Kratka povijest Appleova iTunesa: ‘Glasine o nestanku iTunesa su preuveličane’

New York, 25. veljače 2015. - Apple mora platiti 532,9 milijuna dolara nakon što je savezna porota utvrdila da softver tog tehnološkog diva za iTunes sadrži tri patenta u vlasništvu teksaške tvrtke za licenciranje patenata Smartflash. Na ilustraciji Apple iPhone. foto HINA/ Damir SENČAR /zk

Tvrtka Apple najavila je da će “podijeliti” iTunes u tri nove aplikacije – Apple Music, Apple Podcasts i Apple TV.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nove je planove ovaj tehnološki div predstavio u svibnju na svečanosti kojoj su prisustvovale brojne poznate osobe. Potez signalizira promjenu smjera kojim Apple kani nastaviti, piše BBC.

ITunes neće u potpunosti nestati. Naime, korisnici će i dalje moći ‘skidati’ sve što požele s aplikacije Apple music, koja se neće mijenjati kao ni platforma za Windowse.

“Glasine o nestanku iTunesa su preuveličane”, rekao je Ben Wood, analitičar tvrtke CCS Insight koja se bavi istraživanjem tržišta. No svima je jasno da je vrhunac iTunesa iza nas.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Svijet je napredovao, svi su povezani, postoje baze u ‘oblacima’, mediji koji sve emitiraju uživo. I to su postali standardi”, kaže John Porter sa sajta The Verg, koji se bavi tehnologijom.

Doba piratstva

Premda je s radom službeno počeo 2003., iTunes je svjetlost dana ugledao dvije godine ranije. Tada se pojavila prva generacija iPod MP3 playera, koji su ‘čuvali’ 1000 pjesama te su predstavljali revolucionaran korak u svijetu digitalne glazbe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Premda nisu bili prvi na tržištu, stručnjaci su ih smatrali najpopularnijim te su se iznimno dobro prodavali. Dotad je digitalna glazba postojala samo na piratskim internetskim sajtovima. Treba podsjetiti da je ‘skidanje’ ove glazbe bilo protuzakonito.

Nepster, platforma preko koje su se dijelili fajlovi, a nastala je prije 20 godina, otvorila je vrata stvaranju ogromne ilegalne mreže. Ljudi su masovno koristili Nepster za ‘skidanje’ i dijeljenje muzike. Pritom nisu morali snimati pjesme s radija na kasete. Na raspolaganju su im bili milijuni pjesama u golemoj glazbenoj ‘knjižnici’ u koju su fajlovi stizali s hard diskova iz svih dijelova svijeta.

No protiv Nepstera je vrlo brzo podignut velik broj tužbi. Za pravnim mehanizmima posegnule su organizacije za zaštitu autorskih prava, no i sami izvođači poput primjerice Metallice i Dr Drea.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Do travnja 2004., kada je iTunes stigao u Veliku Britaniju, Apple je već kupio prava na gotovo 85 milijuna pjesama.

Apple je u tolikoj mjeri vjerovao u ovaj projekt da je 2005. pustio u prodaju iTunes telefon. No on nije bio ni približno uspješan kao kao iPhone koji je predstavljen 2007.

Što je pošlo po zlu?

Kako se povećavala brzina internetske veze, tako su videozapisi, podcasti i e-knjige postali pristupačniji, što je rezultiralo širenjem iTunesa koji je postao puno više od puke glazbene prodavaonice. No to je rezultiralo neprirodnim rastom pa je iTunes postao nešto poput prenapuhanog balona.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mark Mulligan, analitičar glazbene industrije tvrtke Midia Research kaže da bi činjenica da je iTunes sada podijeljen na tri dijela mogla postati Appleova prednost.

“Njegova uloga glazbene aplikacije već je puno manja… Apple smatra da se za postizanje uspjeha na ovom području treba specijalizirati za sve. I dalje zauzima drugo mjesto, iza Spotifyja, no ako želi postati glavni igrač, a želi, morat će postati prvi u svakoj od pojedinačnih grana”, smatra Mulligan.

Uspon streaminga

Godina 2017. donijela je golemu zaradu od glazbenog streaminga na svjetskoj razini. Glazbena industrija zaradila je ukupno 7,1 milijardu dolara, puno više nego od prodaje kompakt diskova i gramofonskih ploča.

Tijekom 2018., samo je u Velikoj Britaniji emitirano 90 milijarda pjesama, podaci su što ih je objavilo glazbeno regulatorno tijelo BPI, što je povećanje od 33,5 posto u odnosu na 2017. godinu.

Ukupna vrijednost glazbene industrije u 2017. procijenjena je na 17,3 milijarde dolara, podaci su Međunarodne federacije fonografske industrije (IPFI). Treću godinu zaredom ova je industrija zabilježila rast nakon razdoblja mukotrpne borbe s piratstvom.

Promjene koje je najavio Apple teško će tu tvrtku, unatoč brojnim lojalnim kupcima, vratiti u vrijeme najveće popularnosti, smatra Mulligan.

“Ako realno sagledate situaciju, glazba se više nikada neće vratiti u to doba. Mnogi se natječu kako bi privukli pozornost kupaca i motivirali ih na potrošnju, no danas su jednako važni streaming i igrice, a glazba i nije više presudna”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.