Hrvatskom avioprijevozniku prijeti propast: Bolje uvjete od zagrebačke zračne luke dobio Ryanair

Foto: Fah

Hrvatski nacionalni prijevoznik ovih je dana oštro istupio prema koncesionaru Zračne luke “Franjo Tuđman”, tvrtki Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ), zbog poticaja koje je dobio najveći niskobudžetni avioprijevoznik u Europi Ryanair za uspostavu svoje baze na Tuđmanu i pokretanje 12 linija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Croatia Airlinesu sad traže od MZLZ-a još bolje uvjete nego što ih je dobio Ryanair, i to kao najveći korisnik usluga zagrebačkog aerodroma. Croatia Airlinesu posebno smeta što je Ryanair dobio poticaje za svoje linije iz Zagreba na kojima ona već godinama leti. Tako je od 12 najavljenih Ryanairovih linija iz Zagreba osam već pokriveno.

Nove su samo Göteborg, Podgorica, Karlshruhe i Dortmund. U CA se pri tome pozivaju na uvjete koji su ponuđeni Ryanairu, prema modelu poticaja rasta prometa, dokumentu koji je osmišljen radi razvoja ruta koje ne postoje na ZAG-u (što je kratica za ZL “Franjo Tuđman” Međunarodne udruge za zračni promet – IATA). A u dodatku tog dokumenta navode se sve postojeće rute iz Zagreba i IATA kodovi zračnih luka. Ryanair je tako najavio letove iz Zagreba za Bruxelles, London, Pariz, Milano, Rim, Oslo, Frankfurt, München, destinacije koje su već s Tuđmana pokrivene letovima CA, ali i drugih kompanija.

No Ryanair je poznat po tome što uglavnom leti na sekundarne, manje aerodrome velikih gradova.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na istoj liniji Ryanair plaća 3,5, a CA 17,5 eura takse po putniku…

CA leti za glavni münchenski aerodrom MUC, dok će Ryanair letjeti za Memmingen, FMM, koji je udaljen 114 kilometara od Münchena. U CA su primijetili da se navedeni kodovi IATA-e odnose na aerodrome, a ne na lokacije, odnosno regije i gradove u kojima se nalaze te da model poticaja kamuflira letove Ryanaira u destinacije u koje već lete CA i drugi prijevoznici. A prema modelu poticaja rasta MZLZ-a, navode u CA, irskom avioprijevozniku ponuđeno je 80% popusta na putničku naknadu te besplatno slijetanje na Tuđmana.

Putnička naknada na Tuđmanu iznosi 17,5 eura za međunarodne putnike. To bi onda značilo da će Ryanair od lipnja, kad krene s letovima za Bruxelles, plaćati samo 3,5 eura po putniku za tu naknadu, a CA, koji također leti na toj ruti, ali slijeće na drugi aerodrom, i dalje će plaćati tu taksu 17,5 eura po putniku. Tako će biti i na ostalih sedam ruta na kojima se preklapaju njihovi letovi. U CA kažu da namjeravaju nastaviti razgovore iz MZLZ-a o usklađivanju uvjeta usluga s uvjetima koje je dobio novi konkurent u Zagrebu, uzimajući pritom u obzir broj linija i prevezenih putnika, te da očekuju da će se postići dogovor.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ponašanje francuskog koncesionara usko je vezano s ustupcima koje je dobio od Vlade premijera Milanovića

Da je Croatia Airlines u 2019. godini imala iste uvjete koje je sada dobio Ryanair, MZLZ-u bi platila 135,4 milijuna kuna manje nego što je stvarno platila, a to bi značilo da bi umjesto iskazanog neto gubitka od oko 80 milijuna kuna, u toj godini iskazala neto dobit veću od 55 milijuna kuna. Zbog čega, dakle, zagrebačka zračna luka Ryanairu namjerava ponuditi jeftiniju cijenu usluge nego nacionalnom zračnom prijevozniku?

Ponašanje francuskog koncesionara usko je vezano s ustupcima koje je dobio od Vlade premijera Milanovića, u vrijeme dok je ministar prometa bio Siniša Hajdaš Dončić. Izvorni koncesijski ugovor pretrpio je najmanje 14 aneksa, a jedan od prvih predstavlja izravno pogodovanje vezano uz visinu putničkih naknada. Istraga ovakvog pogodovanja neminovno bi dovela do neugodnog vanjskopolitičkog skandala kojeg Hrvatska sebi ne može dopustiti, ali to ne znači da cijelu stvar treba zaboraviti, navodi Slobodna Dalmacija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naime, u koncesijskom postupku svim je interesentima pismenim putem izričito rečeno da povećavanje putničkih naknada nakon potpisivanja ugovora – neće biti odobreno. Upravo taj odgovor financijsku je konstrukciju učinio neprivlačnom svima osim francuskom konzorciju koji je, očito, bio bolje informiran.

Samo tri mjeseca nakon što su preuzeli aerodrom, u prosincu 2012, Francuzi su dobili odobrenje da naknadu za zaštitu zračnog prometa s 3 podignu na 6,5 eura po putniku, odnosno, višestruko iznad svih okolnih aerodroma kojima u ovom trenutku upravlja truski TAV, koji opertativno upravlja i MZLZ. U kolovozu 2013., samo 12 dana od primitka zahtjeva, odobreno im je i značajno povećanje aerodromske naknade po dolazećem putniku. Osoba koja je odluku potpisala u ime Agencije za civilno zrakoplovstvo postala je znakovitih devet mjeseci nakon tog svečanog čina direktorom aerodromskih operacija na MZLZ.

Unatoč povlasticama, unatoč svim aneksima koje im je politika odobrila, MZLZ je u godini prije korone (2019.) bila jedini aerodrom u Hrvatskoj koji je poslovao s gubitkom. U međuvremenu se dogodio i pandemijski pad prometa, koji je MZLZ opet pogodio više nego bilo koji drugi aerodrom u Hrvatskoj. Broj putnika pao im je za jednu decimalu manje od 27 posto. Pritom je veoma značajan gubitak interkontinentalnih putnika koji su im olakšica pri određivanju koncesijske naknade koji imaju platiti.

Koncesijskim ugovorom izvorno je predviđeno da provođenje tog ugovora kontrolira Project Management Unit (PMU) kojeg u naravi predstavlja državna tvrtka Zračna luka Zagreb u kojoj radi nekolicina vrhunskih eksperata. U praksi, koncesionar sve svoje zahtjeve rješava izravno s političarima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na taj način je javni monopol postupno postao privatni. Jedan od politički dobivenih aneksa koncesijskog ugovora je i klauzula koja smanjenje broja letova i stečaj Croatia Airlinesa definira kao rizik kojeg će koncesionaru zračne luke nadoknaditi Republika Hrvatska. Tako je došlo do toga da Međunarodnu zračnu luku Zagreb uopće nije briga što će biti s Croatia Airlinesom. Država u opstanak nacionalnog prijevoznika ulijeva novac građana, a dio tog novca prelijeva se i stranom koncesionaru koji je Croatia Airlinesu odredio više naknade nego što će ih naplatiti irskom lowcosteru Ryanairu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.