lik kao oličenje vjekovne sudbine tolikih hrvatskih i bosanskih izbjeglica i prognanika sve do naših dana koji i u svom izbjeglištvu nastavljaju živjeti dostojanstveno i sveto. U narodu je zapamćena kao veliki domoljub što gine i vene za domovinom, željna “pšenice sa Liješnice, ribe iz Bukovice i vode s Radakovice” – sve iz okolice kraljevskoga grada Bobovca.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.