Koncert o 30. godišnjici klase prof. Tikvice: ‘Ostavio je neizbrisiv trag u biću svakog svog studenta’

Foto: narod.hr

Koncertom održanim u utorak, 24. siječnja 2023. godine u dvorani Blagoje Bersa na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, pijanist i profesor klavira Đuro Tikvica obilježio je trideset godina svog pedagoškog rada na Muzičkoj akademiji. Ova značajna obljetnica u profesorovom životu slučajno se poklopila s godinom u kojoj glazbeni i pijanistički svijet slavi 80. obljetnicu smrti i 150. obljetnicu rođenja velikog ruskog skladatelja i pijanista Sergeja Rahmanjinova.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koncert pod nazivom „150-80-30“ okupio je, uz profesora Tikvicu, još 13 izvođača – njegovih sadašnjih i bivših studenata koji danas djeluju, kako koncertantno tako i pedagoški, u domovini i u inozemstvu.

Rahmanjinov nam je poklonio neke od najljepših glazbenih partitura ikad napisanih u povijesti, a posebno je obogatio pijanističku literaturu, koja je svojim sadržajnim bogatstvom i izvedbenim i interpretacijskim zahtjevima jedan od najvećih izazova svim pijanistima. Iz raskoši skladateljevog opusa, profesor je za ovaj koncert odabrao obje suite za dva klavira (op.5 i op.18) kako bi se otvorila mogućnost za sudjelovanje što većeg broja izvođača, a istovremeno ostvarile neke od temeljnih postavki njegovih pedagoških nastojanja, a to su suradnja i razmjena iskustava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Djela Rahmanjinova za dva klavira izveli prof. Tikvica i njegovi studenti

Čarobnu“ Barkarolu“ iz Prve suite izveli su profesor Tikvica i njegov student treće godine klavira Ivan Rod. Mladi pijanist je uz profesorovu podršku pokazao izuzetnu senzibilnost u oblikovanju zvuka i dojmljivu pijanističku zrelost. Massimilijana Brajković i Domagoj Gušćić, sugestivno i poetično, bez imalo izvanjske nametljivosti, donijeli su magični stavak “I noć i ljubav.“ Posebno dirljiv bio je nastup Elizabete Marjanović i njene profesorice klavira Marije Milinković, obje bivše studentice iz profesorove klase. Profesorica i učenica ravnopravno i usklađeno rasplele su delikatne i nježne taktove stavka „Suze“. Prvu suitu su bodrom i živom izvedbom zaokružili apsolvent klavira Karlo Wolf i Bernard Štancl.

U drugu suitu uvodnim stavkom „Alla marcia“ uveli su nas Mladen Grgić i Ivan Varošanec, razbudivši sva naša osjetila karakternim i suverenim zvukom i pulsom. Uslijedio je bravurozni Valcer, u kojem je Karlo Wolf uvjerljivo slijedio tonsku živost i tehničku virtuoznost koju je profesor donio iznoseći partituru prvog klavira. Kao pravi melem i smiraj pred virtuoznu Tarantellu, Dina Katnić ispunila je dvoranu predivnim tonskim bojama i dugom „rahmanjinovskom“ frazom, uz sjajnu podršku svog kolege Ivana Karše. Odličnom izvedbom vrlo zahtjevne „Tarantelle“ koja nam je dugo nakon izvedbe plesala u ušima, prvi dio koncerta zaokružili su Ivan Batoš i Dario Sabol.

U drugom dijelu koncerta, profesor Tikvica i njegov bivši student, a sada bliski suradnik Domagoj Gušćić, odsvirali su Simfonijske plesove op.45 (transkripcija za dva klavira), što je u pravom smislu riječi bio vrhunac koncerta. Bogatstvom zvuka, tonskom i interpretacijskom usklađenošću, potaknuli su oduševljenje brojne publike, koja je spontano pozvala sve izvođače ponovo na pozornicu, kako bi im iskazala oduševljenje i zahvalu za izniman glazbeni doživljaj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prof. Tikvica ostavio je i ostavlja neizbrisiv trag u biću svakog svog studenta

Iščekujući koncert u publici, osjećala sam uzbuđenje jako blisko onome prije izlaska na pozornicu. Emocije koje su me preplavile tijekom izvedbi bile su zapravo emocije koje su u svoje izvedbe unijeli pojedini izvođači, potaknuti ne samo ljepotom glazbe koju su nam donijeli, nego i posebnošću i veličinom trenutka u kojem su sudjelovali. Prisjetila sam se kako je ulazak u profesorovu učionicu tijekom studija bio kao ulazak u magični svijet Majstora i Margarite, romana čije iščitavanje je postalo neka vrsta akreditacije za ulazak u profesorov način promišljanja umjetnosti i života u cjelini. Nikad nismo znali niti mogli pretpostaviti što će nas tamo dočekati, ali išli smo hrabro, svjesni mudrosti koju dobivamo u zalog.

Svi mi koji smo imali čast ući u taj svijet, da bismo krenuli putem ostvarenja svojih pijanističkih, umjetničkih i ljudskih potencijala, trebali smo se ponajprije odreći onog dijela svog ega koji nas je sprečavao da uvidimo svoje nedostatke, kako ljudske tako i profesionalne, i da se istinski oblikujemo i rastemo. To nije bilo lako, ali profesor je bio nepokolebljiv i na tome mu iskreno hvala. Bilo je burnih neslaganja i žučnih rasprava i zamjeranja, ali su zajednička načela i vjera u postavljene ideale sami donosili rješenja i konačno međusobno razumijevanje.

Profesor Tikvica ostavio je, te i dalje ostavlja neizbrisiv trag u biću svake svoje studentice i studenta. Principi njegovanja klavirskog zvuka, pažljivog, predanog i sveobuhvatnog iščitavanja klavirskih partitura, umjetnička estetika i „zdravi pijanizam“ zasnovan na tehničkim rješenjima koja proizilaze iz same glazbe, bili su jasno vidljivi u nastupu svakog pijanista na ovom koncertu. To ukazuje na dosljednost u njihovom njegovanju kroz sve generacije studenata i zadivljujuću pedagošku ustrajnost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Doprinos razvoju pijanizma u Hrvatskoj

U turbulentnom vremenu u kojem živimo i u kojem odrastaju naši učenici i studenti, posebnom milinom ispunjava me činjenica da još uvijek, 20 godina nakon diplome, mogu slobodno pokucati na vrata profesorove učionice i s punim povjerenjem dobiti pedagošku i ljudsku podršku i savjete za vlastite pedagoške i životne nedoumice.

Profesorov doprinos razvoju pijanizma u Hrvatskoj je neprocjenjiv. Jedan, ali ne i jedini svjedok toga jest zaokružena cjelina bivših i sadašnjih studenata iz njegove klase i njihovih profesora koji su ravnopravno surađivali u realizaciji ovog vrijednog projekta. Njegovanje jedinstvene umjetničke estetike i poštivanje iznimno visokih profesionalnih i ljudskih ideala, zajednički su nazivnik profesorovih pedagoških nastojanja. Svi smo dobili u zalog njihovo prenošenje na nove generacije usprkos nedaćama i poteškoćama na koje nailazimo na tom putu.

Profesoru želim dobro zdravlje i još puno uspješnih pedagoških i pijanističkih godina!

> Đuro Tikvica i gosti – koncert s djelima Rahmanjinova u Zagrebu
> Profesorica klavira ministrici Divjak: ‘Ljudi su istraumatizirani, djeca umorna – u slučaju umjetničkih škola napravljen je ogromni propust’
> Prof. Tikvica s Muzičke akademije: ‘Upravo na moskovskom konzervatoriju razvio sam svoj hrvatski identitet’

O autorici

Zorica Mihajlović diplomirala je na studiju klavira u klasi prof. Đure Tikvice na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Radi kao profesorica klavira u Glazbenom učilištu Elly Bašić i Glazbenoj školi Bonar u Zagrebu. Predsjednica je Umjetničkog društva suvremenih učitelja koje se prvenstveno bavi edukacijom umjetničkih pedagoga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.