Inicijativa Nastavnici povijesti povodom obljetnice međunarodnog priznanja Republike Hrvatske poslala je otvoreno pismo medijima i javnosti u kojem upozorava na neopravdano smanjivanje nastave povijesti u srednjim strukovnim školama. Pismo prenosimo u cijelosti.
> Rasprava o reformi u strukovnim školama: Zašto se povijest ne bi trebala rezati?
“Uoči velikih obljetnica u jubilarnoj 2025. godini želimo se obratiti hrvatskoj javnosti i svima čestitati 33. obljetnicu međunarodnog priznanja RH. U trenutku ratnih stradanja kada se branila neovisnost i sloboda Republiku Hrvatsku su 15. 1. 1992. priznale sve članice Europske unije.
Nastavnici povijesti: Povijest u strukovnim školama je važna
Ove godine obilježavamo 30-u godišnjicu VRO Oluja kojom su okončane ratne operacije na području RH i stvoreni preduvjeti za mirnu reintegraciju svih hrvatskih teritorija. Mi danas živimo u oživotvorenom snu brojnih generacija koje su u njega ugradile svoje živote, u demokratskoj državi koja svoju budućnost gradi unutar europskog povijesnog i civilizacijskog kruga.
Rijetko se koji narod može pohvaliti toliko bogatom prošlošću koja živi i diše na svakome koraku, koja nas uvjetuje i oblikuje, prošlošću koja je bit našega identiteta i bez koje ne postojimo.
Jednoglasnom odlukom Hrvatskoga sabora ove godine obilježavamo 1100. obljetnicu hrvatskoga kraljevstva.
Ne postoji niti jedan kamen, niti gruda hrvatske zemlje koji nije obilježen poviješću.
Međutim, ovo je i godina u kojoj će se u sustav srednjeg strukovnog obrazovanja uvesti reforma koja je apriori zanemarila važnost poučavanja nastave Povijesti u strukovnim školama koje pohađa 100 000 srednjoškolaca.
> Nastavnici o rezanju satnice u strukovnim školama: Nastava povijesti nije zamjenjiva
Povijest je jedan od ključnih predmeta za razvoj kritičkog mišljenja
Želimo još jednom jasno istaknuti da je Povijest predmet koji najviše njeguje nacionalnu prepoznatljivost Hrvatske među različitostima naroda Europe i svijeta. Povijesno i kritičko promišljanje koje se njeguje na nastavi Povijesti, pluralizam i razumijevanje svijeta u kojem žive, neizostavne su vještine koje trebaju posjedovati učenici srednjih strukovnih škola koji će činiti većinu hrvatskih građana u 21. stoljeću.
Povijest je jedan od ključnih predmeta za razvoj kritičkog mišljenja u humanističkom duhu, važna karika u oblikovanju mladih osoba, nezamjenjiv sadržaj za izgradnju demokracije, osobnog i kolektivnog identiteta. Reforma strukovnog obrazovanja je potrebna i to najviše u dijelu kojim se učenici osposobljavaju i povezuju sa svijetom rada, međutim to nikako ne bi smjelo utjecati na njihovo razumijevanje svijeta.
> Rezanje povijesti iz strukovnih škola: Nastavnici se pobunili i za Narod.hr otkrili što traže
Nastavnici povijesti: Značajno se smanjuje kvaliteta obrazovanja
Kao nastavnici i akademski građani učinili smo sve da kroz svoj rad u učionici populariziramo nastavu Povijesti i ukažemo na njezinu praktičnost, vrijednost i važnost koju ima unutar srednjeg strukovnog obrazovanja, ali i za našu državu i društvo u cjelini. Najvažnije mjesto na kojem se poučava Povijest su školske klupe.
Ne prihvaćamo prijedlog kojim se oduzima satnica nastave povijesti u 4. 2 (četverogodišnjim i petogodišnjim) strukovnim smjerovima jer im se značajno smanjuje kvaliteta obrazovanja. Ističemo da nema osnove za marginalizaciju nastave Povijesti koja za našu državu ima višestruku vrijednost.
Tražimo od Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih da učini još jedan korak, a to je da nam osim sadržaja koji su nakon naše intervencije vraćeni u kurikul nastave Povijesti, vrati i prostor unutar kojeg se može poučavati.
Tražimo da se poštuje odluka Hrvatskog sabora, Saborskog odbora za znanost, obrazovanje i mladih, preporuka HAZU-a, HMDCDR-a, svih katedri za nastavu Povijest u Republici Hrvatskoj koja izrijekom kaže da se ne smanjuje satnica nastave Povijesti koja je ionako minimalno zastupljena.
> Davor Marijan: Osvrt na reakciju Inicijative mladih za ljudska prava na izjavu dr. sc. Ante Nazora
Loše poznavanje povijesti rezultira pasivnim i neaktivnim građanstvom
Zato što:
1. Hrvatskoj trebaju slobodnomisleći mladi ljudi koji će biti ravnopravni sa svakim građaninom Europe i svijeta.
2. Učenici strukovnih smjerova imaju zakonsko pravo na struku i cjelovito obrazovanje.
3. Loše poznavanje povijesti rezultira pasivnim i neaktivnim građanstvom
4. Svaka obrazovana osoba treba razumjeti povijest ljudske civilizacije, a osobito nacionalnu povijest.
5. Do 15 godine poznajemo povijest, a nakon toga je počinjemo razumijevati.
U jubilarnoj 2025. želimo poručiti da: Narod koji ne poznaje svoju prošlost, slijep ide u budućnost. Ne dopustimo da nas Povijest ponovo uči da iz nje ništa nismo naučili“.
Podsjećamo, nastavnici povijesti strukovnih škola okupljeni u neformalnu inicijativu krajem 2023. pokrenuli su peticiju „Stop sječi nastave povijesti u hrvatskim školama“. Pokrenutom peticijom nastavnici povijesti žele istaknuti svoje neslaganje s aktualnim prijedlogom reforme strukovnog obrazovanja čije je dokumente izradila Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO).
Tom bi se reformom satnica nastave povijesti u srednjim strukovnim školama koje pohađa 70% srednjoškolaca u Hrvatskoj prepolovila.
Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.