Nedjelja, 16 ožujka, 2025
8.3 C
Zagreb
Pratite nas:

Reakcija prof. Pavić na tekst prof. Miliše: Površno ste argumentirali ulogu ‘loših nastavnika’

Podijeli

Podijeli

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst gospodina profesora Zlatka Miliše „Učionica kao mučionica“, što ga je objavio narod.hr 2. prosinca 2024. godine, svakako zaslužuje reakciju  ljudi iz struke – znanstvenika i profesora praktičara. 

> Zlatko Miliša: Učionica kao mučionica

Autor navodi da ga je na prikaz situacije u hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu ponukala SMS poruka djeda iz Zadra  čiji je unuk izjavio: „Ja nisam učenik nego mučenik.“ Ta  je poruka, očito, bila poticaj za profesorovo pitanje:  „ Do kada tolerirati  školsko zatupljivanje i kako komentirati mišljenje djece da su mučenici a ne učenici?“ Osim ovoga pitanja, djedova SMS poruka  potiče autora članka na niz generalizirajućih  paušalnih kvalifikacija nastavnoga procesa u našim školama. Naravno da u tom slučaju nije mogao  zaobići učitelje/profesore  kao značajne  kreatore  načina prezentiranja predmetnih nastavnih sadržaja svojim učenicima. Tim kreatorima profesor najčešće  dodaje atribut „loši“, doživljava ih kao  one koji „tretiraju učenike kao posude koje ’pune’  novim informacijama ili podatcima“,  a škole, bez imalo stručnog  i znanstvenoga opreza, doživljava kao  „tvornice nepotrebnih informacija“. 

Koliko je paušalnosti u izjavama prof. Miliše?

Budući da je profesor po struci pedagog i znanstvenik, s pravom  bismo  očekivali  da će te svoje tvrdnje potkrijepiti  svojim sustavnijim znanstvenim  proučavanjem nastavnoga procesa (tzv. sondiranjem terena – bilo pojedinačnim, bilo timskim istraživanjem), a ne samo pozivanjem na nekoliko uvaženih autora i poneki  primjer  usmene i pisane ( a ne pismene!) provjere  znanja. Šteta što profesor nije naveo koliko je akcijskih/timskih istraživanja proveo i u koliko škola – jer takvo istraživanje podrazumijeva blisku  suradnju znanstvenika/istraživača  te većeg broja škola i učitelja/profesora praktičara.

Tako dobiveni rezultati  itekako bi nam dobro došli. Bili bi nam čvrsti temelj za korisne promjene u našem odgojno-obrazovnom sustavu te bi istovremeno opravdali profesorovo pozivanje na Šušnjićeve misli iz knjige „Sjaj odlomaka“ : „Nastavnici najčešće izbjegavaju  ’nezgodna’ pitanja učenika, iako  ’misao umire s nestankom pitanja’.“ 

Pozabavila bih se i hrabrom izjavom  prof. Miliše: „ Zato razumijem tog mališana iz Zadra i dodajem kako su meni veći problem djeca koja vole ovakvu školu od onih koji je ne vole, jer im ubija kritičnost, kreativnost, radoznalost, istraživački duh… s mnoštvom dvojbenih podataka, objašnjenja i interpretacija.“  

Autor se dotaknuo i nastave Hrvatskoga jezika u našim školama: „ Umjesto poticanja kritičnosti i kreativnosti iz književnosti, loši nastavnici traže da učenici znaju koju su odjeću imali glavni ili sporedni likovi.“

Koliko je paušalnosti u toj  profesorovoj tvrdnji, svjedoči  primjer iz nastave Hrvatskoga jezika u našim školama. Riječ je o nastavnom predmetu  koji se dijeli na četiri osnovna  područja: Jezik, Jezično izražavanje, Književnost i Medijsku kulturu. 

Čitanka ne može biti jedino nastavno sredstvo

Slušajući na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu predavanja pokojnoga profesora Dragutina Rosandića  iz kolegija Metodika književnoga odgoja i obrazovanja  te aktivno sudjelujući  na njegovim seminarima, davne sam 1975. godine  kao studentica otkrivala učinkovitost  unutarpredmetne i međupredmetne korelacije  u nastavi Hrvatskoga jezika. Već sam tada znala da udžbenik/čitanka ne može i ne smije biti jedini izvor informacija i jedino nastavno sredstvo  učitelju/profesoru.

Studenti ovoga cijenjenoga profesora, tvorca Zagrebačke metodičke škole, slušali su prije skoro pola stoljeća o nužnosti primjene suvremenih nastavnih sredstava i pomagala (tada grafoskop, element-filmovi, gramofon, televizija, enciklopedije, reprodukcije umjetničkih djela, glazbena djela…). Posjećivanje likovnih izložaba, muzeja  te odlaske  učenika u kino (naročito ako je bila riječ o ekranizaciji nekoga književnoga djela) ili gledanje kazališnih predstava  također je  naš  profesor često naglašavao kao  važan doprinos kreativnoj  nastavi književnosti. 

Polazeći od činjenice da je metodika književnoga odgoja i obrazovanja, zapravo, interdisciplinarna znanost (temelji se na teoriji književnosti, povijesti književnosti, književnoznanstvenoj metodologiji, psihologiji, didaktici, gnoseologiji, sociologiji, estetici, komunikologiji, teoriji medija, u novije vrijeme informatici…), već nam je tada bilo jasno  da uspješan  učitelj/profesor književnosti  može biti samo onaj koji će umjeti vlastitim širokim obrazovnim horizontima  poticati  i njegovati  u svojim učenicima želju da budu aktivni sudionici nastavnoga procesa. 

Jednako smo tako već te davne 1975. godine slušali o problemskoj nastavi, o značaju terenske nastave, o metodi prijenosa književnoumjetničkoga (lektirnoga) djela u drugi medij (tada npr. u strip ili u scensko upriličenje teksta), o motivacijama učenika za prihvaćanje književnoga teksta, o tipovima sati u nastavi književnosti, o metodičkim sustavima te nastave… Dobro se sjećam da smo na seminarima često raspravljali o nedostatcima  dogmatsko-reproduktivnog, pa i reproduktivno-eksplikativnoga sustava.  

Osjećajnost i dojmovi kao središte

U metodici nastave književnoga odgoja i obrazovanja književno/umjetničko djelo mora biti u središtu pozornosti.  Tu se interpretacija djela (kao i svake umjetnosti!)  temelji na osjećajnosti i dojmovima. Dakle, interpretacija književno-umjetničkoga teksta prvo pretpostavlja pokretanje učenikovih emocija i mašte, a zatim se postupno dobro osmišljenim  profesorovim metodama rada na tekstu i s tekstom kreće u poticanje učenikovih promatračkih i logičkih sposobnosti te sposobnosti  izoštravanja smisla za kritičko rasuđivanje djela i iznošenje osobnoga stava prema njemu. Sposobnosti doživljavanja i kritičkoga prosuđivanja djela isključuju  potrebu  memoriranja i reproduciranja sadržaja. 

>Ivanka Pavić: Mediji su doprinijeli poraznim rezultatima iz Hrvatskog jezika

Književnoteorijski se pojmovi usvajaju poticanjem sposobnosti zapažanja, povezivanja, samostalnog logičkog zaključivanja, tj. usput, pri samoj interpretaciji, kao sredstvo piščevih osjećajnih, etičkih, estetskih i jezičnih ostvaraja. Dakle, kvalitetna  interakcija između  profesora i učenika te učenika međusobno, tj. suradničko učenje, ne može ostavljati  u nastavnom procesu  prostor za golo memoriranje i reproduciranje podataka, odnosno  za pasivnost  učenika. Iz navedenoga je, poštovani profesore Miliša, razvidno da učitelj/profesor  u interakciji sa svojim učenicima nema mogućnost  izbjegavanja „nezgodnih pitanja“  – jer je upravo on taj koji potiče učenike na postavljanje pitanja. 

 Naravno da svako književno djelo ne korespondira s učenikovim iskustvima i spoznajama. Upravo zbog  te činjenice izuzetna je uloga učitelja/profesora u uvodnom/motivacijskom dijelu interpretacije umjetničkoga teksta, kao i u dobro osmišljenoj  interakciji s učenicima tijekom same  interpretacije. Uspješna motivacija je ona koja polazi upravo od učenikovih životnih iskustava i spoznaja, koja mu pomaže prodrijeti u svijet književnoga djela. Zanemarujući  tu važnu učiteljevu/profesorovu ulogu, zadnja skoro dva desetljeća sve su češće metodička načela odabira književnih tekstova podređena načelu dopadljivosti. Suvremeni „stručnjaci“ sugeriraju  načelo dopadljivosti  kao sinonim za načelo primjerenosti  književnoga teksta  recepcijskim sposobnostima učenika. 

Beskorisno bubetanje

Takav je pristup  ravan apsurdnoj situaciji u kojoj bi roditelj molio svoje trogodišnje dijete da mu odabere metodu kojom će ga odgajati! Ne poštujući (ili ne znajući) da su nastavni programi  utemeljeni na vertikalno-spiralnom slijedu nastavnih sadržaja  (svaki je sljedeći nastavni sadržaj nadogradnja prethodnih  sadržaja), novootkriveni su „znalci“  odabirući  književno-umjetničke  tekstove počeli  rušiti mogućnost  nadogradnje  učenikovih znanja i vještina te se zato osnovni književnoteorijski pojmovi  ponekad usvajaju (kada se radi o neiskusnom ili manje stručnom profesoru )  na razini beskorisnog  memoriranja pukih činjenica. 

Tako su novopečeni  „borci protiv velike količine nevažnih  nastavnih sadržaja i bubetanja istih“ zapravo istisnuli  kreativnost nastavnoga procesa iz  naših  škola sustavno  podcjenjujući  kognitivne i ine sposobnosti naših učenika i ulogu profesora u  razvoju tih istih sposobnosti.  Sve je više sadržaja  koje  naši „stručnjaci“ žele izbaciti iz nastavnoga programa  kao „teške i suvišne“. Jednako je tako i sve više učenika kojima je svaki nastavni sadržaj težak – jer im se sve češće nude nastavni sadržaji koje mogu savladati bez posebnih kreativnih, tj. kognitivnih aktivnosti. 

Žestoko kritizirajući i paušalno procjenjujući  nastavni proces u našim školama, veliki su „stručnjaci“ stvorili ozračje u kojemu će umjesto učenika biti sve više mučenika nespremnih na  osobni angažman u nastavnom procesu. Ljudski je da svi ponekad nastojimo stići do cilja uz što manje osobnoga angažmana. Zašto bi naša djeca, naši  ljudi u sazrijevanju, bili drukčiji od svojih odraslih uzora?  U ovoj činjenici, poštovani profesore Miliša, počiva odgovor na Vaše pitanje: „ Do kada tolerirati školsko zatupljivanje i kako komentirati mišljenje djece  da su mučenici a ne učenici?“ ,

Teške posljedice triju neuspjelih reformi

Naši „stručnjaci“ nisu doprinijeli samo sakaćenju odgovornosti, radišnosti, kreativnosti i kritičkoga mišljenja naših učenika. Oni su doveli i kvalitetne učitelje/profesore u situaciju u kojoj samo svojom stručnošću i izuzetnom domišljatošću uspijevaju ublažavati  teške posljedice triju neuspjelih reforma u zadnjih dvadesetak godina, situaciju u kojoj podosta riskiraju spašavajući  ono malo preostale kvalitete nastavnih programa.

Oni  gotovo potajice nastoje odgajati i obrazovati svoje učenike kao osjećajna, misaona, etična, radišna  i domoljubna bića. To su profesori čiji učenici ne moraju znati koje je boje kamen na Juditinu prstenu. Njihovim su učenicima važnija Juditina etička načela, njezin odnos prema svome narodu i domovini u određenom vremenu i povijesnom kontekstu.

Njihovim učenicima nije teško napisati esej na Državnoj maturi niti tu istu maturu položiti  s odličnim uspjehom. Njihovi su učenici autori mnogih animiranih filmova, projekata, plakata ili scenskih uprizorenja, tj. autori plodova uspješnih interpretacija književnoumjetničkih tekstova.

Učitelji kojima su učenici i nastavni proces smisao postojanja

Takvih je učitelja/profesora u Hrvatskoj mnogo, mnogo više od onih Vaših „loših“, poštovani gospodine profesore Miliša.  To su, gospodine profesore, oni učitelji/profesori čija Vam stručnost, etičnost i zaljubljenost u prosvjetarski poziv ne dopušta generalizaciju pri prosudbi  stanja u hrvatskim školama,  utemeljenu na SMS poruci jednoga djeda iz Zadra, na ponekom primjeru usmene i pisane provjere znanja te na citiranju nekoliko  cijenjenih autora. 

Da, poštovani gospodine profesore, to su oni učitelji/profesori  kojima  su učenici i nastavni proces u našim školama smisao njihova postojanja.  Budući da su takve osobine našim novim  „stručnjacima “ daleke i nepoznate, jasno mi je zašto su im zanimljiviji oni Vaši „loši nastavnici“.  Lakoća kojom ste površno argumentirali  ulogu „loših nastavnika“  u stvaranju  škole koja je postala  „tvornica nepotrebnih informacija“  zabrinjava već  zbog same činjenice  da je argumentacija napisana rukom  pedagoga  i znanstvenika!!!  Vašom rukom, poštovani gospodine profesore! 

O autorici

* Prof. Ivanka Pavić nakon skoro 40 godina radnoga staža umirovljena je kao profesorica savjetnica za hrvatski jezik. Radila je u Osnovnoj školi Matka Laginje u Zagrebu. Tijekom svoga radnoga vijeka vodila je Županijsko stručno vijeće učitelja Hrvatskoga jezika Grada Zagreba, Vježbaonicu za studente Učiteljskoga i Filozofskoga fakultete u Zagrebu, održavala nastavu studentima Učiteljskoga fakulteta u Petrinji iz kolegija Hrvatski jezik i Hrvatski pravopis, metodički priređivala lektirna djela, objavljivala stručne članke u časopisu Hrčak, sudjelovala u radu niza povjerenstava svoga resornoga Ministarstva te u povjerenstvima Grada Zagreba, držala predavanja i vodila radionice na stručnim skupovima, sudjelovala sa svojim učenicima na Smotri učeničkih literarnih, dramskih i novinarskih ostvaraja LIDRANO na školskoj, općinskoj I državnoj razini. Dobitnica je Državne nagrade “Ivan Filipović” za 2008. godinu.

** Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Tekst se nastavlja is

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr

Pročitaj više

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.

Pročitaj više

Frendica.hr

Glas naroda

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povezani članci