U srijedu 7. svibnja počinje konklava za izbor 267 pape. U Vatikanu je svih 133 kardinala-elektora čiji će glasovi odlučiti o nasljedniku Petrove Stolice. Uoči početka konklave u Sikstinskoj kapeli, završene su ključne organizacijske pripreme, a svi kardinali elektori pristigli su u Rim. U 16.30 kardinali ulaze u Sikstinsku kapelu kako bi izabrali poglavara Katoličke crkve i nasljednika pape Franje.
U ponedjeljak je održana deseta Opća kongregacija Kardinalskog zbora, s ciljem duhovne i pastoralne priprave za izbor novoga pape, nasljednika svetoga Petra.
Tjedan konklave počeo kongregacijom
Ukupno je 179 kardinala sudjelovalo u kongregaciji, uključujući svih 133 kardinala-elektora s pravom glasa. Smješteni su u Domu svete Marte, a pristup Sikstinskoj kapeli, gdje će se održavati glasovanje, osiguran je za kardinale putem posebno zaštićene rute, uključujući i mogućnost pješačkog dolaska iz Doma svete Marte.
U sklopu jutarnjeg zasjedanja u ponedjeljak, održano je 26 pojedinačnih izlaganja. Rasprave su obuhvatile širok spektar teoloških, pastoralnih i društvenih tema: primjenu kanonskog prava i ulogu Države Vatikanskoga Grada; misijsko poslanje Crkve u suvremenom svijetu; karitativnu dimenziju Crkve, osobito u obrani dostojanstva siromaha; aktualnu prisutnost i interes svjetskih medija kao znak da evanđeoska poruka i dalje snažno odjekuje u globalnom kontekstu; iskustvo zajedničke molitve tijekom pandemije covid-19, koje je istaknuto kao izvor nade u vremenima nesigurnosti.
Izražena želja da novi rimski biskup bude pastir blizak narodu
U raspravama je više puta izražena želja da novi rimski biskup bude pastir blizak narodu, sposoban okupljati vjernike u duhu zajedništva i milosrđa, osobito u vremenu kada su mnogi odnosi, i unutar Crkve i u svijetu, opterećeni neslogom i fragmentacijom.
Radovi na Sikstinskoj kapeli i pratećim prostorima privedeni su kraju, a od utorka 6. svibnja kardinali mogli su započeti s formalnim useljenjem u smještajne prostore. Pristup Sikstinskoj kapeli strogo je ograničen – novinarima nije dopušten ulaz jer je prostor već pod nadzorom Vatikanske žandarmerije. Ipak, predviđena je objava službenih fotografija koje prikazuju unutrašnjost kapele spremne za konklavu, javlja IKA.
Izbor novog pape bit će praćen s velikim zanimanjem diljem svijeta, a Crkva ulazi u ove važne dane s molitvom i nadom u Duha Svetoga koji vodi i upravlja njezinim hodom kroz povijest, izvijestio je Vatican News.
Isključene mobilne mreže za vrijeme konklave
Sve mobilne telefonske mreže u blizini Sikstinske kapele bit će isključene od srijede 7. svibnja poslijepodne do izbora novog pape, objavila je u ponedjeljak 5. svibnja Uprava Države Vatikanskog Grada, prenosi Vatican News.
Isključenje mobilnih telefonskih mreža u skladu je sa strogim mjerama diskrecije koje vrijede za vrijeme konklave, navodi se u priopćenju.
„S obzirom na zakonske i sigurnosne propise glede aktivnosti u svezi s izborom pape, objavljuje se da će od srijede 7. svibnja u 15 sati biti isključeni svi mobilni i telekomunikacijski uređaji na području Države Vatikanskog Grada, s izuzetkom područja Castel Gandolfa“, piše u priopćenju.
Tom se mjerom želi spriječiti svaka vrsta elektroničke komunikacije, kako bi se konklava mogla odvijati u najstrožoj tajnosti u skladu s kanonskim pravom.
U trenutku kad kardinal protođakon s balkona Bazilike svetog Petra objavi izbor novog pape, telekomunikacijski signal bit će ponovno uključen. Vrijeme koje je potrebno za ponovno uključenje ovisi o ponuđačima telekomunikacijskih usluga.
Molitva za konklavu
Zbor kardinala pozvao je na molitvu za predstojeću konklavu koja 7. svibnja započinje u Sikstinskoj kapeli u Vatikanu. Molitvu potpisuje kardinal Angelo Comastri.
Gospodine Isuse,
Prije nego si otišao sa scene ovoga svijeta, rekao si svim apostolima:
“Ja sam s vama u sve dane do svršetka svijeta”.
Sada osjećamo Tvoju umirujuću prisutnost i uvjereni smo kako uvijek ostaješ na kormilu broda koji je Crkva, vodeći je čvrstom i sigurnom rukom kroz oluje povijesti.
U ovom trenutku tjeskobnog iščekivanja, pošalji svoga Duha Svetoga da prosvijetli misli kardinala u izboru Petrova nasljednika. Neka odaberu onoga koga Ti imaš na umu, onoga koga si odredio da danas vodi Tvoje stado.
Sveta Majko Otkupitelja,
Molila si s apostolima u gornjoj sobi i s njima iščekivala izlijevanje Duha Svetoga.
Moli za nas i moli s nama da nam isprosi dar nove Pedesetnice žara, entuzijazma i radosne poslušnosti Evanđelju tvoga božanskog Sina Isusa.
Amen.
Povijest konklave
„Konklava“, što doslovno na latinskom jeziku znači „s ključem“ (cum clave), označava skup kardinala Katoličke crkve koji se okupljaju kako bi izabrali novog papu. Riječ je o jednom od najznačajnijih događaja Katoličke Crkve, koji unatoč svojoj zatvorenosti, izaziva pozornost cijelog svijeta zbog svoje duhovne i povijesne važnosti. Ova institucija, iako danas definirana jasnim pravilima i procedurama, ima složenu i bogatu povijest punu političkih utjecaja, reformi i simbolike¹.
U najranijim stoljećima kršćanstva, pape nisu birani formaliziranim sustavom kakav danas poznajemo. Prvi biskupi Rima (koji su retrospektivno prepoznati kao pape) birani su od strane rimskog klera i vjernika, ponekad usmenim izražavanjem podrške (acclamatio). Nerijetko je car imao presudnu ulogu u potvrdi izbora (imperial confirmatio). Tijekom kasne antike i ranog srednjeg vijeka, izbori su često bili podložni političkim pritiscima, a ponekad su uključivali i izravne intervencije svjetovne vlasti, što je katkad dovodilo i do pojava protupapa (antipapatus).
Prva konklava
Prva formalizirana konklava uvedena je nakon trogodišnjeg interregnuma (interregnum) između smrti pape Klementa IV. 1268. i izbora Grgura X. 1271. Tijekom tog razdoblja, unatoč brojnim pokušajima, kardinali nisu uspijevali postići dogovor, dijelom i zbog raznih političkih pritisaka i frakcija unutar samog Kolegija kardinala. Ova duga kriza izbora održana je u Viterbu, gdje su lokalne vlasti u jednom trenutku zaključale kardinale u palaču i smanjile im obroke (reductio victus), sve kako bi ih prisilile da ubrzaju proces.
Nadahnut tim iskustvom, novoizabrani papa Grgur X. sazvao je Drugi lyonski sabor 1274. godine na kojem je dekretom Ubi periculum („Gdje je opasnost“) ustanovio pravila konklave. Ključna pravila uključivala su zatvorenost kardinala (clausura) bez mogućnosti komunikacije s vanjskim svijetom, postupno smanjivanje količine hrane ako izbor potraje, te dvotrećinsku većinu potrebnu za valjani izbor (duae partes ex tribus).
Konklava više puta prilagođavanja
Konklava je u srednjem i ranonovovjekovnom razdoblju više puta prilagođavana. U 15. stoljeću, tijekom zapadnog raskola (schisma occidentale – konflikt započet 1378. godine i trajao 30 godina, vrijeme obilježeno s dva ili nekad i tri (anti)pape istovremeno), papa Grgur XII. (1406.-1415.) i Koncil u Konstanzu (1414.-1418.) intervenirali su kako bi okončali podjelu unutar Crkve i osigurali izbor jednog pape.
Tijekom tog procesa, kako bi se spriječila ponovna podjela, odlučeno je da se izbor pape mora obaviti uz konsenzus i jedinstvo kardinala, čime je ojačana stabilnost unutar Crkve. Također, u tom razdoblju je usmjerenost na stabilnost i ujedinjenje Kolegija kardinala postala prioritet, što je rezultiralo strožim pravilima o validnosti izbora i kontroli uloga i prava pojedinih kardinala unutar procesa.
Immensa Aeterni Dei
Papa Siksto V. je 1586. godine izdao bulu Immensa Aeterni Dei, kojom je reorganizirao Kolegij kardinala i uspostavio jasniju strukturu unutar njega. Prije ove reforme, kardinali su bili podijeljeni u različite kategorije, no nije postojao jasno definirani sustav unutar same Crkve. Bula je uvela tri osnovna reda unutar Kolegija kardinala: biskupe (episcopi), svećenike (presbyteri) i đakone (diaconi).
Kardinali biskupi, koji su upravljali biskupijama ili imali biskupske titule, činili su prvu skupinu, dok su kardinali svećenici, koji su često upravljali crkvenim pokrajinama ili imali važne crkvene funkcije, činili drugu skupinu. Posljednju, treću skupinu činili su kardinali đakoni, koji su imali niži red unutar klera, ali su bili ključni zbog svojih obveza i odgovornosti unutar Crkve. Ova reorganizacija omogućila je bolju organizaciju i efikasnije upravljanje Crkvom, kao i jasnije razgraničavanje uloga kardinala u procesu izbora pape i donošenju važnih odluka unutar Crkve.
U 19. i 20. stoljeću političke promjene u Europi dovele su do ukidanja prava isključenja (jus exclusivae) – prava katoličkih monarha da ulože veto na kandidata. Papa Pio X. je bulom Commissum Nobis (1904.) zabranio ovu praksu i uveo izopćenje (excommunicatio latae sententiae) za svakoga tko bi je pokušao provesti. Posljednji pokušaj korištenja jus exclusivae dogodio se 1903., kada je austro-ugarski car pokušao spriječiti izbor kardinala Rampolle.
Suvremene reforme konklave
Papa Pavao VI. je 1970. donio apostolsku konstituciju Ingravescentem aetatem, kojom je ograničio pravo glasa samo na cardinales electores (kardinale elektore) mlađe od 80 godina, a pet godina kasnije, kroz Romano Pontifici Eligendo, ograničio je broj kardinala birača na maksimalno 120.
Papa Ivan Pavao II. 1996. izdaje dokument Universi Dominici Gregis („Cijelo Kristovo stado“), kojim detaljno propisuje procedure izbora. Među odredbama su: glasovanje u Sikstinskoj kapeli, najviše četiri kruga dnevno, dvotrećinska većina do 34. glasovanja, mogućnost apsolutne većine nakon toga, te strogi sigurnosni protokoli koji uključuju tehničke mjere i zakletvu (iusiurandum) o čuvanju tajne (secretum conclavis).
Papa Benedikt XVI. 2013. unosi važne pravne izmjene u postupak izbora rimskog prvosvećenika. Pismo nadopunjuje i djelomično mijenja apostolsku konstituciju Universi Dominici Gregis.
Najvažnija promjena
Najvažnija promjena odnosi se na potvrdu da je za svaki valjani papinski izbor nužna dvotrećinska većina glasova svih prisutnih kardinala izbornika. To vrijedi u svim fazama glasovanja, pa i u slučaju višekratnih neuspjelih pokušaja izbora. Time se izričito dokida ranije dopuštenje da se nakon određenog broja neuspješnih glasovanja Papa može birati običnom većinom.
Pismo također predviđa fleksibilnost u pogledu početka konklave: iako je prema prijašnjem pravilu bilo obvezno čekati 15 dana od smrti ili odreknuća (renuntiatio) prethodnog pape, sada Kardinalski zbor može odlučiti započeti konklave i ranije, pod uvjetom da su svi kardinali izbornici prisutni u Rimu i da su sve pripreme dovršene. Unatoč toj mogućnosti, izbor se ipak mora započeti najkasnije 20 dana nakon nastupa sedisvakancije (sede vacante – prazna stolica).
Jedna od najstrožih i najozbiljnijih novosti odnosi se na obvezu čuvanja tajnosti. Svi sudionici konklave koji nisu članovi Kardinalskog zbora – uključujući ceremonijare, tehničko osoblje, papinske liturgičare i druge pomoćnike – obvezni su položiti zakletvu o čuvanju potpune tajnosti vezane uz izbor pape. Svako kršenje te zakletve, posebno otkrivanje informacija ili korištenje elektroničkih uređaja za snimanje, kažnjava se automatskim izopćenjem iz Crkve (latae sententiae), koje je pridržano Svetoj Stolici. Time se htio spriječiti svaki oblik vanjskog utjecaja i očuvati povjerljivost samog procesa⁹.
Apostolsko pismo ojačava službu vicekomornika, koji zajedno s komornikom i zamjenikom Državnog tajništva postaje ključna poveznica između izbornog prostora i vanjskog svijeta. Povećava se i broj ceremonijara kako bi se olakšalo provođenje izbornih radnji, osobito podjela glasačkih listića i brojanje glasova¹⁰.
Detaljno se regulira i način provedbe samog glasovanja: od faze pripreme, izvlačenja odgovornih za brojanje glasova i glasovanja za bolesne kardinale, do službenog proglašenja izabranog pape. Nakon izbora, formalni pristanak izabranog kardinala i njegovo odabrano papinsko ime bilježe se u službenom dokumentu, uz prisustvo svjedoka i liturgijskih službenika.
Konklava danas
Nakon potvrde smrti pape ili odreknućem službe, nastupa vrijeme sede vacante. Kardinali elektori (kardinali mlađi od 80 godina koji imaju pravo sudjelovati u konklavi) iz cijeloga svijeta skupljaju se (smješteni su u Domu sv. Marte u Vatikanu) te započinju s Općim kongregacijama (Congregationes generales) koje služe kao pripremne sjednice za izbor novog pape. Međutim, opće kongregacije nisu namijenjene samo onima koji imaju pravo glasovati u konklavi. Na njima mogu sudjelovati i drugi kardinali koji nemaju pravo glasovati, poput kardinala koji su stariji od 80 godina, ali imaju ulogu u savjetovanju ili pružanju pomoći. Svi kardinali koji sudjeluju u općim kongregacijama dolaze u Vatikan, gdje im je omogućeno da raspravljaju o ključnim pitanjima vezanim uz eklezijalne i društvene izazove te potrebe, kao i o osobinama koje bi novi papa „trebao“ imati.
Izbori su tajni
Iako glasovanje za papu ostaje tajno, kardinali koriste opće kongregacije kako bi se međusobno upoznali s kandidatima, njihovim sposobnostima i potencijalima za vođenje Crkve. Ove rasprave nisu formalni izborni proces, ali služe kao neformalna platforma za iznošenje mišljenja o različitim kandidatima. Također, opće kongregacije služe za organizaciju samog procesa konklave.
Kardinali raspravljaju o pitanjima vezanim uz samu proceduru izbora pape kako bi svi sudionici bili upoznati s pravilima i pripremama potrebnim za održavanje izbora. Time se osigurava da cijeli proces bude transparentan i usklađen s kanonskim pravom. Kroz opće kongregacije, kardinali također obavljaju duhovnu pripremu za konklavu. S obzirom na važnost i duhovnu dimenziju izbora pape, mnogi kardinali koriste ove susrete kako bi se molili za mudrost i smjernice od Boga u procesu izbora novog poglavara Katoličke Crkve. Opće kongregacije također služe za odabir kardinala koji će imati ključne funkcije tijekom konklave.
Kako izgleda dan na konklavi?
Kardinali se okupljaju na dan određen za početak konklave te sudjeluju u euharistiji u Bazilici svetog Petra, Missa votiva pro eligendo Papa (zavjetna misa za izbor Pape), koja se, ako je moguće, održava ujutro kako bi se popodnevne pripreme mogle odviti prema planu.
Poslijepodne kardinali, okupljeni u Kapeli sv. Petra i Pavla (Cappella Paolina) Apostolske palače, u korskom ruhu kreću u svečanoj procesiji prema Sikstinskoj kapeli uz pjevanje Veni Creator (Dođi, Stvorče, Duše Svet). Procesiji se pridružuju i određeni visoki prelati i službenici Rimske kurije (ravnatelj papinskih liturgijskih slavlja, zatim po dva člana Zbora apostolskih protonotara i Zbora prelata revizora Rimske Rote, tajnik kardinala koji predsjeda konklavom i članovi zbora Papinske glazbene kapele.
U skladu s novim normama, svi postupci izbora Pape odvijaju se isključivo u Sikstinskoj kapeli (Cappella Sistina), koja postaje potpuno zatvoren prostor do završetka izbora. Tajnost svih izgovorenih riječi i poduzetih radnji mora biti potpuno očuvana, a osoblje odgovorno za organizaciju mora osigurati da ne postoji nikakva opasnost od prisluškivanja ili prijenosa informacija, uključujući i tehničke provjere od strane pouzdanih i stručnih osoba. Iako propisi određuju da u konklavi može sudjelovati najviše 120 kardinala s pravom glasa, na sljedećoj konklavi sudjelovat će čak 133 kardinala, što ukazuje na Papino proširenje kolegija kardinala mimo dosadašnje prakse.
Prisega
Po ulasku u Sikstinsku kapelu, u prisutnosti onih koji su sudjelovali u procesiji, kardinali izgovaraju prisegu. Kardinal dekan čita naglas formulu, a zatim svaki kardinal pojedinačno polaže ruku na Evanđelje i izgovara formulu: Et ego N. Cardinalis N. spondeo, voveo ac iuro, et imponendo manum super Evangelium, adiungant: Sic me Deus adiuvet et haec Sancta Dei Evangelia, quae manu mea tango. (I ja, N. kardinal N., obećavam, obvezujem se i kunem, te stavljajući ruku na Evanđelje, dodajem: Neka mi Bog pomogne i ova sveta Evanđelja kojih se dotičem rukom.)
Prisežu da će poštovati apostolsku konstituciju Universi Dominici Gregis, biti vjerni u izvršavanju dužnosti Rimskog prvosvećenika, čuvati duhovnu i institucionalnu neovisnost Svete Stolice te osobito štititi potpunu tajnost izbora, imajući pred očima samo Boga (solum Deum prae oculis habentes).
Po završetku prisege, svi koji nisu članovi konklave napuštaju kapelu. U njoj ostaju samo liturgijski ceremonijar i svećenik zadužen za održavanje druge meditacije, koji kardinalima govori o ozbiljnosti zadatka, podsjećajući ih da djeluju u duhu odgovornosti prema cijeloj Crkvi.
Nakon molitve i duhovne priprave, dekan predlaže kardinalskom zboru da se utvrdi jesu li svi proceduralni aspekti jasni i zadovoljeni. Ako većina zaključi da se može prijeći na glasovanje, izbor Pape započinje prema pravilima ove apostolske konstitucije.
Kardinali elektori dužni su za vrijeme konklave potpuno se suzdržati od bilo kakve komunikacije s vanjskim svijetom – uključujući pisma, telefonske pozive, radijske kontakte – osim u iznimnim slučajevima velikih i hitnih razloga koje prethodno mora potvrditi posebna kongregacija kardinala. Također im je zabranjeno primanje i slanje bilo kakvih poruka izvan Vatikana, čak i preko osoba koje su legitimno prisutne u prostorima izbora. Posebno im je zabranjeno primati dnevni ili periodični tisak bilo koje vrste, kao i slušati radio ili gledati televiziju.
Tko krši pravila – izopćenje
Kardinalima je izričito zabranjeno otkrivati bilo kome informacije koje se tiču glasovanja ili sadržaja rasprava i odluka vezanih uz izbor Pape, bilo prije, tijekom ili nakon izbora. To pravilo vrijedi i za kardinale koji nisu elektori, a prisustvuju općim kongregacijama. Uz to, graviter onerata ipsorum conscientia (teško opterećene vlastitom savješću), kardinali su dužni čuvati tajnu i nakon izbora novog Pape, osim ako sam Papa izričito i službeno ne dopusti njezino djelomično ili potpuno razotkrivanje.
U slučaju kršenja pravila, počinitelji će snositi kaznu excommunicationis latae sententiae Sedi Apostolicae reservatae (izopćenje unaprijed izrečeno, pridržano Apostolskoj Stolici).
Sam izbor Pape se odvija isključivo tajnim glasovanjem (per scrutinium), a za valjanost izbora zahtijeva se maioritas qualificata, tj. dvotrećinska većina glasova svih prisutnih i glasajućih kardinala. Proces izbora može uključiti do četiri glasovanja dnevno – dva prijepodne i dva poslijepodne. Svaki krug izbora odvija se u tri faze: praescrutinium (priprema), scrutinium (glasovanje) i postscrutinium (provjera i zaključak).
Tijekom scrutinija, kardinali ispunjavaju glasački listić s riječima Eligo in Summum Pontificem (Biram za Vrhovnog Svećenika), ispod kojih vlastoručno i potajice ispisuju ime izabranika, pazeći da im rukopis bude neprepoznatljiv. Potom, držeći listić u ruci, svaki kardinal pristupa oltaru i izgovara prisegu: Testor Christum Dominum, qui me iudicaturus est, me eligere eum, quem secundum Deum iudico eligi debere (Pozivam za svjedoka Krista Gospodina, koji će mi suditi, da dajem svoj glas onome koga, prema Bogu, smatram da treba biti izabran). Zatim ubacuje listić u urnu.
Za kardinale koji su teško bolesni i ne mogu sudjelovati u glasanju u Sikstinskoj kapeli, glasove skupljaju posebno određeni Infirmarii, uz strogo čuvanje tajnosti. Nakon glasovanja, Scrutatores (scrutatori) prebrojavaju i čitaju glasove javno, a Revisores (revizori) provjeravaju točnost zabilježenih rezultata. Svi listići, zajedno s bilo kakvim bilješkama, spaljuju se kako bi se sačuvala tajnost postupka.
Dim iz dimnjaka Sikstinske kapel
Ukoliko nijedan kandidat ne dobije potrebnu dvotrećinsku većinu glasova, svi se listići spaljuju, a postupak glasovanja se ponavlja. Dim iz dimnjaka Sikstinske kapele koristi se kao signal javnosti: crni dim (fumata nera) označava da izbor nije postignut, a bijeli dim (fumata bianca) označava je da je novi papa izabran.
Nakon što je izabran novi papa, kardinal dekan postavlja pitanje izabranom kandidatu: Acceptasne electionem de te canonice factam in Summum Pontificem? (Prihvaćate li svoj kanonski izbor za Vrhovnog svećenika). Ako je odgovor potvrdan, dodat će se: Quo nomine vis vocari? (Kako želite da Vas zovu?) te novoizabrani izabire svoje nomen pontificium (papinsko ime). Papa zatim odlazi u Sacellum Lacrimarum („Kapela suza“), odnosno sakristiju Sikstinske kapele, gdje prvi put odijeva papinsku odjeću – pripremljenu u tri veličine – kojom će se predstaviti mnoštvu vjernika okupljenih u iščekivanju na Trgu svetog Petra. Potom kardinal protođakon objavljuje s balkona bazilike sv. Petra: Annuntio vobis gaudium magnum: habemus Papam! („Javljam vam veliku radost: imamo papu!“).
Konklava je duhovni i sakralni čin u kojem kardinali, povučeni u tišinu Sikstinske kapele, u ozračju molitve i osluškivanja Duha Svetoga, traže onoga koga Bog poziva da postane novi nasljednik svetog Petra. To nije samo administrativni ili pravni izbor, već čin vjere i povjerenja u Božje vodstvo, u kojem Crkva razlučuje onoga koji će je voditi kroz izazove vremena prema punini Kristove istine i ljubavi. U osobi novoizabranog pape, očituje se pastoralna i spasenjska dimenzija Crkve – on postaje pastir, učitelj i znak jedinstva cijelog Božjeg naroda u njegovu hodočašću prema vječnosti.
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.