‘Lex faraon’, ‘lex šerif’ ili ‘lex šerif Bandić’ neke su od kvalifikacije kojim je saborska oporba u srijedu nazivala izmjene Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, a ministar uprave Lovro Kuščević odbacio je oporbene prozivke da vladajući ovim zakonom pogoduju zagrebačkom gradonačelniku Milanu Bandiću, ističući da s njim nikad nije ni kavu popio, a kamoli razgovarao o ovom zakonu.
Oporba je i dalje uvjerenja kako će redefiniranjem odnosa predstavničke i izvršne vlasti, ako se ne prihvati proračun, lokalni čelnici postati nesmjenjivi.
“Ovaj zakon smo nazvali ‘lex šerif’, iako se meni čini da bi bilo bolje da smo ga nazvali po imenu jednog čovjeka koji je gradonačelnik najvećeg grada u Hrvatskoj”, poručila je Anka Mrak Taritaš (GLAS).
S njom se slaže i SDP-ov Željko Jovanović, koji poručuje kako su “sve maske pale” te da “ovo nije samo ‘lex šerif’, nego ‘lex šerif Bandić'”.
Grbin (SDP): Otvoreno recite da ste se dogovorili s Bandićem
“Jedini razlog ovog zakona je da gradska skupština ne može smijeniti Milana Bandića. Ja s tim ne bih imao problem da vi otvoreno kažete da ste se dogovorili s Bandićem i za potporu u Zagrebu ćete mu osigurati nesmjenjivost. Ne podmećite kukavičje jaje”, poručio je vladajućima SDP-ov Peđa Grbin.
“Nema govora o pogodovanju nikome! Nikad nisam s gospodinom Bandićem ni kavu popio, a kamoli razgovarao o ovom zakonu”, odgovorio je na oporbene prozivke ministar Kuščević.
Za Gorana Beusa Richembergha (GLAS) zapanjujuće je kojom lakoćom vladajući, kaže, reduciraju ustavno pravo građana da svoje pravo ostvaruju putem predstavničkih tijela. “Nevjerojatno je da vi zbog jedne šnicle želite ubiti čitavu kravu, da od jednog drveta ne vidite šumu i da ste zbog marginalnog broja slučajeva i marginalnog troška krenuli u reformu koja će nas skupo koštati”, kazao je.
Njegova stranačka kolegica Mrak Taritaš izračunala je da se na razini godine donosi 576 proračuna, što je na razini četiri godine 2.304 proračuna.”Kad vidite koliko puta smo išli u izbore, to je otprilike 1,5 posto u odnosu na broj o kojem je riječ. Vi ste u vašem izlaganju između ostalog rekli da se ovim unosi stabilnost i financijske uštede. Koliko su to koštali 1,5 posto izbora i o kojoj uštedi govorimo”, pitala je Mrak Taritaš resornog ministra.
Da je riječ o kvalitetnom zakonskom rješenju uvjeravao je HDZ-ov Branko Bačić. “Čini mi se da je veći broj zastupnika kroz ove replike pokazao da nije zakon ni pročitao kada tvrdi da ovaj zakon kolokvijalno možemo nazvati ‘lex šerifom'”, ustvrdio je.
Kuščević: Proračun ne smije značiti pritisak na bilo koga
I ministar Kuščević Istaknuo je kako će ove zakonske izmjene poboljšati postojeći sustav te doprinijeti boljem i kvalitetnijem radu jedinica lokalne i regionalne samouprave u budućnosti. Dodao je kako je neprihvaćanje proračuna dosada značilo nove izbore i za predstavničko tijelo i za lokalnog čelnika, ali da se sada ta pravila redefiniraju na način da vlada razrješuje lokalnog čelnika ako ne predloži proračun, ili ako odbije provesti proračun koji predstavničko tijelo promijeni amandmanima. Međutim, napomenuo je, predstavničko tijelo se raspušta ako proračun odbije bez argumentacije.
“Proračun postaje ono što on i jest, a to je temeljni financijski dokument svake jedinice lokalne i regionalne samouprave. Dakle, on se ne smije pretvoriti u nikakav instrument kojim bi se, ne daj Bože, na neki način vršili određeni nedopustivi pritisci na bilo koga, bilo na vijeće, bilo na čelnika ili nekog trećeg”, poručio je ministar.