Cijena barela sirove nafte na svjetskim tržištima porasla je sedmi tjedan zaredom. Na Londonskoj burzi dosegnula je u jednom trenutku 86,10 dolara, što je najviše u posljednje tri godine. Hrvatski vozači zaštićeni su od cjenovnog udara Vladinom uredbom, a ona će se, očekuje naftni stručnjak Igor Dekanić, morati produžiti, donosi tportal.
> Zbog cijene goriva prijevoz će biti skuplji 10 do 20 posto, a rast će i cijena plina?
Vlada je prije deset dana zamrznula cijene goriva na 11,10 kuna za benzin i 11 kuna za dizel. Bez te mjere one bi danas bile debelo iznad 12 kuna.
> Ministar Čorić: Ako cijene goriva nastave rasti djelovat ćemo na trošarine ili PDV
Uredba ima rok od 30 dana, ali kako se kreću cijene sirove nafte, može se očekivati njezino produženje.
‘Vladina odluka donijela je predah vozačima. Sve zemlje pokušavaju naći način na koji ograničiti cijene naftnih derivata sad kad cijene nafte rastu. Glavi uzrok tome porast je očekivanja rasta globalne ekonomije uslijed oporavka nakon završetka pandemije covida. Prije godinu dana, u jeku zatvaranja, svi oblici međunarodnog transporta jako su se smanjili. Smanjila se i potražnja i cijene su bile niske. To nisu bile cijene u regularnoj situaciji. A u ovih godinu dana nije se ni toliko ulagalo u proizvodnju nafte’, objasnio je za tportal Igor Dekanić, umirovljeni dekan Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta u Zagrebu.
Hoće li cijene barela nafte i dalje rasti, teško je prognozirati. U posljednjih 50 godina, dodaje Dekanić, jako je teško bilo što predvidjeti.
‘Moguće je da ćemo ići i preko 100 dolara, a možda se zadržimo na sadašnjim razinama od 85 do 90 dolara. Sve ovisi o ponudi i potražnji i tome koliko će glavni proizvođači OPEC i Rusija biti pohlepni’, rekao je Dekanić.
Podsjeća da je prije samo deset godina, nakon oporavka od svjetske financijske krize, bilo normalno da cijena nafte iznosi oko 100 dolara.
> Bidenov ekološki radikalizam povećava cijene goriva u SAD-u a profitira Rusija
‘Vjerojatno će se Vladina uredba o zamrzavanju cijena morati produžiti, možda i do tri mjeseca. Na kraju zime ugovara se proljetna potrošnja. Očekuje se smanjenje potražnje na sjevernoj polutci, što bi trebalo dovesti do stabilizacije tržišta, a možda i do pada cijena’, izjavio je Dekanić.