Sindikat strojovođa i prometnika o uzrocima nesreće kod Novske: Što se zapravo dogodilo?

strojovođa, Novska
Foto: hrt, fah, snimka zaslona, Fotomontaža: Narod.hr

Predsjednik Sindikat strojovođa Hrvatske Nenad Mrgan i predsjednik Sindikata prometnika vlakova Hrvatske Mario Grbešić jutros su u HTV-ovoj emisiji Studio 4 govorili o uzrocima prošlotjedne tragične željezničke nesreće kod Novske, u kojoj je poginulo troje ljudi, a koja je otvorila brojna pitanja, prije svega o stanju hrvatskih željeznica, zatim i o sigurnosti putnika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Nakon teške željezničke nesreće pljušte optužbe: Čiji je teretni vlak? Kako su se migranti našli u njemu? Signalizacija?

I dok istraga o nesreći kod Novske još traje, mogu se čuti i prozivanja.

Sindikat strojovođa poručuje da je glavni uzrok nesreće signalizacija koja nije radila, iako su iz HŽ-a tvrdili suprotno.

> Sindikat: ‘Strojovođa je obaviješten da može voziti. To je suicid. A strojovođa nije bio suicidalan’

Sindikat prometnika tvrdi da je putnički vlak s kolodvora u Okučanima otpremljen na propisan i sigurnosno nedvojben način, te da to potvrđuje pisani nalog čije je preuzimanje svojim potpisom, a samim tim i razumijevanje propisanog mu postupanja vožnje, potvrdio strojovođa koji je i sam poginuo u nesreći.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mrgan: Signalizacija nije funkcionirala

Mrgan je u Studiju 4 rekao da ni u jednom trenutku nisu rekli da nalog koji je strojovođa dobio nije ispravno ispostavljen, već samo da signalizacija u tom događaju nije funkcionirala.

– Imamo neoborivi dokaz sa zapisa vlaka da se vidi da su svi signali pokazivali zabranjenu vožnju, što se, ako je sve bilo u redu i ako se govori da je, onda nije smjelo dogoditi. Normalno da je strojovođa trebao najprije doći do signala koji pokazuje opreznu vožnju, a iza toga da se mora zaustaviti pred signalnim znakom “Stoj”, rekao je Mrgan.

Dodao je da priopćenje Sindikata prometnika još više pokazuje da su u pravu jer se ne može dogoditi da je na bloku kod dežurnog prometnika jedna situacija, a kod strojovođe na pruzi druga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Uzroci teške željezničke nesreće kod Novske: Je li signalizacija bila neispravna? Je li kriv strojovođa?

Mrgan je rekao da ovakvo upravljanje prometa – od kolodvora do kolodvora, prometnika do prometnika – nije dobro, ali je naglasio kako ne misle da su prometnici višak.

– Nemamo mi ništa ni protiv tih ljudi, svatko radi odgovorno svoj posao. Vjerujemo da su oni to dobro odradili, rekao je Mrgan.

Grbešić: Prometnik je vlak otpremio na potpuno propisan način

Grbešić je izrazio žaljenje što su se kao sindikat morali očitovati o nečemu što je predmet istrage i zaštititi djelatnika koji je svoj posao u Okučanima, kako je rekao, odradio kako treba.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rekao je da je dežurni prometnik, sukladno onome što je vidio na signalno-sigurnosnom uređaju u prometnom uredu i onome što je napisano u nalogu, vlak otpremio na potpuno propisan način.

– Reagirali smo nakon konferencije Sindikata strojovođa Hrvatske zato što se tamo na dosta grub način pokušavalo insinuirati da možda postoji još jedan nalog, da je strojovođi netko rekao da vozi ovako ili onako, rekao je Grbešić, dodajući da se u daljnji tijek istrage ne žele niti smiju uplitati.

Mrgan je rekao kako vjeruju da je dežurni prometnik svoj posao odradio maksimalno odgovorno.

> U strašnom sudaru vlakova poginuo i strojovođa: Branitelj, otac troje djece, još 2019. opominjao na niz propusta unutar HŽ-a

– Vjerujemo da bi on možda i reagirao drugačije da je na njegovom bloku pokazivalo ono što se pokazuje strojovođi i da se vidjelo da vlak ide kroz crvena svjetla, vjerojatno bi se isključivao napon, dala određena naređenja, “zaustavite sve vlakove”, i tako dalje, rekao je Mrgan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, dodao je da su “sto posto sigurni” da je u pitanju neispravni rad signalizacije.

Grbešić je rekao da se radi o prevelikoj tragediji da bi spekulirali o uzrocima nesreće bez jasnih dokaza.

Rekao je da propisani postupak na ispravnom APB-u (automatski pružni blok) kako ga je vidio prometnik ne postoji.

– Ako signal padne na crveno, što znači, “Stoj”, strojovođa treba stati, rekao je.

– U slučaju kada automatski-pružni blok ili uređaj ne radi, također je jasno propisan postupak koji opet zadržava neophodnu razinu sigurnosti. Znači, tada se vlak iz kolodvora Okučani ne bi smio otpremiti na prugu dok vlak koji je poslan ne stigne u kolodvor Novska i ne dobije se odjava od kolodvora Novska da je vlak cijeli stigao u kolodvor, dodao je Grbešić.

“Željeznica je siguran oblik prijevoza”

Grbešić je između ostalog rekao da je željeznica siguran oblik prijevoza te da nema nikakvih problema sa sigurnosnog aspekta dok god se poštuju pravila, koja su jasno propisana.

Upitan o učestalim kašnjenjima vlakova, Grbešić je rekao da je željeznica u stanju kakvom jest zbog sustavnog zanemarivanja kroz proteklih 30 godina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.