Javni prijevoznici: U cijeloj Hrvatskoj možemo uvesti neograničen javni prijevoz po cijeni od 70 kuna mjesečno za građane

Foto: FaH

„Imamo model prema kojem u cijeloj Hrvatskoj možemo uvesti neograničen javni prijevoz po cijeni od 70 kuna mjesečno za građane. To su ogromne uštede i velika pomoć koju država odmah može omogućiti građanim” – rekao je  Hrvoje Meštrović, predsjednik Koordinacije javnih linijskih prijevoznika pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Domaći autobusni prijevoznici predlažu model po uzoru na Njemačku koja je pozvala građane da ostave automobile i prebace se na autobuse i vlak, a korist će, tvrde, imati i država.

Javni prijevoz jedina je prava alternativa za putovanje pri ovako drastičnim cijenama goriva, a primjeri Njemačke i Slovenije pokazuju kako to može u stvarnosti i odlično funkcionirati, kažu u HUP-ovoj Udruzi prometa. Njemačka vlada od 1. lipnja ove godine testira posebni model, koji će zasad trajati tri mjeseca, u sklopu kojeg je odlučila stimulirati javni prijevoz i ponudila je kartu od 9 eura mjesečno za autobuse i vlakove.

> Veće cijene goriva od ponoći, javni prijevoz u problemima?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nijemci tri mjeseca plaćaju 27 eura

Reakcija građana bila je odlična i karte su se rasprodale, jer se za 27 eura doslovno mogu voziti koliko god žele, a karta ako se kupi na primjer u Hamburgu, može se bez problema koristiti u Berlinu ili bilo kojem drugom njemačkom gradu, te vrijedi čak i na nekim međugradskim vlakovima Deutsche Bahn. Uz značajne uštede za građane, pozitivni su utjecaji i na smanjenje gradskih gužvi te sve ovo ima i pozitivan utjecaj na okoliš smanjenjem CO2. Zbog svega navedenog Njemačka već sada i ozbiljno razmišlja da ovakvim modelom postavi smjer budućeg planiranja prometa.

U Sloveniji su također prepoznali prednosti javnog prijevoza i tamo je javna usluga predviđena EU-ovim uredbama, što je omogućilo jedinstvenu cijenu karata u regionalnom autobusnom prijevozu, a prijevoznici s državom imaju tzv. dizel klauzule kojima se kompenzira promjena u cijeni goriva. Na EU-ove uredbe često se pozivaju domaći autobusni prijevoznici, jer Hrvatska primjerice nikako da uvede uslugu županijskog javnog linijskog prijevoza, koji je na teritoriju cijele Hrvatske trebao biti uspostavljen najkasnije do 3. prosinca 2019., kako su to učinile i druge članice EU-a.

Javni prijevoz alternativa visokim cijenama

“Javni prijevoz je jedina alternativa za putovanje pri ovoliko visokim cijenama goriva i to prepoznaju europske zemlje. Nadamo se da će primjer Njemačke pokazati put Vladi i resornom ministarstvu da pomognu građanima jer je ovo jedino pravo rješenje“ – izjavio je Hrvoje Meštrović, predsjednik Koordinacije javnih linijskih prijevoznika pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP) i naglasio da je to ujedno i pomoć domaćim prijevoznicima koji se bore za očuvanje više sedam tisuća radnih mjesta. Meštrović je istaknuo da jasnu korist ima i država jer će se na veliku količinu prodanih karata, čemu smo svjedočili u Sloveniji i Njemačkoj, novac vratiti u državnu blagajnu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Meštrović je model već prezentirao u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. „Imamo model prema kojem u cijeloj Hrvatskoj možemo uvesti neograničen javni prijevoz po cijeni od 70 kuna za građane. To su ogromne uštede i velika pomoć koju država odmah može omogućiti građanima. To bi za većinu građana značilo smanjenje s 1000 i više kuna koliko sada plaćaju za gorivo ili za prijevoz na samo 70 kuna mjesečno. Mi domaći autobusni prijevoznici smo spremni, siguran sam da građani to jedva čekaju, a sada je na potezu država koja od ovog modela također ima financijsku korist.“ – izjavio je Meštrović i naglasio da bi karta za 70 kuna vrijedila na području cijele Hrvatske.

Cijena mjesečne karte

Trenutačna cijena mjesečne karte u gradovima i područjima gdje ima javne usluge iznosi od 300 pa do 700 kuna i više, a prosječno povećanje troška za gorivo po automobilu veće je od tisuću kuna. Model će rezultirati mobilnosti djece i učenika, zaustavljanju iseljavanja iz ruralnih sredina i podršci demografskoj revitalizaciji te poboljšanju životnog standarda građana.

S ovim novim modelom u kojem bi sudjelovali i prijevoznici i država znatno se smanjuje trošak građanima i oslobađaju se sredstva za životne potrebe i potrošnju. Milijuni Nijemaca već su ostavili svoje automobile i voze se jeftinijim javnim prijevozom. S obzirom da često upravo njih ističemo kao primjer dobro organiziranih i odgovornih, nema nikakvog razloga da i mi ne primijenimo isti model. A ovakvom bi se odlukom Vlade postigla ravnopravnost među građanima koji se već sada mogu koristiti povoljnim ili besplatnim prijevozom i ostalih.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što će biti na jesen?

Meštrović upozorava:

“Ako se ovo ne riješi ubrzo, može se dogoditi da u određenim dijelovi Hrvatske ostanu bez prijevoza, učenici neće moći u škole, što će biti još teži život za naše građane. Iz perspektive prijevoznika ovaj problem treba što prije riješiti. Ministarstvo radi na tome, ali sve je to presporo. Model od 70 kuna moramo primijeniti kao rješenje, a ne iznimku i omogućiti našim građanima kvalitetniji život.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.