Glavni izvjestitelj, kardinal Peter Erdő, na današnjem je zasjedanju izvanredne biskupske sinode o obitelji predstavio je tzv. Relatio post disceptationem, to jest izvještaj na polovici rada sinode, u kojem su ocrtana glavna pitanja o kojima se u prošlotjednim zasjedanjima govorilo, a o kojima će biskupi, bratski delegati, uditori i stručnjaci ovaj tjedan raspravljati u manjim radnim skupinama, objavio je danas Radio Vatikan.
Kardinal Erdő je prvo istaknuo temu Isusova odnosa prema ljudima, podsjećajući kako je on, koji je Istina, „utjelovio se u ljudskoj krhkosti, ne da bi je osudio, već izliječio.“ Isus je naučavao kako je brak neraskidiv, ali je pokazivao razumijevanje za one koji ne dostižu taj ideal. Sinodski oci su govorili o potrebi prepoznavanja „sjemenja Riječi“ koje su i izvan vidljivih sakramentalnih granica, te o „zakonu postupnosti“ kao odraz Božjega komuniciranja milosti čovječanstvu, u različitim stupnjevima.
Također je istaknuta potreba prepoznavanja pozitivnih elemenata i u naravnom, nesakramentalnom braku između, primjerice, dvoje nekršćana ili krštene i nekrštene osobe. Kardinal Erdő je također govorio o potrebi misionarskog obraćenja koji ide dalje od puke teorije. U izvješću je naglašeno kako je Crkva osobito pozvana prepoznati patnje supružnika koji su bez svoje volje napušteni te kako su djeca istinske žrtve raspada obitelji.
Nadalje je istaknut prijedlog mnogih sinodskih otaca za pojednostavljenje i ubrzanje postupka proglašenja ništavnosti braka, poput ukidanja do sad obvezujućega drugog priziva za afirmativne presude. Kardinal Erdő je rekao kako će se dijalog o pastoralnim pristupima nastaviti na razini mjesnih Crkvi te će se iznijeti pred redovitu sinodu sljedeće godine.
S obzirom na osobe s homoseksualnim sklonostima, istaknuta je potreba istinske pastoralne skrbi i pratnje, ostajući vjerni nauku o braku kao zajednici muškarca i žene. Nadalje je rečeno kako su neprihvatljivi pokušaji nametanja rodne ideologije uvjetovanjem financijske pomoći. U slučajevima gdje, s partnerima u istospolnim vezama žive djeca, rečeno je kako se „potrebama i pravima malenih uvijek mora dati prednost.“
S obzirom na pitanje otvorenosti životu, istaknuto je da je ono bitan dio bračne ljubavi, te su sinodski oci potvrdili poruku enciklike Pavla VI, Humanae Vitae, s obzirom na dostojanstvo osoba te nemoralnost kontracepcijskih sredstava, podsjećajući na prečesto nepoznate metode prirodnoga planiranja obitelji.
Temeljni izazov obitelji danas je bez sumnje odgoj, otežan teškim i složenim kulturološkim stanjem današnjega društva – rekao je kardinal Erdő. Važna je podržati roditelje u odgoju djece na način koji ih uvodi u puno značenje života, življenog u svjetlu Evanđelja.
Zaključujući svoj izvještaj, kardinal Erdő je istaknuo da Crkva, nasljedujući Isusov milosrdni pogled, ima pratiti svoju najranjiviju djecu, označenu ranjenom i izgubljenom ljubavlju.
Cijelovit tekst Relatio post disceptationem, to jest izvještaja na polovici rada sinode možete pronaći ovdje na engleskom i talijanskom.
Reakcije na preliminarno izvješće
Danas je najavljen i nastavak ovog započetoga puta, to jest redovita sinoda koja će se održati od 4. do 25. listopada sljedeće godine, na temu „Poziv i poslanje obitelji u Crkvi i suvremenom svijetu“.
Ovo izvješće je samo preliminarno dok definitivni dokument koji će rezimirati rad Sinode tek treba biti napravljen nakon njezina nastavka iduće godine, izazvalo je burne reakcije. Neki komentatori su ga opisali kao “pastoralni zemljotres”, dok ima onih koji su dokument opisali u potpuno negativnim bojama.
Jedan od njih je čelnik Poljske biskupske konferencije Stanisław Gądecki koji je izjavio kako je dokument “neprihvatljiv za većinu biskupa”. Po njemu, Sinoda se umjesto u pronalaženje pastoralnog načina za pomoć obteljima u nevolji pretvorila u isticanje “izvanrednih i teških situacija” koje postoje, ali ne predstavljaju suštinu problema u kojoj se suvremena obitelj našla, piše bitno.net.
Gądecki je nadalje ustvrdio kako dokument predstavlja distanciranje od učenja sv. Ivana Pavla II. o ovim pitanjima, te da je čak u njemu moguće pronaći “tragove ideologije koja je suprotstavljena braku”.