Stručnjaci o medijima u Hrvatskoj: Povezani su s politikom, kako onda mogu nepristrano izvješćivati?

Tribinu o ulozi medija u izborima organiziralo je Znanstveno vijeće za kazalište, film, radio i televiziju Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU) jer smo, istaknuo je uvodno akademik Boris Senker, ocijenili da je razdoblje između predsjedničkih i parlamentarnih izbora dobar trenutak za razgovor o tako važnoj temi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Istodobno, organizatori su u pozivu naveli kako žele upozoriti javnost na potrebu za stručnim, informativnim i nepristranim medijskim praćenjem izbora koji su pred nama.

Moderatorica tribine – članica Znanstvenoga vijeća za kazalište, film, radio i televiziju HAZU i profesorica na Hrvatskim studijima zagrebačkoga Sveučilišta Nada Zgrabljić Rotar rekla je kako su mediji, politika i javnost tri složena društvena fenomena i neiscrpno područje istraživanja. Istaknula je da je hrvatsko društvo u normativnom smislu ostvarilo uvjete za pluralizam medija, kako javnih kao što su Hrvatska radiotelevizija (HRT) i Hrvatska izvještajna novinska agencija (HINA) koja, smatra, može imati još veću medijsku ulogu no što ju ima danas, tako i svih drugih medija privatnih, komercijalnih i elektroničkih. Očekivali bismo, dodala je da nas svi ti mediji informiraju, educiraju i zabavljaju, ali smo, ocijenila je, svjedoci da mediji ne ispunjavaju te dužnosti.

S njezinom ocjenom suglasni su i uvodničari – znanstveni savjetnik na Institutu za migracije i narodnosti dr. Anđelko Milardović, prof. dr. Ivan Rimac te novinar i diplomat Dražen Vukov Colić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Politički analitičar i profesor na Pravnome fakultetu Sveučilišta u Zagrebu Ivan Romac smatra da je važan problem, kada govorimo u ulozi medija u izborima u Hrvatskoj, to što mediji, za razliku od banaka, nisu neovisni od politike, a posebice se to odnosi na financijsku ovisnost od države javnih medija te na dodjeljivanje koncesija javnim i privatnim medijima, kao i na vlasnike privatnih medija.

Dugogodišnja novinarka s diplomatskim iskustvom Neda Ritz, koja se odazvala pozivu organizatora, primijetila je kako je malo pozvanih došlo na tribinu što smatra dijelom indikativnim ponašanjem.

Tako se Milardović referirao na teze njemačkoga politologa Thomasa Meyera koji govori o “medijskoj kolonizaciji politike”, odnosno situaciji u kojoj se, simbolično i interesno mediji i politika, pretvaraju u borbu oko zabave i slike u skladu s post-modernom kulturom obilježenom fascinacijom slike i slijedom slika koje stvaraju prividne događaje. Meyer tvrdi da u medijima nema analitičkoga pristupa, već elektronički mediji imaju ulogu teatralizacije i inscenacije politike stavljajući u fokus sliku, a raspravu u drugi plan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dražen Vukov Colić: Propusti i u praćenju vanjske politike – izbora u Britaniji, Izraelu i Poljskoj

Uz to, primjetio je Rimac, znanje pojedinca nije dovoljno već su potrebni timovi stručnjaka koji će iznjedriti program koji bi onda mogao onih 60 posto hrvatskih građana koji ne izlaze na izbore potaknuti da na izbore izađu kako bi podržali baš taj program.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dražen Vuković Colić očekuje kako će se predstojeći parlamentarni izbori pretvoriti u kampanju “oko jedne stvari” u što se, rekao je, pretvaraju sve kampanje pa je takva bila i ona predsjednička u kojoj je Kolinda Grabar-Kitarović pobijedila na temelju kampanje ‘prazne posude’ koju je počela općim temama i stajalištima, postepeno ju puneći sadržajima, dok je Ivo Josipović ušao u kampanju sa ‘zatvorenim sandukom’ koji nije otvarao pod pretpostavkom da svi znaju što je u sanduku.

Upozorio je na propuste u medijskom praćenju izbora u Velikoj Britaniji, Izraelu i Poljskoj koji su u Hrvatskoj prošli bez ikakve pozornosti, a kamoli da su ih mediji analizirani. Za razliku od hrvatskih medija u kojima se to nikada nije dogodilo, politički analitičar britanskoga lista “Telegraph” James Kirk, istaknuo je Vukov Colić, ispričao se čitateljima što je potpuno krivo procijenio ishod izbora.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.