Novi vizualni identitet Grada Zagreba podigao je mnogo medijske prašine, a dobar dio ljudi nezadovoljan je njegovim izgledom. U njegovu obranu priopćenjem su se obratili iz Upravnog odbora Hrvatskog dizajnerskog društva u sastavu Sven Sorić (predsjednik), Damir Gamulin, Dejan Kršić, Maša Milovac, Nika Pavlinek, Nenad Roban i Kristina Volf.
Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:
“Upravni odbor Hrvatskog dizajnerskog društva stoji čvrsto i nedvosmisleno uz rad peteročlanog Ocjenjivačkog suda, koji je temeljem prethodno zadanih kriterija ocijenio sve radove i donio odluku o nagradama u Natječaju za dizajn vizualnog identiteta Grada Zagreba. Oštro osuđujemo napade usmjerene prema članovima i članicama Ocjenjivačkog suda, prvonagrađenom autorskom timu, kao i prema ostalim sudionicima natječajnog procesa.
Hrvatsko dizajnersko društvo strukovno je udruženje koje se bavi promicanjem dizajna, unapređenjem svijesti o njegovoj važnosti u društvenom, kulturnom, gospodarskom i svim drugim kontekstima, te zaštitom zajedničkih profesionalnih i društvenih interesa članova Društva i cijele dizajnerske zajednice. To kontinuirano potvrđujemo ne samo javnom, izložbenom i izdavačkom djelatnošću, već i provođenjem javnih natječaja poput ovog recentnog za vizualni identitet Grada Zagreba.
Eksponiranost dizajnerskih rješenja, sudionika natječaja, te ostalih relevantnih aktera uključenih u proces je opravdano visoka, ali primjećujemo da je objava rezultata natječaja potaknula niz netočnih, te čak politički usmjerenih komentara koje smatramo neprimjerenima i zlonamjernima. Smatramo važnim reagirati kako bismo zaštitili integritet struke, natječajnog procesa i samog profesionalnog rada. Želimo istaknuti kako Upravni odbor Hrvatskog dizajnerskog društva čvrsto stoji iza cijelog procesa natječaja, kao i iza rada Ocjenjivačkog suda, koji je svoj zadatak ocjenjivanja pristiglih radova obavio odgovorno, nepristrano i u skladu s jasno definiranim kriterijima natječaja. Također, u potpunosti podržavamo odluku o dodjeli prve nagrade i čvrsto stojimo iza prvonagrađenog rada.
Faze dizajnerskog projekta
Prije svega, natječaj je u suradnji s naručiteljem proveden u skladu sa svim zakonskim propisima i standardima struke, nepristrano te društveno i profesionalno odgovorno. S obzirom na proces Natječaja koji je proveden postupkom javne nabave, objava rezultata odvijala se putem Elektroničkog oglasnika, gdje sudionici natječajnog procesa i javnost istovremeno dobivaju informaciju o ishodu natječaja. Stroga pravila postupka javne nabave takva su da HDD-u kao provoditelju prije objave rezultata onemogućuje komunikaciju s dobitnicima i pripremu komunikacijskih materijala za medije i dodatnih prezentacijskih materijala za javnost, koji bi potencijalno unaprijedili razumijevanje nagrađenih rješenja u široj javnosti i time dodatno pojasnili donesene odluke Ocjenjivačkog suda.
>Novi vizualni identitet Zagreba: Stručnjaci protiv licitara i katedrale, ali za Gotovčevu stražnjicu
Napomenimo da je Ocjenjivački sud, upravo kako bi pružio temeljitu i jasnu argumentaciju svoje odluke i kriterija kojima se vodio, a koji su propisani propozicijama natječaja, pismeno obrazložio svoj sud za svaki pojedinačni rad koji je zadovoljavao uvjete natječaja, što daleko nadilazi uobičajenu praksu u javnim natječajima. Natječajni proces osmišljen je tako da bude maksimalno transparentan, te po svom završetku omogućuje javnosti uvid u ranu fazu dizajnerskog projekta. Međutim, takva otvorenost često dovodi do nesporazuma ili se zlonamjerno koristi za manipulaciju.
Projekti poput vizualnog identiteta grada složeni su i razvijaju se u više faza, kroz temeljitu razradu koja može trajati i do dvije godine. Zbog transparentnosti i same prirode natječajnog postupka, javnost dobiva uvid u fragmentirana idejna rješenja u početnoj fazi projekta, u obliku jednog prikaza, ali ih promatra kao da su potpuno dovršena i kao da nisu dio puno veće cjeline. Takav iskrivljeni doživljaj ne samo da otežava razumijevanje procesa, već često dovodi do paušalnih kritika i pogrešnih zaključaka. Svjedočimo da i poneki mediji doprinose tom nesporazumu i apeliramo na sve aktere da temi pristupe odgovorno, uvažavajući kontekst i složenost dizajnerskog rada.
Grb Grada Zagreba nije bio predmet natječaja
Mnogi komentari svoje argumente temelje na pretpostavci da će ovim natječajem izabrani logo Grada Zagreba zamijeniti grb Grada Zagreba. To jednostavno nije točno. U samom tekstu natječaja na mnogo mjesta je jasno opisan odnos službenog grba i vizualnog identiteta: od sudionika se tražilo da osmisle novi vizualni identitet koji će, citiramo “funkcionirati u suživotu s povijesnim grbom, poštujući njegovu povijesnu i kulturnu vrijednost” a nedvosmisleno je navedeno i kako “povijesni grb Grada Zagreba, kao službeni simbol definiran Statutom i usvojen na Gradskoj skupštini, nije predmet ovog natječaja te se ne smije mijenjati.”
>Tko je Tomislav Gotovac, inspiracija za novi vizualni identitet grada Zagreba?
Drugim riječima, ovim Natječajem tražilo se idejno rješenje vizualnog identiteta Grada Zagreba, dakle oblikovnog sustava za administrativne i javne komunikacijske procese Grada Zagreba kao jedinice lokalne samouprave, što obuhvaća oblikovanje sustava elemenata među kojima su osnovni znak i/ili logotip, njihove izvedenice, sustav boja, tipografije, opći slikovni izraz, te razni dodatni vizualni elementi. Smatramo da pobjednički rad zadovoljava sve postavljene kriterije i da je Ocjenjivački sud svoj posao odradio nepristrano i uspješno. Kao što je više puta jasno istaknuto od strane natjecatelja, Ocjenjivačkog suda i Grada Zagreba, službeni grb Grada Zagreba ostaje nepromijenjen, jer njegov redizajn nikada nije bio predmet ili jedan od zadataka ovog natječaja. Štoviše, to je razvidno i iz prezentacije prvonagrađenog rada, koji na više mjesta jedan uz drugi koristi upravo “znak” i “grb” Grada Zagreba, uključujući prikaze budućih posjetnica, panoa itd.
Uslijed političkih obračuna
Iz dijela reakcija, također, čini se da su ovaj natječaj i njegov ishod iskorišteni i za međusobne političke stranačke obračune. Želimo jasno istaknuti da HDD nije stranačka organizacija te ne podržava nijednu političku stranku. Također ističemo i da već desetljećima natječaje iste ili slične vrste provodimo u suradnji s mnogim, kako državnim, tako i gradskim i županijskim institucijama, vodeći se isključivo strukovnim kriterijima, u interesu dobrobiti društva u cjelini.
Kao i u svim tim slučajevima, tako i u ovom, smatramo da je riječ o velikim iskoracima koji su važni ne samo za dizajnersku zajednicu, već za društvo u cijelosti jer pred sve nas postavlja visoke kriterije i ističe važnost sustavnog dizajnerskog promišljanja koje mora biti obilježje suvremene metropole poput Zagreba. Kako bismo dodatno unaprijedili proces evaluacije i omogućili što širi stručni uvid, uz domaće renomirane dizajnere u Ocjenjivački sud smo uključili i međunarodnog člana. Njegovo značajno iskustvo u strateškom dizajnu gradova i složenih sustava donijelo je dodatnu vrijednost procesu te omogućilo sagledavanje rješenja iz šire perspektive te je dodatno unaprijedilo procjenu kvalitete i primjenjivosti radova.
Želimo istaknuti važnost podizanja medijskog diskursa
Ovim putem želimo istaknuti važnost podizanja javnog i medijskog diskursa kako iznad razine sudova osobnog ukusa tako i politički i osobno motiviranih komentara. Takve neosnovane procjene i namjerno plasirane dezinformacije ne samo da dugoročno štete struci, već i negativno utječu na javni diskurs i društvo u cjelini kao i na naš zajednički izgrađeni okoliš. Kvalitetan dizajn oblikuje prostor u kojem živimo, doprinosi njegovoj funkcionalnosti, estetskoj vrijednosti, identitetu i načinima na koje komuniciramo unutar njega te zaslužuje promišljenu, argumentiranu i stručnu raspravu. Zagovaramo sve vrste diskursa koji će educirati, proširiti vidike te se konstruktivno kritički osvrnuti na pobjedničko rješenje i time osnažiti sam natječajni proces i kvalitetnu implementaciju rješenja.
>Tko je autor novog vizualnog identiteta Zagreba: Radio je za Pupovca, Milanovića, Plenkovića
Zahvaljujemo Gradu Zagrebu na ukazanom povjerenju, na produktivnoj suradnji te na doprinosu u promicanju pozitivne prakse suradnje s dizajnerima. Iskreno se nadamo da će ovaj natječaj potaknuti daljnji dijalog o ulozi dizajna u društvu i doprinijeti razvoju kvalitetnijih praksi vizualnih komunikacija u javnom sektoru.”
Podsjetimo, Boris Malešević, sa suradnicima, autor je novog vizualnog identiteta Grada Zagreba kojim nisu svi oduševljeni. Dapače, kritike ne prestaju. Zagrebački identitet sada je oslikan u rečenicom “Zagreb volim te” koju je izgovorio Tomislav Gotovac pokazujući golu stražnjicu. Malešević je za to dobio 15 000 eura, a do sada je radio na mnogim poznatim kampanjama: od Milanovića, Plenkovića, Pupovca do “cijepi se”.
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.