Stankovićev gost Miran Kurspahić: poznat po tome kako je vrijeđao Grabar-Kitarović i hrvatske branitelje

Gost emisije Nedjeljom u dva je glumac i redatelj Miran Kurspahić. Govori o stanju u kulturi te svojoj najnovijoj predstavi Pad u kojoj se bavi ratnim Vukovarom – i to na temelju montaže i propagande agenata KOS-a, koji su ne samo prisluškivali nego i montirali te razgovore tako da zvuče u skladu s propagandnim ciljevima tadašnjeg vodstva KOS-a i JNA!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na pitanje o inspiraciji Vukovarom, Kurspahić je kazao da je imao 12 godina kad je počeo rat u Hrvatskoj. S emocijama i strepnjom pratio sam iz Zagreba što se događalo u Vukovaru. Preko izvještaja Siniše Glavaševića, Vukovar se već tada definirao kao simbol otpora koji Hrvatska pruža od srpske agresije. Kad su mediji pustili informaciju da je Vukovar pao i kad su krenule stravične snimke to mi se jako urezalo u sjećanje. Definitivno mi se Vukovar od tog trenutka jako urezao u moju podsvjest, objasnio je Kurspahić.

Na pitanje o angažiranju Branka Borkovića da pomogne oko predstave Kurspahić je rekao kako je Borković bio vrlo susretljiv. Najviše su nas zanimali njegovi dojmovi i pitanja vezana uz njegov doživljaj cijele te priče.

U predstavi Pad su dvije pozornice. Jedna publika, koja ne vidi drugu publiku, prati događaje u Vinkovcima i ono što se događalo u stožeru Mile Dedakovića Jastreba. Druga publika prati događaje u Zagrebu u uredu predsjednika Tuđmana, Šarinića i Šuška te publika prati i stožer Tusa i Gorinšeka. Audio ton je upaljen u prvih devet scena, a potom uoči pada Vukovara ton se gasi i zbivaju se dvije totalno izolirane scene. Da se sve vidi, predstavu treba pogledati dva puta. Intencija je bila da se svaka stvar može se gledati s barem dva rakursa, kazao je Kurspahić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podsjetimo, za te transkripte, na kojima je Kurspahić napravio predstavu, Mustafa Čandić, major jugoslavenske kontraobavještajne službe, na suđenju u Haagu posvjedočio je da su agenti KOS-a ne samo prisluškivali nego i montirali telefonske razgovore zapovjednika obrane Vukovara Mile Dedakovića Jastreba s političkim i vojnim vrhom Zagreba uoči pada grada 1991., kako bi onda ti razgovori zvučali „u skladu s propagandnim ciljevima tadašnjeg vodstva JNA“.

Iz njih je sugerirano da je dr. Franjo Tuđman proračunato izdao Vukovar!

Ti audiozapisi nastali su u radionici KOS-a, što je dokazano još na suđenju Radenku Radojčiću 1994.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Široj televizijskoj publici redatelj Miran Kurspahić poznat je po glumačkim ulogama u sapunicama te osobito po voditeljskoj ulozi u HTV-ovoj emisiji Dobro jutro, kultura, u kojoj s Draženom Ilinčićem na malo “otkačeniji” način govori o kulturnim zbivanjima.

Upravo pobuna protiv klišeja, pa i autoriteta, obilježila je još njegove studentske dane na Akademiji dramske umjetnosti. Bila je to klasa Kurspahić, Frljić, Božić!
S glumcem Svenom Jakirom i Deanom Krivačićem Kurspahić surađuje od studentskih dana. Tako i s Natašom Rajković i Teatrom ITD.

Miran Kurspahić sklon je društvenom aktivizmu, performansima, poznat je onaj kada se hrvao s Tomom Gotovcem ispred HNK. Tema je bila kakvo bi to trebalo biti kazalište u 21. stoljeću.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Miran Kurspahić nekulturno o predsjednici: Zamišljam situaciju da raspusti kosu i stane na branik domovine

Prisjetimo se, prošle godine hrvatska televizijska publika imala je prilike vidjeti Kurspahića u malom finalu emisije “Piramida” Hrvatske televizije kada su sudjelovali Nansi Tireli, predsjednica stranke Hrvatski laburisti i Goran Vojković, publicist i kolumnist.

Zamišljam predsjednicu raspuštene kose, s jedne strane Rojs s druge Thompson

“Danas kad se zbog svakojakih gluposti sazivaju referendumi lijepo se sjetiti onih vremena kad se hrvatske građane nije pitalo žele li biti dijelom NATO saveza. Postoji dovoljan broj onih branitelja koji jedva čekaju da se negdje zarati i da se mogu staviti u službu domovine. Zamišljam situaciju gdje bi bilo ugroženo ovo naše, kako si volimo tepati, predziđe kršćanstva, i gdje bi naša vrhovna zapovjednica stala na branik domovine, nekakve bivše krajine, pred nasrtajima sa Bizanta ili Turaka ili kakva već opasnost prijeti. Onako raspusti kosu, s jedne strane general Rojs sa bagerom stane, Glavaš razvuče selotejp duž granica i kao vrhunac dolazi Thompson zabija mač…” rekao je Kurspahić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Govoreći o Šešelju, u sredini Piramide, glumac Miran Kurspahić je rekao da Šešelj govori ono što srpska vlast misli, ali se ne usuđuje reći kao što to govori Šešelj ”koji se napalio na Kolindu i rado bi je kresnuo…” Ovo je samo jedan od pokazatelja u kojem je smjeru Piramida na Hrvatskoj televiziji išla. Kurspahić je u nastavku ove rečenice rekao da se u Hrvatskoj i Srbiji neke stvari nisu rješile na vrijeme. Inače, Kurspahić je u jednom trenutku usporedio Branimira Glavaša i Vojislava Šešelja.

Ivana Orleanska na braniku domovine

U obranu predsjednice države na trenutak je stala čelnica Hrvatskih laburista podsjećajući se nekih povijesnih iskustava.

“Nije upitno bi li predsjednica mogla stati na branik domovine s obzirom da je i Ivana Orleanska bila dokaz da žene izuzetno dobro vode rat”, branila je Tireli predsjednicu.

“Ne sumnjam u ratne vještine naše vrle predsjednice, ali sam htio dovršiti da bi Thompson uz pomoć čarobnog mača u obliku križa sazvao sigurno nekolicinu mrtvih generala i tako zasigurno obranio ovo predziđe kršćanstva. Da dalje ne trivijaliziram ovu temu, mislim da je vojni rok od tri mjeseca u ovakvim okolnostima potpuno besmislen. Gospodin Vojković je kao i ja proglašen nesposobnim za vojni rok. Pokušavam zamisliti situaciju u kojoj bi sigurnost država ovisila o ljudima poput nas koji bi sa tri mjeseca školovanja znali nešto. Vjerujte mi, to bi izazvalo salve smijeha kod bilo kakvog potencijalnog napadača. Ja sam za profesionalnu vojsku u broju koji odgovara veličini države, koji će adekvatno obavljati svoju funkciju”, nije se dao Kurspahić.

“Ratni zločinci Glavaš, Kordić i Norac postali su uzori”

Ubrzo nakon gostovanja u Piramidi Kurspahić dao je intervju za Nacional govoreći o predstavi Potop. “Ideja predstave je bila 50. obljetnica velike poplave u listopadu 1964. u Zagrebu. S tom temom sam bio obiteljski vezan jer je moja majka tada živjela na Cvjetnom naselju, gdje se gradila današnja zgrada Vjesnika, sa svojim deset godina starijim bratom, mojim ujakom koji je bio inženjer hidrosmjera i doslovno je spašavao moju majku i nonu od poplave”, pojašnjava Kurspahić ideju predstave dodajući “Htio sam pokazati kako su se ljudi tada suočavali s jednom nepogodom, a kako danas, kad imamo jednu drugu vrstu nepogode kojoj je puno teže nazrijeti kraj.”

Sustav vrijednosti u socijalizmu bio je kvalitetniji

Uspoređujući tadašnje vrijeme i današnjicu Kurspahić pojašnjava “Ne može se reći da u socijalizmu nije bilo nepotizma, birokracije, korupcije, ali naprosto su ljudi drugačije živjeli, drugačije su se prilagođavali sustavu. Ali sustav vrijednosti tada je bio kvalitetniji, što se najviše vidi po završetku predstave, odnosno po tome kako se gleda na budućnost. Te 1964. na budućnost se gledalo, unatoč katastrofi, s perspektivom i elanom, vidjelo se svjetlo na kraju tunela, dok ljudi u 2014. ne vide perspektivu, nemaju optimizma i vide samo crnilo u daljini.”

“U moralnom smislu problem su neprocesuirani ratni zločini, koji onda postaju političko-ideološki problemi”, dodaje Kurspahić da je “Svima jasno da smo vodili obrambeni rat koji bi tako bio čist, jer bi svi bili svjesni da se zločin dogodio i s hrvatske strane.”

“S obzirom na to da to nismo napravili, ili jesmo samo jednim dijelom, sve se prolongira te zbog toga dolazi do urušavanja moralnih vrijednosti, pa osuđeni ratni zločinci poput Branimira Glavaša, Darija Kordića ili Mirka Norca, umjesto da su persona non grata, doživljavaju ovacije, uzvanici su na inauguraciji predsjednice, postaju “role” modeli, odnosno uzori”,ističe Miran Kurspahić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.