HDZ-ov ministar financija Marko Primorac najavio je uvođenje narodnih obveznica. Oživio je tako ideju koju su SDP-ovi ministri prije osam godina najavljivali, ali nisu je realizirali. No narodne obveznice dobro znaju oni koji su dio života proveli u Jugoslaviji. Tada su građani kreditirali izgradnju autocesta, a sredstva su uglavnom otišla u vjetar.
Država bi svoje obveznice, umjesto bankama i mirovinskim fondovima, ponudila izravno građanima. Primorac je kazao kako se ‘razmišlja se o uključivanju građana u financiranje države zato što ima puno novca u bankama, a kamate na oročenje su nikakve’.
>Ministar financija Marko Primorac najavio izdavanje narodnih obveznica za građane
Na štednji građani imaju preko 240 milijardi kuna, u ‘čarapama’ još 35 milijardi
No pogledajmo na koji to novac ministar financija računa. Naime, Hrvati na štednji u bankama imaju 240,3 milijarde kuna, prema podacima iz druge polovice 2021. godine.
Uz to, u ‘čarapama’, izvan banaka, drže još oko 35 milijardi kuna gotovine.
Ministar se sada sjetio da bi građani tim novcem mogli kreditirati državu, a to bi ima se više, kaže, isplatilo, nego štednju držati u bankama uz mizernu kamatu. Kada bi država i uz koju kamatu, vraćala od građana posuđen novac, nije poznato.
I SDP-ovci imali ideju narodnih obveznica
Podsjetimo, ideju narodnih obveznica iznio je nekadašnji SDP-ov ministar financija Slavko Linić, a 2014. spominjao je tu ideju još jedan SDP-ov ministar Branko Grčić. Sve je tada ostalo na ideji. No, oni stariji s gorkim okusom u ustima sjetit će se narodnih zajmova za izgradnju autocesta u Jugoslaviji.
Kako je u Jugoslaviji ‘ispario’ novac građana za autocestu Zagreb-Split
Iskustva građana s financiranjem države u najmanju ruku nisu baš pozitivna. Još za vrijeme bivše Jugoslavije, država je putem narodnih zajmova prikupljala novac za razne projekte, a najpoznatiji, koji je tada ostao nedovršen, a novac “ispario”, jest gradnja autoceste od Zagreba do Splita.
Za autocestu Zagreb – Split bio je raspisan i narodni zajam kojim je bilo predviđeno da svaki građanin uplati po jednu mjesečnu plaću, na rok otplate od pet godina, a nositelji akcije bili su grad Split i tadašnja Investiciono-komercijalna banka Split.
Novac od zajma nije vidio autoceste, a potrošen je na saniranje dugova banke. Zagreb i Split autocestom su povezani tek u samostalnoj Hrvatskoj – bez narodnog zajma.
Zajmom od građana, uspješnije se od spomenute autoceste, financirala izgradnja tunela Učka.
Koje države nude narodne obveznice?
Italija, Irska i Belgija imaju mogućnost za građane kupnje narodnih obveznica. To je uvela i Mađarska jer je tamošnji premijer Viktor Orban želio smanjiti udio stranaca u mađarskom javnom dugu.
Izvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.