Poljska vraća u svoje vlasništvo medije koji su pod kontrolom Nijemaca

Mateusz Morawiecki
Foto: Kancelaria Premiera

Poljski naftni i plinski gigant PKN Orlen kupuje izdavačku kuću Polska Press, koja je trenutno u vlasništvu njemačke medijske grupacije Verlagsgruppe Passau.

“Zahvaljujući transakciji dobit ćemo pristup 17.4 milijuna korisnika web stranica”, izjavio je Daniel Obajtek, izvršni direktor PKN-a Orlen.

Polska Press do sada je bila dio njemačke medijske grupe Verlagsgruppe Passau koja je vlasnik je 20 od 24 regionalna dnevna lista objavljena u Poljskoj i gotovo 120 lokalnih tjednika.

“U 2019. godini izdavačka kuća ostvarila je prihode koji su dosegnuli preko 100 milijuna dolara. Portfelj grupe također uključuje 500 web stranica, što ju čini vodećom u internetskim informacijama i novinarstvu”, objavio je PKN Orlen u priopćenju.

Ovaj potez pohvalio je Jan Mosinski, zastupnik vladajuće stranke Pravo i pravda (PiS), te je za TVP Info rekao da će ova transakcija imati pozitivne posljedice. “Do sada su listovi u vlasništvu ove grupe bili u njemačkim rukama.”

Njemački mediji su već dulje vrijeme pod kritikama zbog miješanja u poljske izbore i objavljivanja skandaloznih novinskih izvještaja, od kojih su mnogi pokušali poljske konzervativce prikazati u negativnom svjetlu.

>Andrijanić iz Poljske o neredima u toj zemlji: ‘Spekulira se o uključivanju njemačkih Antifa s ciljem rušenja vlasti’

“Vladajuća stranka Pravo i pravda već godinama govori o potrebi repolanizacije medijskog tržišta i zaustavljanja pretjerane koncentracije vlasništva”, istaknuo je Mosinski. Zastupnik PiS-a je kazao kako se nada da će “zahvaljujući promjeni vlasničke strukture lokalne zajednice dobiti pristup narativu koji podržava poljske, a ne strane interese”.

Poljski premijer prije 2 godine: “Puno smo izgubili prodajom medija Nijemcima”

Podsjetimo, u studenom 2018. godine poljski premijer Mateusz Morawiecki u intervjuu za poljsku Telewizju Republiku, kazao kako je prodaja poljskih medija bila rezultat dječje bolesti Treće Poljske Republike. “U to vrijeme, ljudima su govorili kako kapital nema nacionalnost te da nije bitno tko je vlasnik”.

“Mediji su bili prodani. Puno smo izgubili zbog toga. Danas su mediji, uglavnom u njemačkim rukama. Ti njemački mediji aktivirali su se za vrijeme lokalnih izbora”, istaknuo je poljski premijer.

Morawiecki je podsjetio na slučaj njemačkih novina Berliner Tageblatta koji je trebao biti prodan Amerikancima. “To je proizvelo masovne prosvjede.” Premijer je objasnio su sami Nijemci kazali da novine trebaju ostati u njihovom vlasništvu.

Za vrijeme vladavine Građanske platforme, Njemačka je preuzela sve glavne poljske medije, uključujući i više od 90 posto lokalnih novina. “Nemojmo biti slijepi”, upozorio je Morawiecki.

U Hrvatskoj većinu mainstream medija drže Austrijanci, Nijemci, ali i Srbi

Hrvatska je po pitanju koncentracije medije u sličnoj situaciji kao i Poljska budući da je’90-tih godina započo još uvijek nezavršen proces prelaska iz socijalnog u tržišno gospodarstvo.

Kada je država preuzela Večernji list 1990. godine, većinski vlasnici su bili Fond za privatizaciju i Fond Mirovinskog osiguranja koji su ga pod sumnjivim okolnostima prodali 1998. godine. Naime, Večernji list preuzela je tvrtka s Djevičanskih otoka osnovana samo nekoliko dana prije, Caritas Fund Ltd., a od 2001. godine Večernjim listom upravlja austrijska Styria Medien AG odnosno Katholischer Medien Verein Privatstiftung (“Privatna katolička medijska zaklada”) o kojoj se malo zna, osim da je suprotno imenu izrazito liberalnih nadahnuća i nije bliska Crkvi.

Prošle godine Styria je najavila kako je započela proces prodaje 25 posto udjela Styria Media Internationala u Adria Mediji Zagreb te beogradska Adria Media Grupa preuzima stopostotno vlasništvo u Adria Mediji Zagreb. Riječ je o izdavačkoj kući koja je vlasnik srpskog ekstremističkog tabloida Kurir koji redovito Hrvate proziva za navodno ustaštvo.

Iza Adria Media Grupe stoji beogradska tvrtka “Mondo Inc” d.o.o., čiji je vlasnik Igor Žeželj, bivši čelnik nogometnoga i košarkaškoga kluba Crvena Zvezda. Njegova Adria Media Grupa je na hrvatskom medijskom prostoru odgovorna za časopise Story, Elle, Cosmopolitan, Sensa, Men’s Health, National Geographic te za portal roditelji.hr.

Zanimljivo, iste godine kada je odlučena prodaja Večernjeg lista, osnovan je i Jutarnji list čiji je prvi vlasnik bio Europapress Holding iza kojeg su stajali Ninoslav Pavić i njemačka Funke Mediengruppa, svatko s 50% udjela u vlasništvu.
Nakon što je 2014. godine EPH doživio slom, 90% svoga udjela predaju njemačkoj Hypo Grupi koja u konačnici Jutarnji list prodaje danas pokojnom Marijanu Hanžekoviću, jednom od najbogatijih hrvatskih odvjetnika.

Danas se među osnivačima i vlasnicima Jutarnjeg lista nalaze kćer Marijana Hanžekovića Ana Hanžeković, tvrtka KVC savjetovanje čiji su osnivači obje kćeri Marijana Hanžekovića i tvrtka Com.Com. d.o.o. za komunikacije čiji je osnivač Ninoslav Pavić.

Ključna osoba Večernjeg lista danas je pater Ivan Tolj, koji je nekada bio ključni čovjek Jutarnjeg lista.

RTL je pak u vlasništvu privatnog njemačkog konglomerata Bertelsmann osnovanog 1835. godine, a koji bi uskoro mogao postati i najveća izdavačka kuća na svijetu za knjige. Trenutna vrijednost imovine tog konglomerata iznosi 27 milijardi eura.

Isto tako televizije N1 RH, N1 BiH, N1 RS, Nova TV, Nova RS, imaju zajedničkog vlasnika, a to je United Group koju je osnovao kragujevački tajkun Dragan Šolak. Korporacija tog srpskog tajkuna u svojim rukama ima i mobilnog operatera Tele2.

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.