Urednici britanskog medicinskog časopisa The British Medical Journal, jednog od najstarijih medicinskih časopisa u svijetu, BMJ ,poslali su otvoreno pismo Marku Zuckerbergu tražeći ga da prestane s cenzurom i “provjerom činjenica” koje njegovi suradnici izvršavaju nad BMJ člancima. BMJ nije prvi časopis čije članke cenzuriraju takozvani “provjerivači činjenica” vezano za objave o koronavirusu. Pismo urednika British Medical Journal-a Facebooku prenosimo u cijelosti.
Otvoreno pismo British Medical Journal-a
Dragi Mark Zuckerberg,
Mi smo Fiona Godlee i Kamran Abbasi, urednici The BMJ, jednog od najstarijih i najutjecajnijih svjetskih časopisa opće medicine. Pišemo kako bismo izrazili ozbiljnu zabrinutost zbog “provjere činjenica” koju poduzimaju pružatelji usluga trećih strana u ime Facebook-a/Meta.
>Obavještajci ne isključuju da je korona iz laboratorija: Zašto je Faktograf cenzurirao Marušića?
U rujnu je bivši zaposlenik Ventavije, ugovorne istraživačke tvrtke koja pomaže u provedbi glavnog ispitivanja Pfizerovog cjepiva protiv Covid-19, počeo The BMJ dostavljati desetke internih dokumenata tvrtke, fotografija, audio snimaka i e-poruka. Ti su materijali otkrili niz propusta u kliničkim ispitivanjima provedenima u Ventaviji. Propusti bi, naime, mogli utjecati na integritet podataka i sigurnost pacijenata. Također smo otkrili da, unatoč tome što je prije više od godinu dana primila izravnu pritužbu na ove probleme, FDA nije pregledala sporna mjesta Ventavije.
BMJ je naručio istraživačkog novinara da istraži podatke. Članak je objavljen 2. studenog, nakon pravnog pregleda te eksterne recenzije kolega. Podvrgnut je uobičajenom uredničkom nadzoru i pregledu BMJ-a na visokoj razini.
Čitatelji počeli prijavljivati razne probleme kada su pokušavali podijeliti naš članak
No od 10. studenog čitatelji su počeli prijavljivati razne probleme kada su pokušavali podijeliti naš članak. Neki su prijavili da članak ne mogu podijeliti. Mnogi su prijavili da su njihovi postovi označeni upozorenjem o “Nedostaje kontekst… Neovisni provjeravatelji činjenica kažu da bi ove informacije mogle dovesti ljude u zabludu.”
Facebook je obavijestio korisnike koji su pokušali podijeliti navedeni članak da bi ljudi koji stalno dijele “lažne informacije” mogli imati svoje objave “niže” u Facebookovom pregledniku novosti. Administratori grupe gdje je članak podijeljen primili su opasku od Facebooka kako su takvi postovi “djelomično lažni”.
Čitatelji su bili upućeni na “provjeru činjenica” koju je izvršio Facebookov partner Lead Stories.
1. Smatramo da je “provjera činjenica” koju su proveli Lead Stories netočna, nekompetentna i neodgovorna.
2. Ne daje nikakve argumente o lažnim informacijama u članku
3. Ima besmislen naslov: “Provjera činjenica: British Medical Journal NIJE otkrio diskvalificirajuće i zanemarene izvještaje o nedostatcima u ispitivanjima cjepiva Pfizer protiv COVID-19”
4. Prvi odlomak netočno označava BMJ kao “novinski portal”
5. Sadrži snimku zaslona našeg članka s pečatom preko njega u kojem piše “Uočene pogreške”, unatoč tome što Lead Stories nije detektirao ništa lažno ili neistinito u članku BMJ-a
6. Objavio je priču na svojoj web stranici pod URL-om koji sadrži izraz “Prijevara – uzbuna”
Kontaktirali smo Lead Stories, ali odbijaju promijeniti bilo što u vezi s navedenim. Također smo izravno kontaktirali Facebook koji ih je angažirao, tražeći hitno uklanjanje oznake “provjera činjenica” i bilo koje veze na članak Lead Stories, kako bismo omogućili našim čitateljima da slobodno dijele članak na Vašoj platformi.
“Provjera činjenica već je desetljećima najvažnija odlika dobrog novinarstva”
Postoji i šira problematika na koju želimo ukazati. Svjesni smo da BMJ nije jedini pružatelj visokokvalitetnih informacija na kojeg je utjecalo Facebookovo cenzuriranje. Primjera radi, istaknuli bismo cenzuriranje Cochranea, međunarodnog pružatelja visokokvalitetnih sustavnih pregleda medicinskih dokaza, od strane Instagrama (također u vlasništvu Mete/Facebooka).
Umjesto da ulažete dio Facebookove značajne dobiti na osiguravanje točnosti i pouzdanosti medicinskih informacija koje se dijele putem društvenih medija, očito ste tu odgovornost dali ljudima koji su nesposobni u izvršavanju ovog ključnog zadatka. Provjera činjenica već je desetljećima najvažnija odlika dobrog novinarstva. Ono što se dogodilo u ovom slučaju, trebalo bi zabrinjavati svakoga tko cijeni i oslanja se na izvore kao što je The BMJ.
Nadamo se da ćete brzo djelovati. Pritom mislimo na:
1. ispravljanje nanesene nepravde u vezi s člankom BMJ-a;
2. detaljnu provjeru postupka koji je doveo do pogreške;
3. općenito preispitivanje svojih ulaganja te pristup u provjeravanju činjenica
Tekst se nastavlja ispod oglasa