Nekoliko dana nakon teške željezničke nesreće kod Novske pljušte optužbe sa svih strana, a istraga o nesreći još traje. Sindikat strojovođa u ponedjeljak je prozvao Agenciju za istraživanje nesreća, ali i HŽ da nisu rekli cijelu istinu o onome što se dogodilo. Poručuju da je glavni uzrok nesreće signalizacija koja nije radila. Na to je reagirao Sindikat prometnika vlakova te tvrde da je putnički vlak s kolodvora Okučani otpremljen na propisan i sigurnosno nedvojben način. Oglasila se i tvrtka ENNA Transport, vlasnik teretnog vlaka na koji je naletio putnički vlak.
U međuvremenu, željeznički promet trebao bi se vratiti u normalu. Putnički vlakovi ponovno voze dionicom od Okučana do Novske, ali uz najavljena kašnjenja i do pola sata. Sada su u tijeku radovi na sanaciji drugog kolosijeka, a još uvijek se raščišćava i samo mjesto nesreće, javlja HRT.
Iz HŽ-a u ponedjeljak su poručili da se o samoj nesreći više neće oglašavati. Jučer je završeno vještačenje i službeno je otvorena istraga koja bi trebala pokazati koji je točan uzrok ovoj nesreći.
>U strašnom sudaru vlakova poginuo i strojovođa: Branitelj, otac troje djece, još 2019. opominjao na niz propusta unutar HŽ-a
Do nesreće je došlo u petak oko 21.30 sati kada se putnički vlak velikom brzinom zabio u teretni vlak koji je stajao na pruzi. Troje ljudi je poginulo, među njima su kondukter i strojovođa, ali i 17-godišnjak.
Od tada se traže uzroci teške nesreće, ali razotkrivaju se brojni detalji o sigurnosti i održavanju željezničkog prometa.
Sindikat strojovođa Hrvatske u ponedjeljak govorio je, kako oni tvrde, o neospornim dokazima o neispravnosti i nefunkcionalnosti sigurnosnih uređaja između kolodvoru Okučani i Novska u vrijeme vožnje vlaka.
Predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske Nenad Mrgan prije konferencije gostujući na Hrvatskom radiju govorio je o problemu glede radne sposobnosti strojovođa.
Mrgan: “Zašto se strojovođa prethodnog vlaka zaustavio na pruzi?”
Mrgan je naglasio kako nitko ne želi iznositi optužbe niti utjecati na tijek istrage. Niti itko želi prejudicirati što se tamo dogodilo.
Sigurno je da je došlo do pogreške strojovođe u spletu okolnosti.
“Strojovođa je jednostavno posluživao, vidi se da je sve ispravno radio, dobio je nalog da može izaći iz kolodvora Okučani isto tako kroz signal. I onda se postavlja pitanje zbog čega je uopće putnički vlak pušten na prugu kada se zna da tereti vlak nije stigao u sljedeći kolodvor”, poručio je.
Dodao je kako je upitno i zašto se strojovođa prethodnog vlaka zaustavio na pruzi.
>Stravična nesreća kod Novske: U sudaru vlakova 3 poginulih, 11 ozlijeđeno
“Imamo neke informacije da on tamo i stanuje. Znamo da se radi o čovjeku starije dobi, koji je dobio otkaz u prethodnoj firmi, znamo da je izgubio zdravstvenu sposobnost drugostupanjske komisije da ne može upravljati vlakom, kasnije je on tu dozvolu negdje ishodio. A to je ono na što želimo upozoriti da veliki broj strojovođa kod određenih privatnih prijevoznika radi iz mirovine i rade nakon toga što su izgubili zdravstvenu sposobnost”, kazao je, navodi HRT.
Predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske rekao je kako treba utvrditi zašto je uopće vlak zaustavljen, jesu li to bili neki privatni razlozi.
“Mi sumnjamo da je tu bilo bespotrebno zaustaviti vlak. Ako je primijetio neke neispravnost, trebao je to napraviti na kolodvoru Okučani ili na idućem kolodvoru. Nije bilo razloga da se zaustavlja na otvorenoj pruzi”, poručio je.
Ravnateljica Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu Vukić: “Otvara se istraga”
Ravnateljica Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu Alana Vukić istaknula je kako nema nikakvih informacijama o ovakvim detaljima koje je naveo Mrgan.
“Tek će se danas nakon završenog očevida otvoriti istraga, te će se završiti u datom roku”, kazala je. Navedene detalje ne želi i ne može komentirati.
Gospočić: “Tijek izvidnog postupka i sama istraga pokazat će tko je napravio propust”
Državni tajnik za željeznički promet u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Alen Gospočić apelirao je na sve koji iznose određene činjenice da odustanu od toga.
“Tijek izvidnog postupka i sama istraga pokazat će tko je napravio propust”, rekao je.
Iz HŽ infrastrukture odmah je rečeno da su signalno-sigurnosni uređaji ispravni, a sada dolazi do suprotne tvrdnje i to uznemiruje javnost.
Gospočić je istaknuo kako ima određene informacije, ali ih neće iznositi u javnost. Postoje tijela od Državnog odvjetništva, policije, a postoji i službeno tijelo koje je formirano na razini društava i u konačnici Agencija.
Oni će dati nakon završetka istrage konačni sud o svemu tome. Bitno je kako je koordinacija između tih tijela prisutna, te će se oni i sastati.
Zašto je teretni vlak stao baš na tom mjestu?
Teretni vlak, na koji je naletio putnički vlak, u vlasništvu je privatne tvrtke i iz Sindikata strojovođa kažu da ga je vozio njihov bivši dobro poznati strojovođa.
“Radi se o strojovođi koji je 2009. godine dobio otkaz zbog krađe nafte”, ustvrdio je Mrgan.
Aferu je otkrila Hrvatska televizija, a sve su snimile detektivske kamere, izvijestio je HRT u Dnevniku 2 u ponedjeljak. No sud ga je vratio na posao i nakon brojnih pravnih peripetija zaposlio se u privatnoj kompaniji.
“Pitanje je, zašto je on zaustavio vlak baš u blizini svoje kuće? Zašto ljudi izjavljuju da su tamo iz tog teretnog vlaka izašli 40-50 migranata”, zapitao je Mrgan.
ENNA Transport: “Od svojih zaposlenika ne tražimo potvrde o nekažnjavanju”
Iz privatne kompanije poručuju da od svojih zaposlenika ne traže potvrde o nekažnjavanju. Vlak je došao iz Šida, gdje mnogi migranti ilegalno pokušavaju prijeći granicu. Strojovođa ga je zaustavio jer je, kažu, počeo gubiti brzinu. Odmah je obavijestio njihova dispečera koji istoga trenutka neuspješno zove kolodvor u Okučanima, naveli su.
> Enna Transport, vlasnici teretnog vlaka: U par minuta obavijestili smo HŽ o zaustavljanju vlaka
“Gdje mu se u istom trenutku nije javio, gdje je odmah potom uputio poziv vinkovačkom dispečeru, koji je odgovoran za to regionalno područje. Koji je primio poziv i primio na znanje informaciju da se tamo vlak zaustavio”, izjavio je Petar Glavaš, direktor tvrtke ENNA Transport.
Zašto je putnički vlak ipak poslan u promet utvrdit će istraga. U Sindikatu kažu da od nje čuda ne treba očekivati, jer još nisu dobili sve odgovore vezane uz već pomalo zaboravljenu nesreću u Rudinama 2009. navodi HRT.
“Nismo prevozili migrante”
Iz tvrtke ENNA Transport u utorak oglasili su se i povodom, kako kažu, nagađanja o prijevozu migranata u teretnom vlaku koji je sudjelovao u željezničkoj nesreći u mjestu Rajić, u petak 9. rujna.
“ENNA Transport vlak je preuzela na hrvatsko-srpskoj granici na prijelazu Šid-Tovarnik. Prilikom prelaska granice vlak je prošao standardnu proceduru primopredaje te su na hrvatskoj strani u kolodvoru Tovarnik na vlaku obavljene carinske radnje i policijski pregled. Svi kontejneri tada su bili plombirani.
Područna carinska ispostava Zagreb je nakon nesreće obavila pregled razbijenih kontejnera na tlu i utvrdili su stanje razbacane robe te su ju pečatirali u jednom kontejneru.
Osoblje ENNA Transporta na neoštećenim kontejnerima vlaka koji je otpremljen u ranžirni kolodvor Zagreb utvrdilo je da su sve plombe i dalje na kontejnerima, neoštećene te da odgovaraju robi u kontejnerima. To znači da kontejneri u međuvremenu nisu otvarani.
Uništeni kontejneri su nakon nesreće bili u takvom stanju da je teško zamisliti da bi itko mogao preživjeti takav udar, a ispod kontejnera nisu pronađene mrtve osobe.
Također ističemo kako nemamo nikakvu informaciju od strane policije ili bilo kojeg drugog nadležnog tijela da postoji sumnja da su se u kontejnerima teretnog vlaka prevozili migranti.
Iz medija smo jedino doznali da su migranti iz Irana bili u putničkom vlaku te su nakon same nesreće zbrinuti po bolnicama”, priopćeno je iz tvrtke.
Ilegalni migranti u vlaku
Među putnicima u putničkom vlaku nalazilo se i osam državljana Irana, za koje je utvrđeno da su 9. rujna, nezakonito ušli u Republiku Hrvatsku na području Slavonskog Broda.
Iranski migranti koji su se našli u vlaku smrti broj 2506 u kompoziciju su ušli u Slavonskom Brodu u 19.37 sati, odnosno koju minutu kasnije jer je vlak kasnio. Nisu bili slijepi putnici u teretnom vlaku, već su uredno ušli u putnički s kupljenim kartama, navodi Jutarnji list.
U Republiku Hrvatsku ušli su preko Save iz BiH, a policija ih je uhvatila u Slavonskom Brodu. Uhićeni su te su dobili tzv. rješenje o povratku, dokument kojim im se nalaže da napuste Europski gospodarski prostor u roku od sedam dana. Ukrcali su se na vlak u namjeri da napuste Hrvatsku. U tome nisu uspjeli, samo sati i pol kasnije došlo je do tragedije.
Sindikat strojovođa Hrvatske na konferenciji za medije otvorio niz pitanja
U prostorijama Sindikata strojovođa Hrvatske u Zagrebu održala se u ponedjeljak popodne konferencija za medije na kojoj se govorilo, kako su istaknuli, o jasnim i neoborivim dokazima o neispravnosti i nefunkcionalnosti sigurnosno-signalnih uređaja između kolodvora Okučani i Novska u vrijeme vožnje vlaka u kojem su poginule tri osobe.
> Sindikat: ‘Strojovođa je obaviješten da može voziti. To je suicid. A strojovođa nije bio suicidalan’
Dokazi, pokazuju neistinite tvrdnje iznesene u medijima od člana Uprave HŽ Infrastrukture i inspektora Agencije za istraživanje nesreća, naveli su iz sindikata.
Sindikat strojovođa Hrvatske govorio je i o nedopustivim i kardinalnim propustima pri prvom izlasku na mjesto nesreće, koje je učinio inspektor Agencije za istragu nesreća zajedno s osobom zaduženom za sigurnost prometa u HŽ Infrastrukturi, a koje greške će, kako su naveli, umnogome otežati istragu Državnom odvjetništvu i policiji.
Naglasili su da samo žele znati što se stvarno dogodilo da se to ne bi ponovilo.
Prometnici žestoko nakon konferencije strojovođa
Nakon konferencije za medije strojovođa oglasio se i Sindikat prometnika vlakova.
Iz Sindikata strojovođa naveli su da se zataškavaju stvari te da je strojovođa dobio odobrenje da može voziti.
Nekoliko sati kasnije stiže demantij Sindikata prometnika koji šalju i svoje dokaze.
Predsjednik Sindikata prometnika vlakova Hrvatske Mario Grbešić o tome je razgovarao s reporterkom Dnevnika Nove TV Linom Dollar.
Na pitanje je li prometnik iz Okučana dao dozvolu strojovođi putničkog vlaka da prođe na sva crvena svjetla, Grbešić navodi kako žali što se uopće mora očitovati po toj temi.
“Izražavam žaljenje što se moram očitovati na ovu temu dok traje istraga, ali smo prisiljeni zbog današnje konferencije za medije koja je održana od strane Sindikata strojovođa kako bi otklonili sve one neistine koje su danas izrečene, odnosno zlonamjerne insinuacije koje smo danas tamo mogli čuti”, kazao je.
“Što se tiče otpreme vlaka u kolodvoru Okučani od strane dežurnog prometnika vlakova, mi smo na lokaciju došli neposredno nakon nesreće. Po viđenom na terenu, na signalno sigurnosnom uređaju koji je u Prometnom uredu i u pisanom nalogu koji prometnik daje strojovođi, on je postupio u skladu s važećim propisima i sukladno onome što je trenutno pokazivao signalno sigurnosni uređaj”, dodao je Grbešić.
Je li signalizacija bila ispravna?
Na pitanje je li sva signalizacija na putu od Okučana do Novske bila ispravna, navodi da dio signalizacije nije bio ispravan.
“Ono što je bilo vidljivo na signalno-sigurnosnom uređaju u Prometnom uredu je da je izlazni signal iz kolodvora Okučani bio u kvaru, svi ostali signali na pruzi do Novske su bili ispravni i pružni tok je radio ispravno”, navodi.
“Prometnik je poštivao strogo propisani postupak i izdao pisani nalog u kojem se vlak otprema u takvim slučajevima”, dodao je.
Na pitanje o tome da je strojovođa putničkog vlaka je vozio 80 km/h, a na koliko mu je prometnik dao dozvolu, Grbešić navodi kako on ne zna koliko je strojovođa brzo vozio.
“Ne znam koja je redovita brzina na tom dijelu pruge u tim okolnostima. Ono što mu je prometnik dao – je da prometuje redovitom brzinom propisanom za tu dionicu pruge u tim okolnostima”, dodao je.
O tome želi li reći da Sindikat strojovođa Hrvatske ne govori istinu, Grbešić odgovara: “Ne želim reći da ne govore istinu.”
“Mi smo ovdje u smislu zaštite tog prometnika. Treba se okončati istraga kako bi se utvrdio stvarni razlog ovog događaja kako bi naučili što se dogodilo i kako se to više nikad ne bi dogodilo”, zaključio je Grbešić.
Ministar Butković o nesreći vlaka kod Novske: “Je li sustav bio ispravan ili ne? Ima puno neodgovorenih pitanja”
Potpredsjednik Vlade za gospodarstvo i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković osvrnuo se u ponedjeljak na tragičnu željezničku nesreću kod Novske te na izjave da su bili neispravni i nefunkcionalni sigurnosno-signalni uređaji.
“Meni kao ministru i javnosti je bitno saznati istinu, saznati zbog čega je došlo do ovoga. Tu ima puno neodgovorenih pitanja. Vjerujem da ćemo što prije saznati odgovore, a slijedom tih odgovora donosit ćemo određene zaključke i nakon toga ćemo povući odgovarajuće poteze. Za mene je kao ministra jako bitno da željeznički sustav funkcionira ovakav kakav jest”, kazao je Butković.
Iz Sindikata strojovođa Hrvatske istaknuli su da su na toj dionici između kolodvora Okučani i Novska bili neispravni i nefunkcionalni sigurnosno-signalni uređaji, kao i da je inspektor Agencije za istragu nesreća pri prvom izlasku na mjesto nesreće učinio propuste.
Butković na te navode odgovara:
“Ne znam koliko tiskovne konferencije i takve stvari doprinose cijelom ovom postupku. Određene izjave i informacije koje su izlazile preko vikenda u nekim medijima po meni nisu dobre. Trebamo pustiti Državno odvjetništvo da temeljem dokaza koje su prikupili završe istragu na najbolji mogući način. Bilo kakvo uplitanje bilo koga, pa i mene osobno kao ministra, ne doprinosi tome. Ne mogu vam dati informacije jer ih i ne znam. Je li sustav bio ispravan ili ne, na to će odgovoriti istraga”.
Vidović Krišto: “Teretni vlak u vlasništvu Pave Vujnovca i njegovog PPD sustava”
Nezavisna saborska zastupnica Karolina Vidović Krišto ocijenila je u nedjelju da ministar Oleg Butković zbog tragičnog sudara vlakova mora trenutačno biti razriješen dužnosti te da je ta nesreća posljedica općeg nereda i korupcije koji vladaju u Hrvatskoj.
“Tragična željeznička nesreća koja se dogodila u petak kod Novske, u kojoj su poginula trojica naših sugrađana, posljedica je općeg nereda koji vlada u Hrvatskoj.
Činjenica da za ovu tragediju još nitko nije preuzeo odgovornost govori o drskosti i samodopadnosti vladajućih moćnika u Hrvatskoj. Mediji, pak, umanjuju ovo tragediju, te ciljano skrivaju činjenice.
Gubitak života trojice naših sugrađana od kojih je jedan imao samo 17 godina, mediji prikazuju usputno bez istinskog su-osjećaja i poštovanja.
“Sramotno je da ministar koji sedam godina upravlja HŽ-om nije podnio ostavku”
Sramotno je da nadležni ministar Oleg Butković, koji već sedam godina upravlja HŽ-om, nije podnio ostavku, to jest, da ga premijer Plenković nije razriješio dužnosti.
Čak se ni ne postavlja pitanje odgovornosti uprave HŽ-a, koja je kompletno već morala biti razriješena i u postupku utvrđivanja svoje osobne odgovornosti.
Ovo neodgovorno ponašanje jest dokaz prijezirnog i drskog odnosa Plenkovićeve vlade prema hrvatskim građanima.
Politička odgovornost jest europski standard kojega, nažalost, vladajući moćnici uskraćuju hrvatskim građanima.
“Poginuli strojovođa još prije tri godine upozoravao na katastrofalnu situaciju”
Poginuli strojovođa, Mario Gusak, još je prije tri godine upozoravao na katastrofalnu situaciju u Hrvatskim željeznicama, opisujući tadašnji slučaj koji je mogao dovesti do teške nesreće. Ali marljivog i poštenog strojovođu Gusaka, oca troje djece i hrvatskog branitelja, korumpirane i nesposobne strukture nisu čule, kao što ni danas ne čuju vapaje poštene i marljive Hrvatske.
Brutalna korupcija koju predvode HDZ-SDP sa svojim podaničkim izvršiteljima razara sve društvene segmente u Hrvatskoj. Ovom tragedijom, korupcija je počela uzimati i ono najvrjednije što svaka osoba ima, a to je ljudski život.
Troje poginulih naših sugrađana jesu žrtve korupcije i nesposobnosti koja vlada u Hrvatskim željeznicama.
HŽ od hrvatskih građana dobiva milijarde kuna subvencija. Kuda, pak, te milijarde odlaze u potpunosti je nepoznato. Izvjesno je da ne služe razvoju željezničkog prometa, ali zato zasigurno služe podobnim i nesposobnim upravljačkim strukturama HŽ-a i njihovim mentorima.
Rezultat rada upravljačkih struktura HŽ-a je ispod svake prihvatljive poslovne razine. Upozorenja poginulog strojovođe iz 2019. godine o problemima sa sustavom kočenja, Uprava HŽ-a je ignorirala kao i resorni ministar Butković. To ignoriranje prouzročilo je smrt troje nevinih ljudi. Tko će doći obitelji 17-godišnjeg poginulog srednjoškolca Filipa Pezića, i priopćiti im razloge pogibije njihovog sina?
Uprave HŽ-ovih tvrtki ne služe razvoju željeznice, već svojim interesima i interesima onih koji ih postavljaju. Dokaz destruktivnog i koruptivnog djelovanja HŽ-ovih Uprava jest aktivno sudjelovanje u korumpiranju medija koju provodi Plenkovićeva vlada. Naime, HŽ je stalni sponzor tematskih konferencija koje organiziraju mediji, što je otvorena platforma za izvlačenje novca poreznih obveznika.
Da tvrtka koja generira stotine milijuna gubitaka te prima poticaje od poreznih obveznika plaća pokroviteljstva i sponzorira medije, jest apsurd, jest korupcija ali je i protivno EU pravilima o državnim subvencijama.
Samo medijsko izvještavanje o ovoj tragediji jest sramotno i dokazuje neprofesionalno i pristrano izvještavanje.
Plenkovićev dolazak na mjesto nesreće, i to u tijeku dok su spasilačke službe djelovale, mediji su prikazivali kao važno i plemenito, što je u potpunosti apsurdno.
U funkcionalnim demokracijama dolazak političara na mjesto nesreće dok traje spašavanje, bilo bi osuđeno kao neprihvatljivo, remetilačko i drsko samo-promoviranje.
“Teretni vlak je u vlasništvu Plenkovićevog tajkuna Vujnovca”
Isto tako, mediji prešućuju da je teretni vlak u kojega je putnički vlak udario, u vlasništvu Plenkovićevog tajkuna Pave Vujnovca i njegovog PPD sustava. Gospodin Vujnovac se proslavio izjavom da nije znao da ogrlicu od 3,7 milijuna kuna treba prijaviti na carini!?
Taj PPD neobjašnjivo raste, i to radeći poslove s državnim tvrtkama, a te iste državne tvrtke generiraju gubitke? Je li ovdje riječ o čistim rabotama ili je u pitanju protupravno pogodovanje trebala bi istražiti državna tijela – ali ona neće to istražiti jer su blokirana od strane vladajućih moćnika.
Vladajući moćnici kontroliraju medije i pravosuđe kako hrvatski građani ne bi saznali stvarne razloge nepravdi koje doživljavaju. Za očekivati je da će se i ovu tragediju pokušati sakriti i umanjiti. Sustavno manipuliranje i protupravno djelovanje pravosuđa, medija i političkih moćnika hrvatska javnost već pozna.
> Vlasnika PPD-a, najvećeg hrvatskog uvoznika plina, Carina ulovila s ogrlicom vrijednom 3.8 milijuna kuna
> Vlasnik Prvog plinarskog društva povećao svoj udio u Luci Ploče na 36,01 posto
> Fina: Ina ima najveće prihode, ali PPD zarađuje najviše po zaposlenom
Tako hrvatska javnost do dan danas ne zna istinu vezanu uz kornatsku tragediju i smrt 12 vatrogasaca, hrvatska javnost ne zna stvarne razloge željezničke nesreće kod Kaštela kada je poginulo 6-stero putnika.
Hrvatski građani plaćaju, pak, institucije koje bi im trebale služiti i davati istinske informacije, što one ne čine!
Blokada rada državnih institucija i pravosuđa ima jedan jedini motiv, a to je da se vladajući moćnici neometano mogu protupravno bogatiti. Nesporno je, pak, da je ta blokada glavni uzročnik nepravde i siromaštva u Hrvatskoj.
Ova tragična nesreća oslikava stvarno stanje Hrvatske koju predvode HDZ-SDP moćnici.
Pošteni ljudi mukotrpno rade i gube živote, kao strojovođa Gusak, a moćnici se protupravno bogate i međusobno štite; našim novcem plaćaju medije koji izvrću činjenice, blate poštene i slave nepoštene.
Poručujem medijima da će se vrlo skoro sramiti svoje uloge u korupcionaškom sustavu koji razgrađuje našu Domovinu, a politički moćnici trebaju znati da svakoj nepravdi dođe kraj, te će uskoro i njima taj kraj doći.
Vrijeme polaganja računa vrlo skoro dolazi”, zaključno je poručila zastupnica Vidović Krišto.
Tekst se nastavlja ispod oglasa