Profesorica Blagojević: Jasminka Buljan Culej prava je osoba za voditelja reforme obrazovanja

Foto: narod.hr

Lidija Blagojević, profesorica je matematike i informatike i profesorica savjetnica u drugom mandat. Predaje matematiku i informatiku u gimnaziji već dvadesetak godina, mentorica je studentima, priprema učenike za natjecanja i državnu maturu, ocjenjuje državnu maturu od samog početka. U svojoj školi administrira e-dnevnik i školsku web stranicu te je vodila nekoliko stručnih usavršavanja iz uporabe ICT-a u nastavi. Izlaže na stručnim skupovima za nastavnike, autorica je nekoliko gimnazijskih udžbenika i drugih nastavnih materijala iz informatike. Sudjeluje u međunarodnom projektu Erasmus+ Znanjem do razvoja. Zajedno s dr. Beaatom Halassy koordinirala je tim profesora okupljenih oko Udruge u ime obitelji koji je sudjelovao u stručnoj i javnoj raspravi o reformi kurikula. U intervjuu za Večernji list odgovorila je na nekoliko pitanja vezanih za školstvo i učenike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kakvi nam učenici trebaju biti i sto trebaju znati kada izađu iz skola. Za što trebaju biti osposobljeni?

Kad izađu iz škola učenici trebaju biti odgojeni i obrazovani za život pred njima, za nastavak obrazovanja na studiju ili za uključenje u tržište rada. Trebaju biti osposobljeni za snalaženje u svijetu koji se mijenja, oboružani temeljnim znanjima i kompetencijama te alatima za svakodnevno daljnje učenje i napredovanje.

Kako mozemo doći do takvih učenika?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Do takvih učenika možemo doći kvalitetnim obrazovnim sustavom koji će biti spreman na poboljšanja. Ulaskom u Europsku uniju otvorile su sve velike mogućnosti mobilnosti nastavnika i učenika kroz različite projekte. Treba iskoristiti korisna iskustva drugih zemalja koja u kombinaciji s dobrim zasadima našeg obrazovnog sustava mogu dati odlične rezultate.

Što vama osobno smeta u postojećim sadržajima kurikulumima koji su rađeni. što treba mijenjati. Ima li dobrih stvari?

Danas se u Hrvatskoj o obrazovanju intenzivno razgovara na svim razinama društva, svi segmenti društva pa tako i mediji senzibilizirani su za promjene i promišljanja o obrazovnom sustavu i to je jako dobro. Potrebno je osigurati da se takav intenzitet nastavi ali i da se poduzmu konkretni pomaci i što šira suglasnost javnosti oko ove, za svako pa tako i naše društvo, prevažne teme.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Imali smo primjedbe na sastav prošle Ekspertne radne skupine koja se sastojala od samo šest članova od kojih su dva bila zaposlenici Instituta za društvena istraživanja u kojem je zaposlen i dr. Jokić. Premalo je bilo nastavnika praktičara u ERS i niti jedan STEM stručnjak, a upravo loši rezultati u tom području bili su, prema dr. Jokiću, jedan od razloga za pokretanje reforme. Započeta reforma kurula provedena je dosta naglo, prijedlozi predmetnih kurikula kao i međupredmetnih tema izrađeni su unutar četiri mjeseca, od strane vrlo malog broja stručnjaka za pojedino područje i to metodologijom temeljenom na ishode učenja a da se nije temeljito analiziralo je li ta metodologija dobra i općeprihvaćena i ima li boljih metoda.

Prema vlastitim izjavama pojedinih članova stručnih radnih skupina, bili su suočeni s mnoštvom tablica ishoda učenja koje su morali u kratkom vremenu ispunjavati, bez dovoljno promišljanja i konzultacija. Nakon što su kurikulski dokumenti stavljeni na stručnu i javnu raspravu i nakon što je stiglo mnoštvo primjedbi od mnogih pojedinaca ali i uglednih institucija, to je doživljeno napadom na obrazovanje. Prije pristupanja nastavku reforme, treba provesti detaljnu analizu postojećeg stanja u obrazovanju odnosno iskoristiti postojeće analize institucija koje se upravo vanjskim vrednovanjem obrazovanja i bave.

Zato je gospođa Jasminka Buljan Culej prava osoba za voditelja reforme obrazovanja jer je dugogodišnja zaposlenica Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja gdje se godinama bavila upravo analizom i vrednovanjem našeg obrazovnog sustava, a prije toga je bila nastavnik praktičar direktno u nastavnom procesu.Postoje dokumenti iz nekih nastavnih predmeta, koji predstavljaju napredak u odnosu na postojeće kurikule, oko kojih je struka suglasna, i nema razloga da se oni ne implementiraju u praksi. Nema razloga da se ne poboljša ono što je već sada moguće poboljšati. Što se tiče međupredmetnih tema, potrebno je napraviti široku javnu raspravu zašto su odabrane upravo te teme, a ne neke druge, i dobro razmisliti treba li svim tim temama pretrpavati ionako pretrpane nastavne sadržaje i nepotrebno birokratizirati nastavni proces, posebno ako su ti sadržaji već zastupljeni u postojećim nastavnim predmetima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako bi naši učenici trebali učiti?

Učenike treba motivirati, zainteresirati za nastavu, smanjiti opseg znanja a naučene sadržaje svladati na razini primjene, evaluacije, analize i sinteze. Nastava nam je još uvijek u prevelikom postotku predavačka, a učenje naših učenika na razini reprodukcije u vječnom zatvorenom krugu: nabubaj, odgovaraj za ocjenu, zaboravi! To je ono što želimo promijeniti, želimo kvalitetno i primjenjivo obrazovane mlade ljude, motivirane za daljnje učenje. Potrebno je poticanje izvrsnosti nastavnika da se u prosvjeti ne završava negativnom selekcijom nego da se najbolji učenici upisuju na nastavničke fakultete, također treba povezati nastavničke fakultete s osnovnim i srednjim školama kako bi iskusni nastavnici podučavali buduće nastavnike. Osnovna značajka hrvatskoga društva jest depopulacija i starenje stanovništva što se i hrvatskom školstvu nameće kao zadatak što će ga današnji učenici jednoga dana morati rješavati. Da bi u tome bili uspješni škola bi im morala ponuditi i demografske sadržaje kako bi postigli životnim prilikama odgovarajuće ishode.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.