Zemlje u razvoju neće napredovati ukoliko ne poboljšaju uvjete života djevojčica čiji se potencijali prečesto guše, ocjenjuje se u izvješću Fonda UN-a za stanovništvo (UNFPA) objavljenom u četvrtak.
Djevojčice kojima su, u odnosu na dječake, smanjene šanse za školovanje izložene su velikom riziku da postanu žrtve prisilnih brakova i genitalnog sakaćenja, a često završe i kao dječja radna snaga.
Nasuprot tome, ako imaju potporu od djetinjstva, te iste djevojčice će postati neprocjenjivo vrijedni pokretači gospodarskog razvoja svojih zemalja, ističe se u izvješću agencije UN-a o “stanju stanovništva u svijetu” za 2016.
“U nekim dijelovima svijeta, 10-godišnja djevojčica, na samom pragu adolescencije, vidi pred sobom nebrojne mogućnosti i počinje donositi odluke koje će utjecati na njezino obrazovanje i potom kasnije na njezin privatni i profesionalni život. No, u nekom drugom kutku svijeta, perspektive neke druge 10-godišnje djevojčice su vrlo ograničene. Kada uđe u pubertet, njezini bližnji, članovi zajednice, društvene i kulturne norme, institucije i diskriminacijski zakoni blokiraju njezin put naprijed”, objašnjava Babatunde Osotimehin, izvršni direktor UNFPA.
S 10 godina, djevojčica u tom drugom kutku svijeta je već prisiljena na brak i istrgnuta iz školske klupe kako bi započela cjeloživotni mučni ciklus rađanja, sužanjstva i potčinjenosti svom mužu. S 10 godina može postati nečije vlasništvo, roba za kupnju i prodaju. S 10 godina nema nikakvu riječ kada je u pitanju njezina budućnost jer o njezinoj budućnosti odlučuju drugi.
“Priječeći siguran, zdrav put djevojčica kroz razdoblje adolescencije prema produktivnoj i autonomnoj odrasloj dobi predstavlja kršenje njihovih prava, ali danak također plaćaju zajednica i država. Svaki puta kada se ne realizira potencijal kojeg nose djevojčice, svi smo na gubitku”, ističe se u izvješću.
UN procjenjuje da bi zemlje u razvoju, u kojima živi 90 posto 10-godišnjih djevojčica, na godišnjoj razini “ubrale dividendu” od 21 milijarde dolara kada bi im se dopustilo da završe srednjoškolsko obrazovanje.
U tom gušenju potencijala djevojčica prednjače arapske zemlje i zemlje subsaharske Afrike u kojima živi 70 posto 10-godišnjakinja.
“Čak 16 milijuna djevojčica starih između 6 i 11 godina nikada neće ići u školu, što je dvostruko više od broja dječaka, 32 milijuna je izostavljeno iz cjelokupnog osnovnoškolskog obrazovanja, a među tinejdžericama, čak 62 milijuna ih danas nije u školskim klupama”, stoji u izvješću.
UNFPA, između ostalog, predlaže da se obiteljima pomaže novčanim sredstvima pod uvjetom da se angažiraju na školovanju ženske djece te da se dob za sklapanje braka ograniči na 18 godina. Na taj način bi se spriječilo da djevojčice zbog prisilne udaje napuštaju školovanje. Agencija posebice ističe činjenicu da su u više subsaharskih zemalja djevojčice iz te dobne skupine pet puta više od dječaka izloženije riziku zaraze od AIDS-a te poziva na uvođenje zdravstvenog i seksualnog odgoja.
Autori izvješća izražavaju žaljenje što su djevojčice “riziku nasilje izložene posvuda: u vlastitom domu, dok idu po vodu i skupljaju granje, na putu u školu ili na tržnicu pa čak i u školskoj učionici”.
“Ako nam 10-godišnje djevojčice ne budu prioritet, za 15 godina ćemo samo moći konstatirati da smo još jednom iznevjerili novu generaciju djevojčica i (…) nikakav izgovor neće moći opravdati naš neuspjeh”, zaključuje se u izvješću.
Prema indeksu jednakosti spolova, oko 35 milijuna današnjih 10-godišnjih djevojčica živi u zemljama u kojima vlada golemi nesrazmjer u jednakosti spolova.
UN bi htio da poruka svijetu bude sljedeća: ja sam 10-godišnjakinja i ja sam lice budućnosti.