Ivica Šola: Ministrica Blaženka Divjak ili lupeta ili manipulira

lažno
Foto: Knjižara Nova

Tehnologija, a ne ideologija novo je geslo nove ministrice znanosti i obrazovanja Blaženke Divjak kada je u pitanju reforma obrazovnog sustava. Uistinu, zvuči fensi, napredno, čak i pametno. Jednako kao i geslo bivšeg simbola iste reforme Borisa Jokića, “struka, a ne politika”, piše Ivica Šola za Slobodnu Dalmaciju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koliko je bilo istinito geslo Jokićeve skupine vidjelo se već nakon što je Milanović rekao da iza Jokića stoji sasvim određena vrsta politike, kao i nedavno pri ulasku HNS-a u hermafroditsku koaliciju s HDZ-om, kada su “liberali” inzistirali da preuzmu kurikularnu reformu da bi afirmirali struku “bez” upliva politike. Mo’š si mislit, takve fore ne prolaze više ni kod Ave Karabatić.

Demagoško pokrivalo

Struka, a ne politika je demagoško pokrivalo za ideološke podvale, kao i sasvim glupa dilema i dijeljenje. Naime, svaka je reforma i pitanje politike i pitanje struke, kao što i svaki političar ima svoju struku, tako i svaki stručnjak ima svoju ideologiju, svjetonazor, svoju političku opciju. I tu u pluralnom društvu ne vidim nikakav problem. Nije problem u “ili struka ili politika”, problem je samo kada imate isključivu struku i isključivu politiku. A to je bila Budakova i Jokićeva ekipa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Znači li to da je neformalni slogan ministrice Divjak “tehnologija, a ne ideologija” odmak od jokićevsko – budakovske demagogije i bezveznog suprotstavljanja struke i politike? Nipošto. I ministrica Divjak sasvim bezvezno suprotstavlja tehnologiju i ideologiju kao ovi prvi struku i politiku.

Tehnologija (i tehnika) je također ideologija. Budući da je profesoricu Divjak instaliralo lijevo krilo Plenkovićeve nakaradne koalicije, argumentirat ću to globalnim znanstvenim autoritetima s lijevog intelektualnog spektra. Filozofi Frankfurtske škole, posebno Habermas i Marcuse, gledaju tehniku i tehnologiju u kontekstu kapitalističke produkcije i ideologije.

U djelu “Teorija i praksa tehnološkog društva” Habermas opaža transformaciju demokracije u tehnokraciju i zaključuje: “Smatram da je ključ za razumijevanje ove konstelacije fundamentalna Marcuseova teza kako znanost i tehnika danas preuzimaju funkciju legitimacije moći.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za njega je sklizavanje u tehnokraciju put u diktaturu eksperata i birokrata koji ili zamjenjuju ili diktiraju narodnu volju.

Severino je na tom tragu tehnike i tehnologije kao ideologije još eksplicitniji: “Kapitalistička ideologija utvrđuje način na koji tehnika treba biti upotrijebljena… Stoga, ukoliko je regulirana od strane kapitalizma, i tehnika je ideologija…

Ona je posljednji Bog.” Upravo je to bit reforme našeg školstva – podrediti sve zahtjevima boga tržišta, a tu Marulić, Ujević ili Radovan Ivšić mogu biti samo lijeva (!) smetala, kao i sve što miriše na humanost i humanistiku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Strava od parka prirode

Tehnologija kao sasvim specifična vrsta ideologije, kao i svaka, djelomično je opasna. Ekološki problem samo je prva žrtva ove ideologije. Nama je danas normalno neka područja nazvati pojmom “park prirode”, a da ne trepnemo okom.

No sintagma “park prirode” je stravična sintagma koja kaže da prirodu moramo staviti u “rezervat” kao urođenika, “Indijanca”, kako bismo je zaštitili od prodiranja tehnike i tehnologije i njihove razorne moći za ekosustav.

Druga žrtva tehnologije kao ideologije jest čovjekova sloboda i kontrola nad čovjekom. U djelu “Duša i tehnika. Čovjek u eri tehnike” Galimberti kaže da je tehnika i tehnologija najveća prisila na čovjeka u povijesti, veća od svih religijskih i “klasičnih” ideoloških prisila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dok u nekom ideološkom sustavu ili religijskom još postoji mogućnost bijega, mogućnost odbijanja, disidenstva, u eri tehnološkog totalitarizma više nitko ne može reći ne želim koristiti mobitel, ne želim računalo, e-mail adresu… Ti to moraš, nema tu slobodnog izbora! Inače si samog sebe isključio iz svijeta, iz tržišta rada, iz… To znanost zove posthumano društvo.

Nemam ništa protiv tehnike i tehnologije, protiv ljudskog napretka i razvoja, dapače, samo strepim nad istom vidljivom činjenicom nad kojom strepi i francuski povjesničar znanosti Michel Serres, a to je proces dehumanizacije u kojem etika postaje suvišna, aposteriorna kako veli Serres, jer ono što je tehnički ostvarivo postaje i etički dopustivo, od kloniranja do genetičkih i inih manipulacija i mnogih drugih stvari.

K tome treba dodati da se i sama politika, još od Machiavellija, tehnicizira, postaje sve više puka tehnologija za osvajanje i održavanja moći bez osvrtanja na vrijednosti, za što je Plenkovićev pristup politici fantastičan primjer. Način na koji je sročena i funkcionira ova makjavelistička Plenkovićeva vlada možemo je mirno nazvati – tehničkom.

Dakle, izrekavši “tehnologija, a ne ideologija”, ministrica Divjak ili lupeta, ne zna što govori, ili, ako zna, onda kao i Jokić manipulira pojmovima “struke”, odnosno “tehnologije” kao zavodničkim smokvinim listom za ljevičarski kulturkampf i orvelovsku plenkovićevsku najavu “transformacije društva” koje treba početi jakobinski – od djece, zaključuje Ivica Šola u Slobodnoj Dalmaciji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.