Novi Tomaševićev fijasko: Financiranje tipiziranih bokseva iz pričuve je nezakonito

bokseva
Foto: Aleksandar Savić

Tomislav Tomašević počeo je nizati loše rezultate. Podzemni spremnici, narančasta lutrija, rent-a-truck lutrija, plave vrećice, švercanje otpada u Sisak pa u Zagreb, nezakoniti otkazi, revolucija komunalnih radnika, samo su neke od “avantura” i “rezultata” zagrebačkog gradonačelnika. Najnoviji spektakl jest činjenica da je financiranje izgradnje tipiziranih bokseva iz pričuve stambenih zgrada potpuno nezakonito, piše Aleksandar Savić na blogu Zagreb24.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

To je čak potvrdio nadležni ministar Ivan Malenica saborskom zastupniku Bernardiću. I to još u listopadu prošle godine, dakle, odmah na početku “novog modela” prikupljanja otpada.

Jedno su boksevi koje građani proizvode na svojoj čestici (primjerice u dvorištima kuća ili na površinama u vlasništvu stambenih zgrada – oni mogu biti bilo kakvi i mogu se financirati bilo kako), a drugo su tzv. tipizirani boksevi čiji dizajn je propisao Grad i koji se postavljaju na javnoj površini (primjerice za one stambene zgrade koje nemaju mogućnost smjestiti spremnike za otpad u zgradu ili na svoju česticu)!

Ministar pravosuđa Malenica sve je objasnio u odgovoru Saboru

Saborski zastupnik Davor Bernardić je u Saboru 7. 10. 2022. postavio pitanje ministru pravosuđa i uprave Ivanu Malenici o tome smiju li se građevinske konstrukcije za smještaj spremnika za otpad financirati iz sredstava pričuve.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

>Državni inspektorat potvrdio da su Tomaševićeve plave ZG vrećice nezakonite

Ministar Malenica je 24. 10. 2022. odgovorio kako Zakonom o vlasništvu i drugim stvarnim pravima nije predviđena mogućnost da se sredstva pričuve koriste za troškove posebnih građevinskih konstrukcija na zemljištu u tuđem vlasništvu, odnosno u vlasništvu Grada. Točnije da se pričuva može koristiti samo za troškove održavanja i poboljšavanja nekretnine u suvlasništvu njezinih vlasnika ili za otplatu zajmova u vezi navedenog.

Također je naveo kako ni Uredba o održavanju zgrada nije predvidjela tu mogućnost. Navedena uredba detaljno uređuje pitanja namjene sredstava pričuve i nigdje u njoj nije navedena mogućnost financiranja gradnje tipiziranog boksa na javnoj površini.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ministar je istaknuo da ni Grad Zagreb, ni Zagrebački holding, ni Čistoća ni GSKG nisu od njegova ministarstva zatražili mišljenje za plaćanje tipiziranih bokseva putem sredstava pričuve.

Na kraju zaključuje da je sve u vezi s otpadom regulirano Zakonom o gospodarenju otpadom.

A što kaže Zakon o gospodarenju otpadom?

Zakon nigdje ne spominje tipizirane (niti bilo kakve druge) bokseve. Isto ne predviđa nijedan pravilnik.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U članku 69. stavak 1. točka 4. određuje se da je davatelj javne usluge (u ovom slučaju Čistoća) obavezan korisniku osigurati spremnike. Dalje, između ostalog, navodi da spremnik može biti kanta ili vreća. Kristalno je jasno da se isti ne smiju naplaćivati građanima pa se još jednom postavlja pitanje naplate plavih vrećica.

U članku 70. stavku 4. jasno su propisane obveze korisnika usluge, a to su:

1. koristiti javnu uslugu na području na kojem se nalazi nekretnina korisnika usluge tako da proizvedeni komunalni otpad predaje putem zaduženog spremnika
2. omogućiti davatelju usluge pristup spremniku na mjestu primopredaje otpada kad to mjesto nije na javnoj površini
3. postupati s otpadom na obračunskom mjestu korisnika usluge tako da koji ne dovodi u opasnost ljudsko zdravlje i ne dovodi do rasipanja otpada oko spremnika i ne uzrokuje pojavu neugode drugoj osobi zbog mirisa otpada
4. odgovarati za postupanje s otpadom i spremnikom na obračunskom mjestu korisnika usluge, te kad više korisnika koristi zajednički spremnik s ostalim korisnicima usluge na istom obračunskom mjestu odgovarati za obveze nastale zajedničkim korištenjem spremnika
5. platiti davatelju usluge iznos cijene javne usluge za obračunsko mjesto i obračunsko razdoblje, osim za obračunsko mjesto na kojem je nekretnina koja se trajno ne koristi
6. predati opasni komunalni otpad u reciklažno dvorište ili mobilno reciklažno dvorište odnosno postupiti s istim u skladu s propisom kojim se uređuje gospodarenje posebnom kategorijom otpada, osim korisnika koji nije kućanstvo
7. predati odvojeno miješani komunalni otpad, reciklabilni komunalni otpad, opasni komunalni otpad i glomazni otpad
8. predati odvojeno biootpad ili kompostirati biootpad na mjestu nastanka
9. dostaviti davatelju usluge ispunjenu Izjavu o načinu korištenja javne usluge
10. omogućiti davatelju javne usluge označivanje spremnika odgovarajućim natpisom i oznakom.

Dakle, ništa drugo i više od toga ne smije se nametati korisnicima javne usluge.

Prema navedenom, skupštinska Odluka o načinu pružanja javne usluge može predviđati postavljanje tipiziranih bokseva, ali nema apsolutno nikakvu mogućnost naplaćivanja proizvodnje i montaže tih bokseva korisnicima usluge (op.a. višestambenim zgradama, odnosno građanima).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A što je sa spremnicima za papir, plastiku i biootpad?

Fotografije tipiziranog boksa u Sermageovoj ulici prikazuju jasno da je boks projektiran i za reciklante.

Ako je obaveza Grada Zagreba omogućiti spremnike za reciklante i ako se varijabilni dio računa odnosi samo na miješani komunalni otpad postavljaju se dva vrlo važna pitanja:
1. Zašto se ti spremnici za reciklante uopće “spremaju” u tipizirane bokseve?
2. Zašto se trošak proizvodnje većeg boksa za te spremnike prebacuje na trošak građana?

To samo potvrđuje da je skupštinska Odluka sastavljena nadripisarski i da je izglasana silom većine te da se u niti jednom trenutku nije brinulo o usklađenosti iste s materijalnim pravom i postojećim zakonskim okvirima.

Nadalje, jasno je da je gradonačelnik takvom odlukom želio riješiti svoje probleme s objektima na javnoj površini (u ovom slučaju su to spremnici za otpad) tako da svima odredi na koji način će se to riješiti, a da ceh tog ludila plate građani iz svojih “džepova” ili iz sredstava pričuve.

Pritom nije razmišljao da građani nemaju ništa s prikupljanjem reciklanata (op.a. građani samo imaju obavezu odvajanja i predaje, a Grad ima obavezu prikupljanja i zbrinjavanja) te nije ponudio da Grad sudjeluje u trošku tipiziranih bokseva tako da plati troškove dodatnog volumena bokseva za smještaj spremnika za reciklante.

Visoki upravni sud odlučuje o “novom modelu” i čeka se odluka

Udruga “Ekologija grada” predala je Visokom upravnom sudu prijedlog ocjene zakonitosti sporne skupštinske Odluke kojom su, između ostalog, regulirane plave vrećice i tipizirani boksevi.

Prema dostupnim informacijama Udruga konstantno vrši dopunu prijedloga i aktualizira ga.

Za očekivati je da će VUS ove godine donijeti svoju odluku koja vrlo lako može biti u pravcu ukidanja/poništenja sporne Odluke.

I što tada?! Nažalost, svi koji su ulagali u tipizirane bokseve morat će tužiti Grad za naknadu štete. Još jedna suluda, dugotrajna i skupa bitka.

A što vam gradonačelnik može ako ne nabavite tipizirani boks?

Apsolutno ništa. Spremnike ne smije “oteti” jer je po Zakonu dužan korisnicima dati kante i kontejnere na korištenje kako bi mogli u njih predavati svoj otpad. Tako nalaže Zakon i u tom dijelu je kristalno jasan.

Kazne vam ne može davati jer nigdje niti jednim zakonom (a niti pravilnikom) nije propisana kazna za neizgradnju tipiziranog boksa.

Spremnike ne može “ugurati” silom u vašu zgradu ili dvorište jer ne smije ulaziti u vašu zgradu ili dvorište. Ako tamo stvarno nema mjesta za spremnike onda ima i fizičku prepreku da to učini, ne samo pravnu. Uopće je vrlo veliko pravno pitanje njegove mogućnosti da ukloni spremnike s javne površine.

Zaključno: ne treba žuriti s izgradnjom tipiziranog boksa jer rješenje koje dobijete od nadležnog gradskog ureda nije obvezujući nalog. To je, točno kako mu ime govori, samo rješenje kojim se dozvoljava, ne i naređuje, postavljanje tipiziranog boksa određenih dimenzija na određenom dijelu javne površine.

A sud će moguće doskora spornu Odluku i ukinuti/poništiti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.