U Hrvatskoj je od početka prosinca samo kroz fiskalne blagajne prošlo gotovo 13 milijardi kuna, što je 10,9 posto više nego u istom mjesecu rekordne 2019., odnosno 22 posto više nego lani, podaci su Porezne uprave, kako ih prenosi HRT.
“Za blagdan si čovjek uvijek priušti što može”
Hrvati tijekom adventa najviše troše i kupuju. Rekordna potrošnja od gotovo 16 milijardi kuna postignuta je u prosincu 2019. Na potrošnju ove druge pandemijske godine utječu manji broj putovanja, rast cijena te poremećaji u nabavnim lancima. Osim toga, božićni i novogodišnji blagdani padaju na vikend i manje je slobodnih dana. Hrvati će možda manje putovati, no potrošnja neće izostati.
– Putovati nećemo, uglavnom pokloni za pod bor za djecu, ni previše skromno ni previše raskošno, kaže jedan gospodin.
– Malo plusa, malo minusa, takav je hrvatski život. Za blagdan si čovjek uvijek priušti što može, dodaje drugi.
Od tradicionalnog blagdanskog stola građani ne odustaju. Gužve su i redovi posvuda, posebno na tržnicama i u trgovinama domaće hrane.
– Najviše se traži janjetina, odojak i junetina za juhu, kaže mesar.
– Treba živjeti na zdravim stvarima i kod naših OPG-ova koji se bore, od njih treba kupovati, kaže jedan kupac na tržnici.
Lani smo zbog epidemioloških ograničenja, posebno u ugostiteljstvu, potrošili oko 12 milijardi kuna, no ove ćemo godine to premašiti, vjeruju u HUP-u i sindikatu.
– Mislim da će potrošnja biti na razinama kao što se ono kaže – bolje da propadne selo nego običaji, poručuje Damir Zorić, direktor HUP-a.
Poskupjela je hrana
– Mi očekujemo da ćemo ove godine biti na negdje 14 milijardi, možda malo gore malo dolje. Poskupjela je hrana pa ljudi traže nešto što je jeftinije ili će se pri tome nečeg odreći u korist nečeg drugog, kaže Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata.
I božićnice, koje se ove godine kreću od tisuću dvjesto do čak 10 tisuća kuna, mnogi će potrošiti u trgovinama koje u prosincu bilježe 20-ak posto veći promet.
– Mi smo zadovoljni. Potrošnja se održava čak na pretpandemijskim razinama, očito je populacija željna kupovine i relaksacije, zabave i užitka i to se dobro odrazilo na cijelu hrvatsku maloprodaju, kaže Slobodan Školin, direktor Emmezete.
Ako je suditi po rastu broja fiskaliziranih računa, blagdanska bi potrošnja mogla biti barem dvije milijarde kuna veća nego lani, no i dalje manja nego pretpandemijske 2019.
Tekst se nastavlja ispod oglasa