Roditelji često previše „pomažu“ djeci, najčešće iz razloga što misle da njihovo dijete nije sposobno učiniti nešto samo ili to čine zbog nedostatka vremena. Takvim načinom postupanja s djetetom koči se njegov prirodni razvoj i onemogućava izgradnja samopouzdanja.
Čak i dijete jasličke dobi sposobno je samo zakopčati gumb koji je primjerene veličine za tu dob, četverogodišnjak može zavezati vezice na cipelama. Važno je samo dati mu dovoljno vremena za obavljanje tih radnji koje mi, odrasli, radimo rutinski. Odraslima je proces radnje nebitan, važniji je krajnji rezultat. Kod djece je proces radnje bitniji od samog rezultata. Ono želi oponašati odrasle i učiti od njih. Tim radnjama dijete razvija motoričke sposobnosti , koordinaciju, obogaćuje rječnik, izgrađuje samopouzdanje i osjeća se važnim članom obitelji.
Odrasla osoba je tu kako bi pomogla djetetu onoliko koliko je to potrebno. Previše pomaganja sputava dijete i tjera ga na odustajanje jer se osjeća nesposobnim za određenu radnju.
Pokažite djetetu proces radnje polako, ponovite nekoliko puta, korak po korak i dajte mu dovoljno vremena da uspije shvatiti što mu pokazujete. Pustite dijete da ponavlja radnju koliko god puta želi jer na taj način ono uči.
Organizirajte si vrijeme da ga ne morate požurivati ili ga prekidati prije nego je završilo s odijevanjem.
Ne ispravljajte ga! Ako je obukao čarape naopako, nije važno! Ukazivanjem na pogrješke dajete djetetu poruku da je napravilo nešto krivo i ono će odustati od pokušaja samostalnog odijevanja jer će misliti da nije sposobno samostalno obaviti tu radnju i prestat će se truditi. Sljedeći put ponovo pokažite istu radnju.
Važno je svaki puta pokazati isti proces. Dijete pamti slikovito. Ako ste se odlučili za jedan način odijevanja majice, nastojte svaki put pokazati isto dok dijete ne usvoji proces. Pripremite odjecu koja je primjerena dobi djeteta, koja se lako odijeva. Ako mu date odjeću koja ima komplicirane dijelove poput raznih zatvarača, remena, kopči.., a dijete nije motorički dostiglo razinu mogućnosti savladavanja tih radnji, ono će postati frustrirano i odustat će od samostalnog pokušaja.
Ne očekujte da dijete izvrši pokazanu radnju savršeno. Nemojte se kritički osvrtati na učinjeno.
Njegujte poticajni stav i dijete će se truditi da vam ugodi.
* Klementina Šuljug odgojiteljica je predškolske djece s međunarodnom diplomom iz Montessori pedagogije i kateheze Dobroga Pastira. Rođena Osječanka. Radi u dječjem vrtiću Montessori “Sunčev sjaj-Nazaret” u Đakovu.