Uoči eksperimentalnog programa koji uvodi cijeli niz novosti u osnovnoškolsko obrazovanje (nove predmete, novu organizaciju nastave, cjelodnevni boravak u školi), a koji će se od jeseni početi provoditi u 50 škola u Hrvatskoj, oglasio se sindikat učitelja “Preporod” koji je nezadovoljan načinom na koji Plenkovićev ministar Radovan Fuchs uvodi ovakve promjene.
Sindikat, u priopćenju kojeg potpisuje njihov predsjednik, Željko Stipić, neprihvatljivim se ocijenjuje rješenje po kojem će samo ravnatelji, školski odbori i osnivači odlučivati o prijavi škole na javni poziv Ministarstva znanosti i obrazovanja osnovnim školama za sudjelovanje u eksperimentalnom programu cjelodnevne škole. Stipić poručuje da o takvim promjenama i sudjelovanju u programu trebaju odlučivati i učitelji.
> Fuchs najavio cjelodnevnu nastavu od jeseni: Evo što se još mijenja
Priopćenje sindikata u nastavku prenosimo u cijelosti.
“Učitelje treba uključiti u donošenje odluke”
Sveobuhvatne promjene odgojno-obrazovnog procesa koje se od rujna najavljuju u 50 eksperimentalnih školskih ustanova, od veće satnice pojedinih predmeta i povećanja učiteljske norme, preko promjene organizacije nastavnog dana i značajno dužeg boravka na radnom mjestu, do neusklađenosti povećanog opsega poslova i najavljene povišice plaće – nalažu da se učitelje, ali i sve ostale radnike škola uključi u donošenje odluke o prijavi na natječaj Ministarstva.
Neprihvatljivo je i štetno rješenje prema kojem će samo ravnatelji, školski odbori i osnivači odlučivati o prijavi škole na natječaj. Kako će se promjene odraziti na sve aspekte rada i života onih koji u školama rade, te kako je predviđeno vrijeme trajanja eksperimenta 4 godine, ishod eksperimenta će u najvećoj mjeri ovisiti o njegovoj prihvaćenosti među onima koji će ga izravno provoditi. Ignoriranje učiteljskih stavova o promjenama svakako će se negativno odraziti na provedbu važnog eksperimenta.
Sindikat Preporod poziva prosvjetnu vlast da u proceduri prijave budu uključena učiteljska vijeća i radničko vijeće ili skup radnika. Nakon najdemokratskijeg provedenog izjašnjavanja, a čemu treba prethoditi potpuna informiranost sviju o najvažnijim detaljima promjena, eksperimentalni će projekt cjelodnevne nastave moći ispuniti sve zbog čega se s njim kreće.
Ukoliko ovaj zahtjev ne bi bio prihvaćen, odnosno ako se ustraje na predloženom rješenju, Sindikat Preporod će preispitati svoju dosadašnju podršku najavljenim promjenama, naročito stoga što je u Nacionalnom planu razvoja sustava obrazovanja za razdoblje od 2021. do 2027. godine dogovoreno da će sama konkretna operacionalizacija rješenja biti definirana u uskoj suradnji sa svim relevantnim dionicima sustava odgoja i obrazovanja te predstavnicima sindikata u istom tom sustavu, a što je već u ovom konkretnom slučaju izostalo. Na odgovornima je, a ponajprije na ministru Radovanu Fuchsu, da se natječajni postupci provedu transparentno, uz maksimalno uvažavanje mišljenja učitelja i radnika. Samo će se tako, u doglednoj budućnosti, stvarno provesti promjene u radu osnovnoškolskih ustanova.
Željko Stipić, predsjednik
Sindikata Preporod”
Što donosi novi program?
O detaljima promjena koje će ovaj program unijeti u osnovnoškolski obrazovni sustav, Ministarstvo se oglašavalo vrlo malo.
Priroda i društvo u petom i šestom razredu postaje Prirodoslovlje te se uvode novi predmeti Društvo i zajednica te Praktične vještine, predmet sličan nekadašnjem Domaćinstvu.
Informatika postaje Informacijske i digitalne kompetencije te će po novome biti obavezni, a ne izborni predmet od prvog razreda. Obavezan će biti i drugi strani jezik, od četvrtog razreda.
Predmet Svijet i ja novi je izborni predmet, koji će zamišljen da učenici koji ne odaberu Vjeronauk, “ne provode vrijeme hodnicima ili imaju jednu ocjenu manje”, kazao je nedavno Fuchs.
Povećava se broj sati za Hrvatski jezik i Matematiku te umjetničke predmete poput Likovne i Glazbene kulture. Novost je i da nastavu Tjelesne kulture u prva četiri razreda osnovne škole više neće predavati učitelji, već magistri kineziologije.