Nedavno izabrani predsjednik udruženja trgovine pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, Ivica Katavić, inače predsjednik Uprave trgovačkog lanca KTC, ponovno je aktulizirao pitanje – trebaju li trgovine raditi nedjeljom. Ne trebaju – njegov je stav o temi koja se svako malo aktualizira u hrvatskoj javnosti posljednjih dvadesetak godina, piše Slobodna Dalmacija.
Za Katavića nema dileme
“Čvrsto podržavam zabranu rada nedjeljom. Zašto? Prije svega i iznad svega jer smatram da je obitelj, zdrava obitelj, temelj društva. Zbog toga mislim da je svaka obitelj zaslužila biti na okupu nedjeljom i da se ništa ne smije tome ispriječiti”, jasan je Katavić i nastavlja:
“Mi, kao kompanija, već dvije godine ne radimo na vjerske blagdane. Razlog je isti. Smatramo da obitelj treba i božićne i uskrsne blagdane, kao i Veliku Gospu, blagdan Svih svetih, i da ne nabrajam, provesti zajedno. U praksi takva zabrana ne bi donijela neke velike promjene, ako se misli na financijski rezultat na kraju godine. Ono što se sada kupuje nedjeljom, u budućnosti bi se kupovalo subotom, a jedina bi razlika bila što bismo jeli kruh ispečen dan prije”, ističe Katavić.
“No, ja sam kao dijete nedjeljom jeo kruh kupljen u subotu, pa mi se ništa lošeg nije dogodilo. Naravno, zabrana rada nedjeljom će biti provediva samo ako ne bude iznimaka, jer ako se pokuša provesti bilo kakva iznimka, bojim se da će sve pasti u vodu. I na kraju, želim još naglasiti da u situaciji kada je veliki odljev kvalitetne radne snage iz Republike Hrvatske, zabrana rada nedjeljom bi puno pomogla. Bilo bi to bitno poboljšanje uvjeta rada za svakog zaposlenog, a i poslodavci bi puno lakše ispunjavali svoje zakonske obveze prema zaposlenicima u vezi s poštovanjem radnog vremena”, naglašava Ivica Katavić.
Plenkovićeva Vlada blokirala prijedlog udruge U ime obitelji
Podsjetimo, prije više od godinu udruga U ime obitelji podnijela je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu čijim bi se prihvaćanjem trenutno zakonski omogućilo zaposlenima u trgovinama da sami odlučuju žele li, ili ne žele raditi nedjeljom i blagdanom te, ukoliko žele, da za taj rad dobivaju minimalno 50 posto veću naknadu, međutim Odbor za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo kojim je predsjedao M. Mrsić , a zatim G. Maras, taj prijedlog su blokirali ne dozvoljavajući da dođe na dnevni red sjednice odbora.
U ožujku 2018. godine GLAS i HSU se podnijeli sličnu izmjenu zakona kojom bi se povećale plaće u slučaju rada nedjeljom za 30%. Međutim, Plenkovićeva Vlada odbila je prijedlog uz objašnjenje da dosadašnji zakon “predviđa obvezu poslodavca da radniku isplati povećanu plaću za rad nedjeljom.
Istovremeno, postojeći zakon omogućuje poslodavcu da rad nedjeljom plaća samo jednu kunu više te time izvrši svoje zakonske obveze prema zaposleniku.
Tko se sve zalaže za neradnu nedjelju?
Za neradnu nedjelju poslovično se zalažu sindikati i Crkva, dok većina vlasnika trgovačkih centara pak smatra da su u slučaju zabrane rada nedjeljom i blagdanom neizbježna otpuštanja radnika u trgovačkoj djelatnosti.
O ovom pitanju oprečna su mišljenja građana i aktualne politike koja ostavlja otvorena vrata za sva moguća rješenja. Stav je Hrvatske udruge poslodavaca da se svaki rad nedjeljom treba dodatno platiti te da treba voditi računa da radnici koji rade nedjeljom ne rade svaku nedjelju te da tako imaju vremena za svoj obiteljski život.
Još jedna slavonska općina koja želi omogućiti radnicima neradnu nedjelju
Tri tjedna nakon prijedloga načelnika općine, trgovine u Ivankovu više ne rade nedjeljom
Podsjetimo, rad trgovina nedjeljom do sada je u Hrvatskoj bio zabranjen dva puta, početkom 2004. i 2009. godine i oba puta je zabranu oborio Ustavni sud, postupajući po tužbama velikih trgovačkih centara uz obrazloženje da je to zadiranje u zajamčeni jednaki položaj poduzetnika na tržištu.
Ništa se značajno u tom pogledu nije promijenilo ni nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju, gdje je u mnogim zemljama zabranjen rad trgovina nedjeljom, ali se dopušta rad, primjerice, kioska i trgovina u sklopu kolodvora ili benzinskih crpki.
‘Organizirali smo Savez za slobodnu nedjelju po uzoru na Austriju’
“Zajedno s drugim sindikalni središnjicama (SSSH, Matica i NHS), Franjevačkim institutom za kulturu mira i mnogim drugima, u travnju 2018. organizirali smo Savez za slobodnu nedjelju, a sve s ciljem da pridobijemo za našu ideju slobodne nedjelje i druge udruge civilnog društva, ustanove, sportske udruge i sve koji zagovaraju ideju slobodne nedjelje. Sve po uzora na Savez za slobodnu nedjelju Austrije i Europski savez za slobodnu nedjelju”, ističe predsjednica Sindikata trgovine Zlatica Štulić.
“Željeli bismo da u Hrvatskoj, kao i drugim europskim zemljama u kojima se ne radi nedjeljom (Austrija i Njemačka su nam uzor u mnogim rješenjima), rad trgovina bude reguliran i određen zakonom i da se ne može raditi svih 365 dana u godini, od 0 do 24 sata. Cilj nam je da se Zakonom o trgovini (kao odgovarajućem zakonu) uredi radno vrijeme uopće u trgovini, da nedjelje i blagdani budu neradni dani u Hrvatskoj. To žele naši članovi i zaposleni u djelatnosti. Mnogi poslodavci podržavaju ovakvo rješenje za rad nedjeljom. Njihov zahtjev je samo da svi poslodavci budu u jednakom položaju. Neradnu nedjelju podržali su poslodavci: Pevec, Lonia, NTL i mnogi drugi”, naglašava Štulić.
“Već smo uputili i prijedlog našeg rješenja neradne nedjelje te očekujemo da se i to konačno stavi na dnevni red. Posebno je ovo pitanje aktualizirano nedostatkom radne snage u djelatnosti, jer je već ova sezona pokazala da radnika nedostaje. Održati uopće ovakvo radno vrijeme trgovina, uz ovaj broj zaposlenih, bit će nemoguće, jer trend odlaska radnika iz djelatnosti je kontinuiran. Zbog novog mirovinskog zakona vjerujemo da će mnogi radnici donijeti odluku o odlasku u mirovinu s krajem ove godine. Smatramo da je vrijeme da se pitanje neradne nedjelje i blagdana riješi tako da se ne radi nedjeljom i blagdanom. Potez je na vlasti. A svim poslodavcima predlažemo da na Božić i Svetog Stjepana ne rade i omoguće svojim radnicima zaslužene slobodne dane”, zaključuje Zlatica Štulić.
Tekst se nastavlja ispod oglasa