“Autoceste predstavljaju krvotok jedne zemlje i važan su dio nacionalnog bogatstva te su preduvjet za svekoliki razvitak”, istaknuo je Aleksandar Čaklović, bivši ravnatelj Hrvatske uprave za ceste, na okruglom stolu HSLS-a o prodaji i restrukturiranju Hrvatskih autocesta.
Na okruglom stolu, koji je vodio HSLS-ov ekonomski stručnjak Josip Budimir istaknuti su problemi slabog financijskog rezultata Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka-Zagreb, koje su potpuno u državnom vlasništvu, zatim nemogućnost otplate dospjelih kredita te otežano dobivanje novih.
Rješenje tih problema vlada je vidjela u monetizaciji, tj. dati u koncesiju izgrađene autoceste. Prema procjeni Čaklovića, koncesija bi trajala pedesetak godina. Istaknuo je da je vlada postupak pokrenula netransparentno bez suradnje s hrvatskim stručnjacima. U ožujku 2013. je Ministarstvo pomorstva, prometa i veza angažiralo skupinu stranih stručnjaka koji su trebali donijeti “…put kako monetizirati autoceste”, izjavio je Čaklović. Preporuka je bila monetizacija, tj. koncesija. Čaklović umjesto monetizacije savjetuje detaljnije proučavanje drugih mogućnosti te da se “…službe upravljanja i održavanja HAC-a i ARZ-a stručno organiziraju bez prisustva politike.”
“Mi ne znamo upravljati autocestama”, smatra profesor s Fakulteta prometnih znanosti Željko Marušić. Komentirajući sigurnost autocesta Marušić je istaknuo kako ako damo autoceste u koncesiju, dogodit će se trajne promjene na koje nećemo moći utjecati. “Koncesionara neće biti briga ni za trošenje autocesta, ni za turizam”, rekao je Marušić.
Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić je komentirajući monetizaciju autocesta iz kuta zaposlenika istaknuo razloge protiv. “Autoceste su građene kao razvojni projekt RH, a ne kao komercijalni”, istaknuo je Stanić. Naglasio je ugroženost radnika dolaskom koncesionara koji mogu uvjetovati svoje ulaganje dovođenjem svojih radnika. “Koncesijom se ne bi otplatili svi krediti – mi ćemo plaćati dug, a sva zarada ići će koncesionarima”, izjavio je Stanić.
Predsjednik Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika Vladimir Ferdelji je istaknuo dva ključna uzroka koja tjeraju vladu na monetizaciju kao jedino rješenje – dugovi i upravljanje koje je u državnim poduzećima lošije nego u privatnim. “Autoceste su infrastruktura za razvoj gospodarstva”, izjavio je Ferdelji. Istaknuo je restrukturiranje kao rješenje. Jedno od njih je uvođenje naplate putem vinjeta koje Sloveniji donose deset posto više prihoda od nas, a sami imaju 400 kilometara manje autoceste.
Pozvao je sve ljude koji imaju neki utjecaj na ovo društvo da se suprotstave prodaji cesta koje nam se vraćaju nakon 50 godina. To nije koncesija jer se ne prodaju prava, nego objekti. Rasprodaja imovine koja se ne smije prodati”, zaključio je Ferdelji.