Slaven Dobrović, bivši Mostov ministar zaštite okoliša i energetike Republike Hrvatske u 14. Vladi Republike Hrvatske, često nazivan i aktivistom u ministarskom odijelu, na svom blogu objavio je svoje viđenje ekološkog incidenta u Slavonskom Brodu, u kojem tvrdi kako nije moguće definirati valjane tehničke mjera zaštite sustava pitke vode od budućih takvih epizoda ukoliko se ne utvrdi koji su stvarni uzroci onečišćenja. “Jedino to bi bila sustavna briga za zdravlje građana, a ne sakrivanje iza kovanice “slučajno zagađenje, nepoznatog uzroka”, kaže Dobrović.
Njegovo priopćenje objavljeno na njegovom blogu “biramdobro.blogspot.com” prenosimo u cijelosti:
“Županijsko državno odvjetništvo je izvijestilo hrvatsku javnost kako ne postoje temelji za pokretanje postupka protiv nepoznatog počinitelja zbog onečišćenja vode u Slavonskom Brodu.
Naravno da DORH na temelju postojećih izvida nije mogao utvrditi ičiju kaznenu odgovornost. Tome je tako jer se pojava zagađivala u vodoopskrbnom sustavu ne može povezati s gotovo istodobnim incidentom na produktovodu uz cestu na zapadnom ulazu u Slavonski Brod.
No, zašto nisu provedeni pravi izvidi, nešto što je ipak više od šetnje nadležnog inspektora duž trase cjevovoda?
Kao da se svako puknuće ukopanog cjevovoda mora primijetiti na površini, a radi se o tlačnom ispitivanju nakon 25 godina van upotrebe?! No, nije to važno toliko zbog utvrđivanja kaznene odgovornosti, nego zbog otkrivanja uzroka prodora ugljikovodika u vodoopskrbni sustav.
Utvrditi točno uzroke, doći do spoznaje o izvoru zagađenja jedino omogućuje definiranje valjanih tehničkih mjera zaštite sustava pitke vode od sljedećih takvih epizoda. Jedino to bi bila sustavna briga za zdravlje građana, a ne sakrivanje iza kovanice “slučajno zagađenje, nepoznatog uzroka”. Jer, ugljikovodici su antropogenog karaktera te su nekako morali dospjeti u zdence, a potom i u vodoopskrbni sustav.
Stoga nisu i ne mogu biti slučajnost poput udara groma ili zapaljenja suhe trave staklom na suncu. Uostalom, puštanje u pogon produktovoda imalo je za cilj transport plina do rafinerije Brod s hrvatske strane kako bi se izbjeglo izgaranje nečistih goriva u rafineriji i tako smanjilo masovno emitiranje štetnih produkata u okoliš.
To je svakako dio sustavnog pristupa rješavanja problema teške zagađenosti zraka Slavonskog Broda i okolice iz prekogranične rafinerije. Stoga nije dobro čuti najave podizanja tužbi radi povrede časti, nego bi bilo dobro čuti kako napreduje osposobljavanje produktovoda za transport plina. Barem što se tiče već godinama zagađenju izloženih građana.
No, pored plinofikacije rafinerije, postoje i druga sustavna rješenja ovog dugogodišnjeg problema cijelog kraja, dodatnog uzročnika iseljavanja za mnoge mlade obitelji. Upravo danas su moji kolege, Tomislav Panenić i Ante Čikotić u Slavonskom Brodu predstavili Izmjene i dopune Zakona o tržištu nafte i naftnih derivata koje su već neko vrijeme u Saborskoj proceduri, a prema kojima bi se ograničio transport nafte s visokim udjelom sumpora sustavom JANAFa.
Ideja je onemogućiti prihvat i transport nafte čije karakteristike prelaze granične vrijednosti sadržaja sumpora od maksimalno 1,0% m/m. Ovakvo zakonsko rješenje bi posljedično bitno popravilo stanje kvalitete zraka u cijelom kraju bez da se nekome ograničava mogućnost rada na danas normalan i civiliziran način.
Jer temeljiti svoj poslovni uspjeh na korištenju jeftinije sirovine, nepostojanju troškova inače nužnog sustava odsumporavanja te stvaranju ogromnih eksternih troškova (koje poslovanje rafinerije ne osjeti) nije u duhu 21. stoljeća kada je jedini razvoj koji si civilizacija smije dopustiti – održivi razvoj. To jest onaj koji našoj djeci i njihovoj djeci ostavlja barem slične prilike za život”; piše Dobrović.
* Mišljenja iznesena u kolumnama osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr