“Za mene je film ‘Dnevnik Diane Budisavljević’ ‘Bitka na Neretvi’ hrvatske kinematografije. Prije svega ovdje je riječ o igranom, a ne dokumentarnom filmu, a to znači kako su mnogi likovi nerealno prikazani, kako je fabula rađena s ciljem ostavljanja dojma na gledatelje, a ne s ciljem prikazivanja objektivne istine te je poanta filma nedostatna i zbunjujuća”, ističe povjesničarka doc. dr. sc. Vlatka Vukelić komentiravši za Narod.hr odluku da se kontroverzni film “Dnevnik Diane Budisavljević” Dane Budisavljević, koji lažno prikazuje kardinala Stepinca, ali i cijeli hrvatski narod, uključi u nastavni kurikul za učenike osnovnih i srednjih škola.
> Dr. sc. Mario Kevo: Diana Budisavljević u škole – Struka na margine
“Sve ovo posebice zabrinjava ako znamo par činjenica, primjerice: naša djeca kroz školske programe svladavaju relativno malo sadržaja o razdoblju Hrvatske u razdoblju od 1941.-1945. Ovaj film ne može biti nadomjestak formalnom sadržaju, odobrenom od strane relevantnih povijesnih stručnjaka uz potporu tehničkih elemenata iz resornog ministarstva”, upozorava doc. dr. sc. Vukelić.
“Napominjem, prije svega jer je u jednom svom dijelu fikcija, ali i s fiktivnim sadržajem, stvara dojam kod mladih hrvatskih učenika, koji nije dobar za kolektivnu memoriju. Stvoren je dojam o velikim stradanjima, no ona su ovdje selektivna, uz to što se stječe dojam kako je humanitarnu katastrofu nastojala ublažiti jedna osoba. Osim što je svaki pokušaj tog koncepta potpuno iracionalan, on je i ne istinit.”
“Film ne prikazuje tegobe 200.000 izbjeglica s područja cjele NDH, koji su također gladni i koji također obolijevaju, dok osobno najtragičnijim smatram činjenicu kako nije prikazan duh naroda koji je i mimo službenih institucija, bio suportivan za sve potrebite. Ako se sjetimo primjera zbrinjavanja kozaračke djece u Sisku, treba i opet ponoviti kako je više stotina te djece udomljeno u katoličke obitelji, bez imalo sustezanja ili selekcije koja bi se odnosila na nečiju nacionalnost ili vjeroispovjest”.
“No, ponavljam, kako je nekad “Bitka na Sutjesci” prikazivala gotovo nebulozne prikaze vojnih operacija, apsolutnu superiornost partizanske vojske, koji su bili ne samo pametni, već i zgodni, tako i ovaj film pretenciozno pokazuje jedno važno razdoblje hrvatske povijesti, događaje i ljude koji su tada bili protagonisti određenih događaja”.
“Nije mi jasno kako jedan igrani sadržaj može ući u službeni školski kurikul, jer sam čvrsto vjerovala kako su ta vremena davno završila. Po ovoj logici možemo očekivati i “Generala” u službenom kurikulu. Naravno, dvojben je ovdje i sustav financiranja filma “Dnevnik Diane Budisavljević”, jer u koliko znamo da primjerice film o veličanstvenoj vojnoj operaciji Domovinskog rata “Gusar” Ivone i Anite Juka nije dobio financijsku potporu resornog ministarstva diskriminiramo i naše redatelje i teme, a pravo je pitanje zašto to činimo”.
“Za sada se čini kako je u pitanju samo svojevrstan tematski šovinizam, iako se nadam da će me vremena koja slijede demantirati”.
“‘Bitka na Sutjesci’ danas nije primjer filmskog klasika, već primjer ideološke indoktrinacije koji se danas gleda s podsmijehom. Osobno, da sam ja na mjestu Dane Budisavljević, tražila bih poništavanje odluka o školskom kurikulu, jer na ovaj je način postala samo još jedan režimski (dvorski) pjesnik”, zaključuje doc. dr. sc. Vlatka Vukelić.
* Dr. sc. Vlatka Vukelić docentica je na Odsjeku za povijest Hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu. Bavi se temom djece stradale u Domovinskom ratu te je sudjelovala na simpoziju “Otvaranje imenika – Ubijena i ranjena djeca u Domovinskome ratu”, a na temu „Ukradeno djetinjstvo – djeca ubijena u Domovinskom ratu na području Sisačko-moslavačke županije“ održala i predavanje u Sisku.
** Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.