Hrvatskoj je potrebna nova Strategija nacionalne sigurnosti

Zagreb, 28.06.2014 - Iako je godina dana članstva u Europskoj uniji prekratko razdoblje da bi se mogli osjetiti učinici pristupa toj asocijaciji, po mišljenju stručnjaka već sada je jasno da Hrvatska nije u dovoljnoj mjeri iskoristila ulazak u EU zbog čega se u jačoj mjeri treba fokusirati na ubrzavanje reformi. Arhivska fotografija od 29.06.2013. godine prikazuje zastave Republike Hrvatske i Europske Unije EU na Banskim dvorima. foto FaH/ Damir SENČAR /ds hrvatska zastava EU

Hrvatska već dvanaest godina čeka na donošenje jednog od najvažnijih strateških dokumenata iznimno važnih za obranu i nacionalnu sigurnost. Prema važećoj Strategiji nacionalne sigurnosti Hrvatska još nije ušla u Europsku Uniju, nije članica NATO pakta, Savezna Republika Jugoslavija još uvijek postoji, a Kosovo je još dio Srbije, pokušaji izrade novih nacrta o kojima je bilo govora 2010., a zatim i 2012., neslavno su propali.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naime važeću je Strategiju nacionalne sigurnosti država usvojila još 2002., a na njenu je  zastarjelost još 2010. u radu objavljenom u časopisu Politička misao upozoravao Damir Grubiša.

Koncept sigurnosne strategije je u zastarjelom stanju koje proizlazi iz desetljeća etničkih ratova, nacionalizma i kontroverznih tranzicija. Hrvatska je izlazila it traumatičnog razdoblja pa je u tom prijelaznom razdoblju prihvaćanje novih vrijednosti bilo sporo i turbulentno.

Strategija nacionalne sigurnosti Republike Hrvatske reflektira kontadikcije i kontroverze u svom društvu i međunarodnom okruženju. Koncept nacionalne sigurnosti u Hrvatskoj iz 2002. uvelike se oslanjao na klasičan pristup državne sigurnosti pa ni tada nije reflektirao najnoviji razvoj u području strateškog razmišljanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zakašnjela europeizacija

U vrijeme nastanka dokumenta, umijeće vladanja bilo je potrebno uklopiti u novo uspostavljene standarde upravljačkog sistema na više razina koji je zamjena za stare načine operacionalizacija Vlade.
To je zahtijevalo prilagođenu promjenu vrijednosti, ideja i temeljnih pretpostavki o tome što je politika te što su političke institucije i kako funkcioniraju.

U tom procesu morao se rekonceptualizirati pojam sigurnosti što ne treba čuditi ako uzmemo u obzir kako je jedna od glavnih zadaća svake političke zajednice upravo osigurati sigurnost svojim građanima od bilo kakvih prijetnji. Međutim Hrvatska je ovdje, oslabljena ratom, kaskala za ostalim tranzicijskim zemljama koje su već razvile vlastite nacionalne strategije. U prilog ovoj tezi ide činjenica kako Strategija nacionalne sigurnosti nije usvojena prije 2002. godine dok su ostale tranzicijske zemlje to učinile odmah nakon raspada komunizma.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Analizirajući Strategiju nacionalne sigurnosti iz 2002. mogu se istaknuti neke važne točke.
Prvo je činjenica kako je ova strategija iz 2002. zastario dokument, čak i u kontekstu vremena u kojem je pisan; važna postignuća „filozofije sigurnosti“ koja su se pojavila tokom devedesetih nisu sadržana u ovom dokumentu.

Također, koncept sigurnosoti koji ovaj dokument promovira je nazadan, temelji se na državnoj sigurnosti koja izostavlja sigurnost svojih građana i članova društva.

Nadalje, koncept ne potiče proces europeizacije društva u Hrvatskoj, samo prelazi preko koncepta sigurnosti ljudi bez da ih posebno spominje što je posebno problematično s obzirom da je Hrvatska tada bila u pregovorima za članstvo u EU.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovim se konceptom stječe dojam kako je Hrvatska na tadašnjem putu ka EU društvo nespremno za europeizaciju iz razloga što se drži načina razmišljanja i koncepata koje demokratska društva drže zastarjelima.

Ako usporedimo Strategiju nacionalne sigurnosti Hrvatske sa sličnim dokumentima tranzicijskih zemalja možemo uočiti da se rizici i prijetnje promatraju iz sasvim drugog kuta. Primjerice, u Strategiji nacionalne sigurnosti Mađarske iz 1999. novi oblici prijetnja razrađeni su u skladu s konceptom ljudske sigurnosti, a tu spadaju organizirani kriminal, ilegalna ekonomija te korupcija – čak i politički te vjerski ekstremizam.

Sve navedeno ukazuje na zakašnjelu europeizaciju Hrvatske, barem što se tiče pitanja nacionalne sigurnosti

Pokušaji novih nacrta propali

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako prema važećoj Strategiji nacionalne sigurnosti Hrvatska još nije ušla u Europsku Uniju, nije članica NATO pakta, Savezna Republika Jugoslavija još uvijek postoji, a Kosovo je još dio Srbije, pokušaji izrade novih nacrta o kojima je bilo govora 2010., a zatim i 2012., neslavno su propali.

Hrvatskoj je potrebna europeizacija sigurnosnog diskursa i preoblikovanje nove Strategije nacionalne sigurnosti, primjerene njezinom članstvu u NATO-u i EU, upozoravao je u svom radu Grubiša još 2010., no stanje se do danas nije bitno promijenilo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.