Odnos Sabora i Vlade Republike Hrvatske

Mnogima možda nije najjasniji odnos Hrvatskog sabora i Vlade Republike Hrvatske, odnosno tko ima glavnu riječ, tko koga postavlja i slično. U četvrtom članku o našem serijalu o funkcioniranju Parlamenta možete saznati kako funkcionira odnos Sabora i Vlade te kako su i s kojim dokumentima uređeni ti odnosi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ranije smo pisali kako je Hrvatski sabor predstavničko tijelo građana i nositelj zakonodavne vlasti, dok je Vlada nositelj izvršne vlasti u Republici Hrvatskoj. Nakon što Vladi povjerenje iskaže većina svih zastupnika u Saboru, te kad predsjednik i članovi Vlade polažu svečanu prisegu pred Saborom, Vlada postaje odgovorna Saboru koji nadzire rad Vlade. Nakon svečane prisege, predsjednik Sabora, supotpisuje s Predsjednikom Republike rješenje o imenovanju predsjednika Vlade, a s predsjednikom Vlade imenovanje članova Vlade.

U koliko dođe do situacije da predsjednik Vlade podnosi ostavku, tada ju on podnosi Saboru.  Kad su u pitanju ostavke pojedinih članova Vlade, tada predsjednik Vlade mora izvijestiti Sabor o njihovom prihvaćanju ostavki.

Dužnost Vlade je izvijestiti Sabor o svom radu bilo da je to na zahtjev Sabora ili na vlastiti poticaj. Vlada “polaže račune” Saboru o politici koju provodi kao i o provedbi zakona i drugih propisa. Predsjednik Vlade jednom godišnje usmeno predstavlja Saboru godišnje izvješće Vlade. Na početku drugog redovitog zasjedanja Sabora, predsjednik Vlade dužan je podnijeti izvješće Saboru o održanim sastancima Europskoga vijeća u protekloj godini.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hrvatski sabor i njegova radna tijela mogu zatražiti izvješće i podatke od ministara i dužnosnika koji rukovode radom drugih tijela državne uprave, a oni su na postavljeni zahtjev obvezni izvijestiti o pitanjima iz svog djelokruga i dostaviti podatke kojima raspolažu.

Informiranje Sabora o europskim poslovima

Kad su u pitanju europski poslovi, tada Sabor budno prati i nadzire rad Vlade u institucijama Europske unije, kao i provedbu reformi i obveza prema Uniji. Osim toga Vlada bi trebala redovito dostavljati Saboru popis prijedloga zakonodavnih akata i dokumente Europske unije. Vlada informira Sabor o postupcima protiv Republike Hrvatske zbog povrede prava Europske unije, a na zahtjev Sabora dužna je predočiti i sve ostale dokumente i informacije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na poziv predsjednika Sabora, predsjednik Vlade predstavlja stajalište Republike Hrvatske za sastanak Europskoga vijeća ili izvješće o održanim sastancima Europskoga vijeća. Vlada također podnosi izvješća o kandidatima Republike Hrvatske za institucije Europske unije.

Ured predsjednika Vlade koordinira suradnju sa Saborom

Vlada može zahtijevati izvanredno zasjedanje Sabora te ima pravo Saboru predložiti i promjenu Ustava, zakona i državnog proračuna. Vlada na sjednicama Sabora i njegovih radnih tijela osigurava nazočnost svojih predstavnika, koji sudjeluju u raspravi u Saboru o prijedlogu zakona i drugih akata. Za ostvarivanje tih aktivnosti te za usklađivanje djelovanja predstavnika Vlade u Saboru, predsjednik Vlade određuje jednoga potpredsjednika Vlade, dok za potrebe predsjednika Vlade poslove koordinacije između Vlade i Sabora obavlja Ured predsjednika Vlade te za ta pitanja predsjednik Vlade imenuje savjetnika predsjednika Vlade.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Odnosi Vlade i Hrvatskoga sabora uređeni su ovim dokumentima: Ustavom Republike Hrvatske, Poslovnikom Hrvatskoga sabora, Zakonom o Vladi, Zakonom o suradnji Hrvatskog sabora i Vlade na Europskim poslovima, Poslovnikom Vlade i Uredbama o Uredu predsjednika Vlade.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.