Nino Raspudić: Autocenzura je najveći problem medijske scene danas

Foto: Narod.hr

Na temu kako mediji stvaraju kulturu i utječu na društvo u kojem živimo razgovarali smo s dr.sc. Ninom Raspudićem. On nam svakako može puno reći o ovoj temi budući da je i sam aktivan u medijima kao intelektualac koji piše kolumne u Večernjem listu, pojavljuje se na radiju i u HRT-ovoj emisiji „Peti dan“  te na svoj način kritički komentira aktualna društvena i politička pitanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Narod.hr: Koliko mediji oblikuju društvo u cjelini?

Naravno da su mediji isprepleteni s politikom, društvom, vrijednostima i ekonomijom. U izlaganju koje sam imao na međunarodnoj konferenciji udruge U ime obitelji, analizirao sam medije kroz ta tri njihova segmenta: javni rtv servis, kroz komercijalne medije i neprofitne medije. Ono što se tiče konkretno komercijalnih medija, mislim da je potrebno uređeno medijsko tržište, dakle uspostaviti jasnija pravila igre, od koncesija do pitanja nikada do kraja razjašnjenog, predstečajnih nagodbi čime se jednima pogodovalo, a druge se uništavalo. U tom segmentu nama je potrebno pravo slobodno medijsko tržište, a ne jedna monopolistička situacija u kojoj interesne skupine umreženih medija i politike ustvari stvaraju nekorektnu situaciju.

Narod.hr: Može li se odgajati gledatelje?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naravno da može i u tom smislu je velika važnost javnog rtv servisa, dakle onoga što plaćamo proračunskim novcem i ovog trećeg segmenta neprofitnih medija koji bi trebali održavati društveni pluralizam. Mi živimo kao slobodni ljudi koji imaju različite vrijednosti. Bilo bi lijepo da se to potiče u cijelom spektru, a ne partikularno, pristrano i ideološki kao što je to bilo do sada, ali također i komercijalni mediji u prostoru nekakve anarhije u kojem je sve dozvoljeno, nego i tu postoje nekakve regulative.

Narod.hr: Na koji način treba odgajati nove generacije novinara?

Nama ne treba novinar biti bezlična osoba koja nema politička stajališta i vrijednosti, ali tamo gdje obavlja reportersko-novinarski posao da tu proba objektivno bez svjesnog manipuliranja prenositi činjenice, a kao nekakav komentator kolumnist, naravno da svatko ima pravo na svoje mišljenje. Ono čime bi se studiji novinarstva prije svega trebali baviti je to razvijanje profesionalizma, svijesti o profesionalnim standardima, jer vi možete biti nepristran, ali neprofesionalan i loš novinar. Isto tako možete biti dobar novinar, ali da imate svoja jasna stajališta, ali ne manipulirate javnost, nego ih jasno iznosite.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Narod.hr: Smatrate li da novinari ponekad podliježu autocenzuri, jer se njihova stajališta razlikuju od uređivačke politike medija u kojem rade?

Autocenzura je najveći problem medijske scene danas, naime mi imamo jako veliki broj ljudi sa završenim novinarstvom ili s iskustvom rada u novinarstvu koji su nezaposleni. Tako da su situaciji u kojoj je svatko zamjenjiv, ljudi dvaput promisle prije nego što napišu ili kažu nešto za što misle da bi se imalo kosilo s politikom ili interesom vlasnika medija. Tako da čini mi se da za razliku od nekih prošlih vremena gdje je bila cezura, da je danas autocenzura još pogubnija pojava i paradoksalno mi se čini da danas u medijima mogu slobodno govoriti samo ljudi kojima egzistencija ne ovisi o tome.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.