Prepucavanje između Vlade i Ureda predsjednika o tome na koji se način koriste vojni helikopteri nameće pitanje o svrsi, troškovima i opravdanosti takvih putovanja.
Državni dužnosnici imaju na raspolaganju službena vozila, uključujući i letjelice i plovila kojima se mogu koristiti u službene svrhe. Međutim, ponekad se stvara dojam da se dužnosnici tim oblicima prijevoza koriste pretjerano ili neekonomično ili čak u privatne svrhe. Najviši državni dužnosnici sami donose odluke o korištenju prijevoznih sredstava u skladu s odgovarajućim zakonskim odredbama i uputama.
Slučaj helikopteri u svjetlu latentnog sukoba Milanovića i Plenkovića
Predsjednik RH Zoran Milanović u prosjeku svaki peti dan leti helikopterom, na što je do sada potrošio oko milijun eura, objavilo je nedavno Ministarstvo obrane. Budući Milanovićeve državničke obveze ne obuhvaćaju česta daleka putovanja, postavlja se pitanje primjerenosti tako čestog korištenja helikoptera.
>Afera helikopteri: Milanović na letove potrošio oko milijun eura, omiljena destinacija Hvar
Slučaj “helikopteri” nastao je zbog latentnog sukoba predsjednika Vlade i države. No nejasnoće i nesuglasice vezane za korištenje letjelica temelje se na ustavnim odredbama o nadležnosti predsjednika Republike u području obrane i vanjske politike.
Na kraju, uloga predsjednika Republike u oblikovanju državne politike često se svodi uglavnom na razmještanje diplomata i visokih vojnih dužnosnika i na odluke o tome kojim će se prijevoznim sredstvima služiti. U slučaju sukoba između Vlade i predsjednika RH, kao što je to sada slučaj, dolazi do uzajamne blokade, spomenuti dužnosnici se ne imenuju, a predsjedniku samo ostaje da samostalno odlučuje kamo će letjeti.
Lete li helikopteri na Hvar u privatne svrhe?
MORH je otkrio da je najomiljenije odredište predsjednika RH Hvar, kamo je helikopterom letio na desetke puta, potom Brijuni, Sinj i Slunj. Često je letio i u Dubrovnik, Korčulu, Gračac, Karlovac i Tounj.
Na Hvaru Milanović koristi državnu vilu za ljetovanje, ali prema tablicama letenja, onamo ne odlazi samo radi ljetovanja. Najčešće ne putuje sam, nego u društvu tri, pet i sedam, pa sve do 15 drugih osoba.
Milanović je na to odgovorio da nije letio 348 puta, kako je objavio MORH, nego 74 puta. No MORH ostaje pri svojim tvrdnjama o 348 letova, odnosno 241 sat leta.
MORH napominje da piloti pritom nisu provodili letačku obuku, koja je znatno kompleksnija od pukog transporta vrhovnog zapovjednika Oružanih snaga.
Milanović podatke o putovanjima proglasio povjerljivima
Milanović je u rujnu 2020. promijenio proceduru podnošenja zahtjeva za korištenje helikoptera ili drugih vojnih resursa. Nije želio da mu ministar Mario Banožić odobrava letove. Od je tada on izravno dao zapovijed načelniku Glavnog stožera. Pri tome je te svoje zahtjeve označio kao povjerljiv dokument.
>Anušić tvrdi da Milanović obmanjuje javnost: Neistinito interpretirao izvješće o letovima
Iz onoga što je dostupno javnosti, vidljiva su samo pravila i procedure koje se moraju poštovati pri obavljanju takvih letova. Podaci o pojedinačnim letovima i pojedinosti leta ostaju povjerljivi.
Pravilnik o letenju vojnih zrakoplova, koji obuhvaća avione, helikoptere i bespilotne letjelice, navodi različite vrste letova prema namjeni. Među njima se navode i transportni i posebni letovi. Posebnim letom, uz let koji ima određene vojne zadaće, smatra se i let za potporu civilnim institucijama, hitni medicinski prijevoz “i slično”.
Nadležni vojni dužnosnici donose provedbene akte
Prije donošenja odluke o vojnom letenju nadležni zapovjednik mora donijeti zapovijed i mora se utvrditi program leta. Zapovijed za letačku zadaću obvezno sadrži postrojbu, zadaću, datum i vrijeme, cilj zadaće kao i naputke o kasnijoj raščlambi zadaće.
Načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske donosi provedbene akte potrebne za provedbu letova, među kojima je i Uputa za uporabu vojnih zrakoplova u zadaćama prevođenja državnih dužnosnika.
Zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva donosi također provedbene akte, između ostalih i Uputu za prevoženje putnika i/ili tereta.
Sama odluka o provođenju leta, o odredištu i drugim pojedinostima, u nadležnosti je naručitelja leta, u ovom slučaju zapovjednika Oružanih snaga, odnosno predsjednika Republike.
Helikopteri po satu stoje između 6.800 i 9.000 eura
Prema navodima Ministarstva obrane, Milanović je samo na letove helikopterima potrošio oko milijun eura iz državnog proračuna.
Za ilustraciju, let ruskim helikopterima, kojima se Milanović češće služi, stoji 6.850 eura po satu. Sat leta helikopterom Blackhawk, kojim rjeđe leti, stoji čak 8.899 eura.
Ako se uzmu u obzir navedene cijene, ostaje pitanje može li predsjednik na određenim putovanjima koristiti jeftinije prijevozno sredstvo.
>Banožić: ‘Nemam praksu konzultirati se s uredom predsjednika, imam svog premijera’
U izvještaju Oružanih snaga navedeni su i podaci o tome koliko je puta Milanović koristio i brodove HRM-a. Koristio ih je isključivo u prvim godinama mandata.
Ophodni brod Omiš OOB-31 koristio je tri puta, sve zajedno 20-ak sati, dok je motorni brod Učku koristio učestalije, u četiri navrata. Samo jednom je to bio dulji put, četverodnevni, kada je posjetio Albaniju.
Koristio je još i manje brodove HRM-a u Brijunskom akvatoriju. Procjena je HRM-a da je trošak tih putovanja brodovima iznosio oko 110 tisuća eura.
Manjkava transparentnost
Kad je riječ o transparentnosti troškova putovanja najviših državnih dužnosnika, ona je nužno manjkava iz sigurnosnih razloga. Umjesto javnosti, u takvim slučajevima uključuju se odgovarajući nadzorni mehanizmi unutar državnih struktura.
Pitanje je u kolikoj su mjeri oni u ovom slučaju učinkoviti, a koliko služe međusobnim obračunima dužnosnika.
Uz službena vozila za svakodnevni prijevoz, najvišim državnim dužnosnicima na raspolaganju je vladin putnički zrakoplov, zatim vojni helikopteri i vojna i policijska plovila.
Dok su podatci o tome koliko se Milanović služi vojnim helikopterima sada objavljeni, podatci o tome koliko se njima služe vladini dužnosnici, kao i o načinu korištenja vladina zrakoplova, zasad su nedostupni javnosti.
Tekst se nastavlja ispod oglasa