“Postavljanje instalacije u društvu gradonačelnika Grada Rijeke, bez ishođenih dozvola te uz potpuno ignoriranje procedure koja pretpostavlja minimum ispunjavanja zakonski predviđenih uvjeta, shvaćam i kao primarno političku akciju koja za cilj ima poticati ideološke sukobe u društvu, suprotno ulozi kulture koju razumijemo kao suradnju kroz dijalog, kao važan kohezivni socijalni element” – kazala je u izjavi za Hinu ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek, komentirajući postavljanje crvene zvijezde petokrake, simbola zločinačkog komunizma, na neboder u Rijeci. Obuljen Koržinek, za razliku od onoga što je govorila početkom ove godine, sada nastupa protiv jučer postavljene instalacije, naglašavajući da je zvijezda postavljena mimo zakonom propisane procedure.
> Dr. sc. Carla Konta: ‘Rijeka se vratila u 1848. da bi propagirala Manifest Komunističke partije’
Na to je reagirao riječki gradonačelnik Vojko Obersnel koji je rekao da su svi zakonski uvjeti za postavljanje komunističkog simbola bili zadovoljeni, te da “to nije politička akcija, ali je očito da su određeni komentari vrlo ispolitizirani”.
Iz Grada Rijeke je također stigla reakcija na izjavu ministrice kulture koja je za instalaciju na riječkom neboderu kazala da nije postavljena u skladu s procedurom. Poručili su da za izjava – nije točna. Tvrde da je razlog zbog kojeg ministrica ”bez provjere s Gradom ili muzejom izjavljuje da je instalacija postavljena bez suglasnosti, bez statičkog elaborata i sl. možda je doista, s obzirom na sve navedeno, najbolje potražiti u političkoj domeni”.
”No, to je onda ujedno i opasan otklon od dosadašnjeg ministričinog razumijevanja umjetnosti”, zaključili su i priopćenju i dodali da je sva dokumentacija o postavljanju instalacije dostupna u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti, kao i Gradu Rijeci, navodi dnevnik.hr.
U Rijeci je u nedjelju 20. rujna, u sklopu programa Europske prijestolnice kulture, postavljena ‘umjetnička instalacija’ Nemanje Cvijanovića “Spomenik crvenoj Rijeci – samoobrambeni spomenik”. Ova je ‘umjetnička instalacija’ već prilikom najave postavljanja u izvorno planiranom terminu, 3. svibnja 2020. na tzv. Dan oslobođenja Rijeke, izazvala veliki interes medija i brojne reakcije javnosti.
O svemu se tada očitovala i Plenkovićeva ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek. Saborski zastupnik i bivši ministar kulture Zlatko Hasanbegović na aktualnom prijepodnevu u Saboru sredinom siječnja ove godine postavio je pitanje ministrici komentirajući namjeru postavljanja betonske petokrake na riječki neboder.
“Riječki neboder nije privatni posjed gospodina Obersnela već zaštićeno kulturno dobro, na koje se bez dozvole nadležnog, i vama osobno podređenog, Konzervatorskog odjela ne može postaviti ni omanji klima uređaj. Moje pitanje, gospođo ministrice glasi, možete jednostavno odgovoriti s da ili ne, hoćete li nečinjenjem omogućiti multimedijalnom umjetniku Nemanji Cvijanoviću izvođenje ove tzv. instalacije ili će te samo jednim svojim potpisom spriječiti ovu estetsku devastaciju?”, upitao je zastupnik Hasanbegović ministricu upozorivši i na brojne rezolucije europskih tijela o suočavanju s baštinom i posljedicama komunističkog totalitarizma.
Ministrica Obuljen Koržinek na zastupničko pitanje odgovorila je kratko:
“Mi smo se opredijelili da ćemo živjeti u državi koja je demokratska i koja neće cenzurirati umjetnike. O tome što će koji umjetnik misliti, raditi, djelovati, o tome će odlučivati umjetnik, a ne neki ministar ili komesar. O tome hoće li se nešto raditi na spomeniku kulture, kada dobijemo zahtjev onda ćemo odlučiti. Ne bavimo se nečinjenjem, nego se bavimo donošenjem odluka.”, poručila je Obuljen Koržinek.
“Samo se u Obersnelovoj Rijeci ružinave petokrake još uvijek mogu prodavati pod umjetnost”
Podsjetimo, na području Republike Hrvatske nakon završetka Drugoga svjetskog rata dogodila su se masovna ubojstva počinjena pod simbolom crvene petokrake, a zločini su nastavljeni i tijekom Domovinskog rata.
“To je jasan simbol komunizma, jednog totalitarnog sustava. Bez obzira što su ti ljudi koji su tad ulazili u Rijeku pod tim simbolom konačno donijeli priključenje Rijeke Hrvatskoj, odnosno tadašnjoj Jugoslaviji, ostaje činjenica da je isticanje tog simbola zapravo veličanje komunizma.Takva zvijezda je, koliko znam, stajala na istom tom mjestu i 50-ih godina. Dakle, nije postavljena odmah 1945., baš kada je došlo do tog oslobođenja, nego puno kasnije. Dakle, to je vraćanje u doba komunizma i jasno veličanje tog totalitarnog sustava. Govoriti o nekakvoj umjetnosti je zapravo poraz zdrave pameti.” rekao je ugledni povjesničar s Hrvatskog instituta za povijest, dr. sc. Mario Jareb u razgovoru za Narod.hr.
Mnogi su komentirali kako je gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel imao priliku Rijeku pokazati kao moderni grad, no on se svojim istupima, obnovom Titova broda Galeb i ovakvim projektima pod krinkom umjetnosti nije odmaknuo od komunističke prošlosti.
„Obično se veli ‘neokomunisti’, ali u slučaju Obersnela riječ je o paleokomunistu, koji misli da nas još uvijek može silovati sovjetskim petokrakama što su ih kronstadtski mornari nosili pri jurišu na Zimski dvorac. Ne samo da nisu osvojili pet kontinenata nego im se carstvo svelo na propalu Rijeku, gdje se ružinave petokrake još uvijek mogu prodavati pod umjetnost“,, prokomentirao je za naš portal početkom siječnja pokojni povjesničar dr. sc. Ivo Banac.
Brojni Riječani izašli su jučer na ulicu i pobunili se protiv nametanja i isticanja ovog komunističkog simbola.
Petokraka u Rijeci unatoč Rezoluciji EP-a
Rezolucija koju je Europski parlament usvojio prije godinu dana jasno poziva sve države članice EU-a da provedu jasno i principijelno preispitivanje zločina i djela agresije koje su počinili totalitarni komunistički režimi i nacistički režim. U njoj se, između ostalog, izražava zabrinutost zbog kontinuirane upotrebe simbola totalitarnih režima u javnom prostoru i u komercijalne svrhe te podsjeća na to da je nekoliko europskih zemalja zabranilo upotrebu i nacističkih i komunističkih simbola.
Također se napominje da u javnim prostorima nekih država članica (parkovima, trgovima, ulicama itd.) i dalje postoje spomenici kojima se veličaju totalitarni režimi, što otvara put iskrivljivanju povijesnih činjenica o posljedicama Drugog svjetskog rata i propagiranju totalitarnog političkog sustava.
Unatoč osudi komunističkih simbola, Rijeka je kao Europska prijestolnica kulture uvrstila petokraku u svoj program. Podsjetimo i kako je revizija pronašla niz nepravilnosti vezanih uz provedbu projekta Rijeka 2020 – EPK te istoimene tvrtke koju su zajednički osnovali Grad Rijeka i Primorsko-goranska županija. U sve je bila uključena i policija zbog istrage o pogodovanju tvrtki iz Srbije, a osumnjičeno je više osoba.
“Riječ je o skulpturi u obliku velike odbačene i zaboravljene partizanske zvijezde petokrake u koju je uronjeno 2800 krhotina stakla koje podsjećaju na 2800 poginulih boraca u bitki za Rijeku. Instalacija je sastavni dio programa Izvrnuti džep – umjetničke intervencije u javnom prostoru u organizaciji Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, u sklopu programskog pravca Doba moći… Spomenik crvenoj Rijeci postavljen je 20. rujna, na dan kada je 1943., poslije kapitulacije Italije (8. rujna 1943.) Izvršni odbor ZAVNOH-a donio odluku, koja je kasnije potvrđena na zasjedanju ZAVNOH-a u Plaškom, o priključenju Rijeke matici zemlji Hrvatskoj, kao i Istre, Zadra te ostalih krajeva koje je u Drugom svjetskom ratu okupirala Italija. Postavljena na vrh Riječkog nebodera ova umjetnička intervencija reminiscira crvenu zvijezdu koja je na isto mjesto bila postavljena 1945. godine. Izvan dohvata i uperen k nebu ovaj samoobrambeni spomenik otvara pitanje pozivanja (ne)željenoga gosta (zvijezde petokrake) u tkivo grada, pitanje defanzivnosti kao vječnog pratitelja napada na neželjeno i začaranog kruga koji se stvara takvim odnosom, stoji u objašnjenju o instalaciji na službenim stranicama EPK Rijeka 2020.
Skulptura će biti tamo do 4. listopada 2020. godine.
Titula Europske prijestolnice kulture
Europska prijestolnica kulture je titula koju od 1985. godine dodjeljuje Europska komisija u natjecanju među gradovima koji moraju dokazati da kulturu vide kao važno područje svojeg razvoja i svoje preobrazbe.
Projekt Europske prijestolnice kulture (EPK) donosi ulaganja financijskih sredstava u razvoj kulture u gradu koji ponese titulu – i to javnih europskih sredstava, nacionalnih, regionalnih i lokalnih, ali i doprinos sponzorskih sredstava. Postavši Europskom prijestolnicom kulture, Rijeka je uvrštena na popis šezdesetak europskih gradova koji su ovu titulu nosili do sada poput Dublina, Liverpoola, Atene, Roterdama, Genove i mnogih drugih.
Rijeka je ujedno i prvi hrvatski grad koji nosi ovaj naslov.
Tekst se nastavlja ispod oglasa