Problemi kupnje na R1 račun: Kupci nemaju pravo na popravak u jamstvenom roku?

Foto: snimka zaslona

Često udruge za zaštitu potrošača dobivaju pritužbe pravnih osoba koje su kupile uređaje na R1 račun. Jer pokvare li se ti uređaji u jamstvenom roku, mnogi im serviseri kažu da pravo na popravak nemaju, uz obrazloženje da ono ne vrijedi jer su kupljeni na R1 račun. No je li baš tako i zašto treba znati kada i prema kojem zakonu pravne osobe imaju pravo na popravak uređaja u jamstvenom roku, prenosi hrt.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U četiri desetljeća Dragutin Grabrović popravio je na tisuće kućanskih uređaja. Među njima i mnoge kupljene na R1 račun.

– Na R1 račun neki kupe za manje urede gdje se koristi jednako kao da je i u domaćinstvu. Međutim, nekad se to zloupotrebljava i normalno da to jamstvo ne može pokriti takove uređaje koji se na dnevnoj bazi po 4-5 puta uključuju, jer to su preučestali kvarovi i to normalno da proizvođač ne pokriva, rekao je Dragutin Grabrović, vlasnik servisa kućanskih uređaja, Osijek.

Trgovci bi trebali pravne osobe upozoriti da može biti problema kod ostvarivanja jamstva

I navodi primjer perilice rublja u jednoj ustanovi, poput one u našim kućanstvima. Kvarila se jedanput tjedno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Ona je dnevno radila 24 sata i normalno da taj uređaj ne može jednostavno izdržati. Ti dijelovi se previše habaju, dolazi do zamora materijala i to ne može ni’ko pokriti. Dva popravka takova su više koštaju nego sam uređaj, rekao je Grabrović.

Gospodin Grabrović u takvim se situacijama savjetuje s centralnim servisom uvoznika.

– Slikamo onaj dio koji je pokvaren, onda sama odluka pada na uvoznika, odnosno na centralni servis. Nama je u principu najdraže kada mi popravimo u jamstvenom roku svima, ali to uvoznik nekada ne želi pokriti, istaknuo je Grabrović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovaj iskusni serviser kućanskih uređaja kaže da bi pri kupnji trgovci trebali pravne osobe upozoriti trebaju li za svoj poslovni prostor kupiti profesionalne uređaje ili su im dovoljni oni kakve imamo u kućanstvima. Ili pak ako žele detaljnije informacije, uputiti ih na servis.

– Moram istaknuti da mi upozoravamo kupce da može biti problema kod ostvarivanja jamstva, jer pojedini proizvođači na jamstvenim listovima navode da su aparati za osobnu upotrebu, a ne za profesionalnu. I može doći do toga da kod kvara serviser ako ima uporište u jamstvenom listu odbije popravak takvog aparata, rekao je Dragan Bošnjak, voditelj poslovnice Elipsa, Osijek.

Pravne osobe često nisu upoznate s pravima vezanim za kupnju na R1 račun

I dodaje da pravne osobe često nisu upoznate s pravima vezano za kupnju na R1 račun. Zato, kaže, i pravne i fizičke osobe treba više educirati kako bi znale na koji način ostvariti svoja prava – bilo prema Zakonu o potrošačima ili pak Zakonu o obveznim odnosima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Ali isto tako mislim da čovjek koji ima autopraonicu, kupi obični stroj za pranje vozila, zna i sam da ne može ostvariti jamstvo. A druge strane, onaj tko kupi televizor i koristi ga i koristi ga šest sati, mislim da treba ostvariti jamstvo, jer ne postoje televizori koji su za profesionalnu upotrebu. Perači postoje, perilice rublja postoje. Dakle, to bi trebalo zakonom razgraničiti i onda ne bi bilo nejasnoća, naglasio je Bošnjak.

U osječkom Centru za edukaciju i informiranje potrošača kažu da pravne osobe imaju pravo reklamirati uređaje kao i fizičke osobe. Ali važno je razlikovati da je prema Zakonu o zaštiti potrošača, potrošač fizička osoba koja sklapa pravni posao.

Pravne osobe imaju pravo na reklamaciju i mogu ostvariti svoja prava

– Ako auto kuća kupi caffe aparat koji im ne služi primarno za posao, tada ih možemo kvalificirati kao potrošače. No, ako su kupili nešto što im pomaže ili olakšava njihove svakodnevne profesionalne aktivnosti, oni tada ne ulaze u kategoriju potrošača, ali svoja prava mogu realizirati na osnovu Zakona o obveznim odnosima. Što bi značilo da znači i te tvrtke imaju pravo na reklamaciju i na ostvarenje njihovih prava, rekla je Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača, Osijek.

Dodaje da pravne osobe čak i ako nemaju jamstveni list, prema Zakonu o obveznim odnosima koji ih definira kao kupce, zbog materijalnog nedostatka na uređaju u zakonskom roku imaju pravo na reklamaciju i mogu ostvariti svoja prava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Ali ono što se u praksi događa je da i sami trgovci ne poznaju propise koji štite pravo, u ovom slučaju pravnih osoba. Tako da je dovoljno čuti da nemaju nekakve obveze prema Zakonu o zaštiti potrošača i da izbjegavaju te obveze, ali to ne bi smjelo to biti tako, rekla je Popović Filipović.

Zato se prilikom kupnje, poručuju iz osječkoga Centra za informiranje i zaštitu potrošača, treba što bolje informirati o pravu na reklamaciju.

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.