Jesu li premijer i ministar Horvat najavili stečaj Uljanika?

Foto: fah

“Bilo bi dobro da se u javnosti percipira činjenica da smo mi Vlada koja je isplatila 2,8 milijardi državnih jamstava za Uljanik. Izračunajte koliko ministarstava moje vlade godišnje stane u taj račun. O tome se govori kao da smo platili telefonski račun”, rekao je u srijedu 27. veljače premijer Plenković nakon redovitog polugodišnjeg susreta s veleposlanicima zemalja članica EU-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Ne možemo starim receptima rješavati kronične bolesti. Donijet ćemo odluku koja je racionalna i odgovorna prema građanima, brodogradilištima i u skladu s onim što je realno”

Znači li to stečaj Uljanika? Sama po sebi izjava je zapravo, tipično za Plenkovića, diplomatski neodređena. No ono što se događa na relaciji Brodosplit – Vlada, odnosno Debeljak – ministar Horvat, govori u prilog potonjeg.

Gotovo sto milijuna u blokadi

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ministar gospodarstva Darko Horvat je, naime, najavio da bi odluka o privremenom financiranju, koja uključuje i deblokadu računa, mogla biti donesena do kraja ovog tjedna. Blokada računa 3. maja trenutno iznosi 87 milijuna kuna, s tim da radnici potražuju 11,9 milijuna kuna za plaće, dobavljači oko 46 milijuna kuna, država oko 21 milijun, a među većim vjerovnicima je HEP, koji potražuje oko sedam milijuna kuna. No, Horvat izgleda očekuje da Brodosplit da dio novca za deblokadu, dok je Debeljak prilično rezolutan u tome da ne želi plaćati stare (tuđe) dugove.

Horvat je u srijedu rekao kako je Ministarstvo “u razgovorima s naručiteljem, kupcima brodova i gospodinom Debeljakom” i dodao “siguran sam da ćemo u nekoliko dana donijeti relevantnu odluku, a kakva će ona biti, to ćemo tek vidjeti”.

Od čega ovisi kakva će biti? Od, kako je pojasnio, verifikacije da je strateški partner u ovom trenutku i kreditno i financijski sposoban pratiti restrukturiranje. “U ovom trenutku ključno je ima li strateški partner mogućnost i pitanje je potpuno isto kakvo smo postavljali bivšem strateškom partneru, Kermas energiji Danka Končara. Ako je taj verifikator jasan, onda će biti dobrih vijesti, ako nije, bojim se da onda spasa jednostavno biti neće”, rekao je ministar i podsjetio da je to od Debeljaka traženo prije nekoliko dana, a da je kraj ovog tjedna rok da bi se ustvrdilo može li i želi li preuzeti Uljanik grupu. “Nakon toga slijedi reakcija države”, kaže Horvat.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Debeljak: Bez dodatnih jamstava i “verifikacija”

No Debeljak je već predao jamstva i nema namjeru predavati nikakve dodatne “verifikacije”, kako se da iščitati iz njegovog priopćenja. Oni kažu da su do sad već predali sve tražene garancije, te da su izrazili spremnost da uz odgovarajuće kolaterale, u prijelaznom razdoblju do odobrenja programa restrukturiranja, osiguraju dio sredstava potrebnih za dovršetak gradnje nedovršenih brodova, čime bi rasteretili dio državne obaveze. “Naša ponuda, u kojoj se nalaze svi ti odgovori, još je uvijek na snazi, iako je njen rok valjanosti pri kraju”, kažu u Uljaniku.

Iz toga proizlazi da je Debeljak spreman dijelom financirati dovršetak brodova koji sad stoje na navozima Uljanika – ali uz državna jamstva, dok se ne odobri plan restrukturiranja. Vlada pak nije raspoložena, nakon prethodnog debakla s Uljanikom koji će po svoj prilici koštati oko pet do šest milijardi kuna, davati bilo kakva jamstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ministarstvo gospodarstva, pak, traži i da Brodosplit sudjeluje u isplati plaća i deblokade računa tvrtki unutar Uljanika. Pritom bi, prema Vladi, i Brodosplit i država trebali sudjelovati s po 300 milijuna kuna u privremenom financiranju, dok s druge strane Debeljak na to nije spreman.

Likvidacija trenutno najizglednija

Sve ovo ukazuje da je u ovom trenutku likvidacija Uljanika prilično izgledan, vjerojatno najizgledniji scenarij. Talijani bi eventualno u tom slučaju, navodno, bili zainteresirani za 3. maj u Rijeci, ali ne i za Uljanik u Puli.

No ako i dođe do dogovora Debeljaka i Horvata, Brodosplita i Ministarstva, ostaje najveći problem – sanacija. U javnosti se spominje posve nesuvisli iznos od 20 milijardi kuna kao trošak restrukturiranja Uljanik Grupe. 10 milijardi bi dala država odmah kako bi pokrila stare dugove, a još 10 milijardi bi u sljedećih 10 godina trebao uložiti strateški partner. Zašto nesuvisli iznos? Jer je situacija u brodogradnji u svijetu takva da brodogradilište u Hrvatskoj nipošto, ni teoretski, ne može generirati toliki profit, odnosno povrat uloženog novca.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Spas Uljanika” je tek prvi korak u spasu Uljanika

Tako da nije za očekivati da će Europska Komisija na taj plan gledati blagonaklono: Kako će ubuduće Uljanik prema planu graditi desetak brodova godišnje, a nikad nije uspijevao napraviti više od dva? Sličan “plan” je imala i bivša uprava Uljanika kad je zatrpavala knjigu narudžbi s desecima brodova, za koje je znala da ne mogu biti sagrađeni u roku, a ne bi donijeli spomena vrijednu dobit ni da je sve s njihovom gradnjom bilo idealno i da su stvarno završeni u roku. U ovom trenutku nije jasno kakav bi trebao biti poslovni model koji bi trebao opravdati tako veliko ulaganje u Uljanik, tim više što je ostao bez dvije najbitnije stvari: Kredibiliteta kod potencijalnih kupaca, i stručne radne snage koja je napustila Uljanik već odavno i zaposlila se uglavnom u Njemačkoj, gdje su radnici metalske struke vrlo traženi.

Još gore, restrukturiranje koje se predlaže je samo financijsko. Nema jamstva da će nastavak poslovanja biti imalo uspješniji nego što je dosad bio, jer se zadire samo u dugovanja i donosi se svjež kapital za uništiti, a ne mijenjaju se ključni parametri poput rezanja troškova rada i nabave (naročito čelika i energije), optimizacije korištenja kako radne snage tako kapitala (trenutno postoje ogromni prazni hodovi kod radnika jer velik dio njih nema što raditi dok se radi određena faza broda: Kad bi se radilo istovremeno desetak brodova, to bi bio manji problem), i tako dalje.

Problem je, naravno, i loš sustav upravljanja, definiranje ključnih proizvoda koji moraju biti profitabilni i serijski proizvedeni, i loša organizacija na svim razinama. Na kraju tek dolazi vraćanje povjerenja naručitelja. Sve zajedno u ovom trenutku djeluje kao nemoguća misija  koja bi mogla pasti već na prvom koraku, ovog tjedna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.