Koliko dugo se još treba čekati da jedna od strana dođe s potrebnih 76 potpisa potpore za sastav Vlade? Može li predsjednica raspisati nove izbore iako Sabor nije konstituiran?
Je li Hrvatska u ustavnoj krizi i koji je izlaz iz trenutačne situacije? Bila su to danas neka od pitanja za goste emisije U mreži Prvog u kojoj su sudjelovali politolog Goran Čular, sociolog Slaven Letica, ustavnopravni stručnjak Mato Palić.
Politolog Goran Čular rekao je da neformalni institut prikupljanja potpisa zapravo potpuno derogira dva ustavna kriterija koji su navedeni za odluku predsjednice. To su raspodjela mandata u parlamentu i to su obavljene konzultacije. To su dvije stavari, to vrlo jasno piše, na temelju čega predsjednica tko uživa povjerenje većine zastupnika. U ovoj fazi su političke stranke akteri s kojima se predsjednica konzultira, ne zastupnici. Zastupnici će imati svoju ulogu kod glasovanja o povjerenju mandatara, tvrdi Čular.
S Čularom se nije složio ustavnopravni stručnjak Mato Palić: “Što se tiče potpisa potpore, točno je da Ustav izričito ne navodi, međutim dosadašnjom praksom može se reći da je to postao svojevrsni ustavni običaj. A isto tako time ne vidim kako bi se derogirale pozitivne ustavne norme da predsjednica na temelju raspodjele mandata i obavljenih konzultacija donosi odluku o povjeravanju mandata.”
“Raspodjela mandata, odnosno izborni rezultat je putokaz predsjednici Republike s kim konkretno treba obaviti konzultacije, a na konzultacijama ona zapravo treba utvrditi kome od eventualno potencijalnih kandidata za mandatara treba povjeriti mandat čvrsto i striktno držeći se ustavnen odredbe o tome da je to osoba koja uživa povjerenje većine svih zastupnika u Hrvatskom saboru kako to Ustav vrlo jasno i precizno propisuje”, pojašnjava Palić.
Povjeravanje mandata za sastav vlade relativnom pobjedniku nije u skladu s Ustavom
Dakle, nikakva varijanta u kojoj bi predsjednica Republike povjeravala mandat za sastav vlade relativnom pobjedniku nije u skladu s Ustavom i smisao te odredbe kad se ona tako formulirala jest da predsjednica ne može arbitrarno prema nekom svom svjetonazorskom ili nekom drugom kriteriju dodijeliti mandat nego strogo poštujući činjenicu da mandatar mora raspolagati većinom u Hrvatskom saboru, jer ako to nema, onda je vrlo upitno hoće li biti izabrani, kaže Palić.
Ono što Ustavom nije ekplicite regulirano se rješava pravilom interpretacije ustavnih normi. Kad govorimo o situaciji da predsjednica Republike nema mogućnost poštujući ustavnu odredbu o većini svih zastupnika u Hrvatskom saboru za donošenje odluke o povjeravanju mandata onda se ta odredba tako sama po sebi ne može mehanički tumačiti izdvojena iz cjeline položaja predsjednika Republike kao i onog drugog dijela te pravne norme koji definira vremenske rokove koji se stavljaju na raspolaganje mandataru za formiranje vlade, odnosno za dobivanje povjerenja u Hrvatskome saboru. Nemojmo zaboraviti da je ovo što sad govorim u smislu tumačenja Ustava RH u svojoj praksi više puta potvrdio Ustavni sud RH. Ustav se mora tumačiti kao cjelina, a uloga i položaj predsjednice Republike u postupku formiranja Vlade se isto tako treba tumačiti u skladu s cjelinom njenih ustavnih ovlasti. Njena je ustavna briga da vodi računa o stabilnosti državne vlasti i redovnom djelovanju državne vlasti, navodi Mato Palić.
Hrvatska je već barem petnaest dana u ustavnoj krizi
Profesor Letica, koji je jučer uputio otvoreno pismo, na pitanje kako vidi izlaz iz trenutačne situacije odgovorio da je pismo koje su jučer uputili Krunislav Olujić i on dobilo dosta povoljnu recepciju. Kaže da treba odbaciti poziciju na kojoj inzistira kolega Čular, zato što jedina precizna odredba koja se tiče izbora mandatara je u članku 98. “To je točka oko koje ne treba voditi nikakvu raspravu. Općenito Ustav su pisali polupismeni ljudi kada su u pitanju pisanja ustavnih normi i stvaranja kuta hrvatskoga Ustava je jedna potpuno nerazumljiva praksa. Hrvatska je već barem petnaest dana u ustavnoj krizi. Ako do sljedećih konzultacija predsjednica Republike ne dobije uvjerenje da bilo koji od ovih potencijalnih kandidata uživa potporu 76 saborskih zastupnika Ustavni sud bi se sljedećeg tjedna najkasnije morao oglasiti i na neki način dati izlaz iz ove situacije”, kaže Letica.
Na pitanje treba li Ustavni sud presjeći sve ovo, Palić odgovara da se Ustavni može se obratiti priopćenjem i o tome iznijeti određena stajališta, odnosno interpretaciju ustavnih normi, “to bi možda u ovom trenutku bilo korisno, a može to napraviti i na poticaj predsjednice Republike.”
Ako se dogodi da se nastavkom konzultacija trećega kruga ili eventualno četvrtoga kruga ne može razvidno pokazati da određena osoba uživa povjerenje većine svih zastupnika u Hrvatskom saboru onda je jedini izlaz iz te situacije raspisivanje prijevremenih parlamentarnih izbora i istodobno s tim kao što Ustav kaže imenovanje privremene nestranačke Vlade. Sve suprotno tome bi produžavalo ovu situaciju u kojoj: prvo – nemamo Hrvatski sabor, odnosno sedmi saziv je raspušten, a mandat im po Ustavu traje maksimalno do 22. prosinca ove godine. S druge strane nije konstituiran novi saziv, mi nemamo tijelo koje može donositi zakone. Imamo Vladu koja je tehnička, ograničena u svojem funkcioniranju, i imamo potenicijalni problem oko izbora sudaca Ustavnog suda. Imamo tehničku vladu koja nema tijelo kojemu odgovara i ne ćemo imati Ustavni sud koji može provjeriti ustavnost odluka koje ta Vlada donosi, upozorava Palić.
Do kada može trajati čekanje da neka strana skupi potrebnih 76 mandata?
“Ne može trajati vječito, naravno da ne može trajati vječito. To nema nikakvoga smisla, i da nismo pravnici zdrava logika kaže da to ne može trajati vječito jer bi onda vječito imali situaciju bez Sabora i s tehničkom Vladom. Dakle, kod određivanja toga vremenskog razdoblja, koje je s jedne strane faktično, ali i pravno pitanje, iako nema one izričite odredbe, pa kaže sustav o tome ne govori ništa, pravilnim tumačenjem – taj vremenski raspon bi trebao biti blizu onome koji se daje na raspolaganje osobi koja je dobila mandat”, odgovara Palić.
Znači onih 60 dana, odnosno 30 plus 30?
“Ne nužno, ali bi bilo uputno jer ako mandatar prvi u roku 30 dana ne formira vladu, u Ustavu stoji da mu predsjednica može produžiti mandat. Ne znači da mora. Može prijeći na varijantu da odmah drugoj osobi da mandat. Ti vremenski rokovi su oni okvirno koji bi bili nekakav razuman ili primjeren rok da traju ove konzultacije. Ako je razvidno da nitko nema natpolovičnu većinu i to ne može dokazati, onda moramo ići na nove izbore, a ova konstrukcija koju je poštovani kolega Čular spomenuo da se svakom može dati, odnosno da se može dati relativnom pobjedniku jer on teoretski može, ako se dogovori s Mostom, formirati vladu je pogrješna. Takva odluka predsjednice bi bila direktno protivna Ustavu i namjeri ustavotvorca kad je je formulirana ona odredba, koju je u više navrata profesor Letica citirao, da Predsjednica ne smije povjeriti mandat ako kandidat nema natpolovičnu većinu”, pojašnjava ustavopravni stručnjak.
Premijer Milanović, njemu je tu, čini se sve jako jasno, smatra da bi se Sabor trebao prvo konstituirati da bi se onda mogao raspustiti, da bi Predsjednica raspisala izbore. Može li Predsjednica raspisati izbore bez da se Sabor konstituira?
“Naravno da može. Dakle, kad govorimo o raspisivanju izbora, ova situacija u kojoj se sad nalazimo nije ista kao što je bio istek mandata, pa se Sabor raspustio i onda je Predsjednica u roku 30, maksimalno 60 dana morala raspisati izbore”, rekao je Mato Palić.
Na pitanje kako vidi izlaz iz ove situacije Palić kaže: “Smatram da će biti sasvim dovoljno, ali i nužno i neophodno, da se sve odvija u skladu s Ustavom Republike Hrvatske i nikakvih problema oko razrješavanja ove situacije neće biti. Neovisno o tome hoće li doći do promjene u dosadašnjim pregovorima i onda to rezultirati drugačijim rezultatima konzultacija ili se neće moći postići većina. U svakom slučaju, Ustav daje odgovor na sva ta pitanja i morat će se svatko držati Ustava i tako ćemo zapravo doći do rješenja”, kaže Palić.
Ako sad imamo treći krug konzultacija sazvan za sljedeći tjedan, koliko bi još konzultacija Predsjednica trebala odraditi prije nego se odluči raspisati nove izbore?
“Smatram da bi duljina trajanja tih konzultacija trebala biti nekako blizu onim rokovima koji su predviđeni za formiranje vlade ako je imenovan mandatar, dakle može pokušati još u siječnju. Ako je potpuno jasno da nema ništa od dogovora i da nitko nema šanse formirati većinu, onda je odluka o raspisivanju izbora i imenovanju privremene nestranačke vlade jedini izlaz i potpuno u skladu s Ustavom Republike Hrvatske”, zaključio je ustavnopravni stručnjak Mato Palić.
Tekst se nastavlja ispod oglasa