Stanić o demografskom slomu Slavonije: Hrvatska nije tako bogata da može rabiti jeftina rješenja

slavonije
Montaža: Narod.hr, izvor: iStock, IKA
Tijekom dva desetljeća vidi se da je, unatoč velikim obećanjima i planovima, slavonska demografska zima postajala sve hladnija, da je gospodarska proizvodnja iz godine u godinu sve više kopnjela, a da je bez obzira na kilometre asfaltiranih cesta izoliranost tih krajeva samo rasla, piše Branimir Stanić za Glas Koncila o demografskom slomu Slavonije.

Vjerojatno nema hrvatskoga kraja u kojem građani »od šuba« ne bi mogli nabrojiti deset ključnih problema s kojima se suočavaju na lokalnoj razini, a još je vjerojatnije da se ti problemi godinama nisu rješavali. Nije pritom riječ o obnovi kakve ceste ili puta, ili o izgradnji neke zgrade za javne usluge – jer toga uvijek ima, pogotovo uoči izbora.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ne, jer nije pokazatelj razvijenosti pojedinoga kraja to koliko je političara došlo na otvorenje neke ceste, nego koliko se ljudi vratilo na te putove i koliko se život umnožio ondje gdje su jučer pozirali stranački i državni ljudi.

Poražavajuće u tom smislu djeluje koliko su se stvari malo pomaknule nabolje na bitnim područjima slavonskoga života ako se makar i ovlaš baci pogled na 23 susreta političara u proteklih dvadeset godina s područja Đakovačko-osječke nadbiskupije kojima su domaćini bili mjesni biskupi, a organizator nadbiskupijski Ured za promicanje socijalnoga nauka Crkve.

O demografskom slomu Slavonije: Demografska zima postajala je sve hladnija

Tijekom dva desetljeća vidi se da je, unatoč velikim obećanjima i planovima, slavonska demografska zima postajala sve hladnija, da je gospodarska proizvodnja iz godine u godinu sve više kopnjela, a da je bez obzira na kilometre asfaltiranih cesta izoliranost tih krajeva samo rasla. Sve to donekle se artikuliralo i na nedavno održanu susretu ljudi iz stranačkoga i političkoga života kojemu je domaćin bio đakovačko-osječki nadbiskup Đuro Hranić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Poljoprivredni paradoks: Poticaji su umrtvili hrvatsku poljoprivredu; pogledajte kolika nam je produktivnost

Vladajućima na svakoj razini ne odgovara potenciranje poraza, pogotovo s obzirom na ondje izrečene poruke i na prijedloge za rješenja krize.

Što je uzrok muka Slavonije?

Što je tomu uzrok? Možda i to što je rješenje za slavonske muke skuplje od svih mostova i cesta zajedno te da zahtijeva strategije koje se ne mogu kopirati iz nekih međunarodnih dokumenata. Razlog je vjerojatno i to da sadašnja generacija odgovornih u postojećem mandatu ne može dočekati rezultate jer ma koliko patetično tvrdili da sve rade za »naraštaje koji dolaze«, ipak nisu spremni raditi i za političare koji dolaze.

>Marijana Petir u razgovoru za Narod.hr o uvoznim lobijima, samodostatnosti, poticajima: Poljoprivredi treba radikalan zaokret

”Hrvatska tako bogata da može rabiti jeftina rješenja”

Nakon dvadeset godina upozoravanja na slavonske padove jasno je da dugoročno ne prolazi jeftina varijanta obećanja: malo iz europskih fondova, malo iz državnoga proračuna, malo ovomu, puno onomu. Zaboravlja se, naime, da nije Hrvatska tako bogata da može rabiti jeftina rješenja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iz redovitosti sličnih okupljanja na kojima se govori o problemima pojedinoga kraja đakovački je skup izdvojilo to što su se, osim političara, ondje našli ljudi iz različitih stručnih, gospodarskih i akademskih krugova, koji nastoje vidjeti rješenja, predlažu strategije i čini se da su spremni podmetnuti leđa da one zažive. No skupo je to što traže, jako skupo.

Vjerojatno je riječ o milijardama koje treba uložiti da bi se zaustavila demografska zima, i s njom povezane potrebe nove useljeničke i stambene politike; da bi se oživjela poljoprivreda i proizvodnja hrane, potaknuo razvoj stočarstva i proizvodnja mlijeka; da bi se razvili potencijali korištenja i gospodarenja vodama, napunio prometom kanal Dunav-Sava, navodnjavalo, koristili obnovljivi izvori energije, vršila rudarsko-geološka istraživanja i uopće upotrebljavala prirodna bogatstava…

Zarada daleko veća od novca

Postoji marketinška teorija povezana s medijima koja kaže da se, na primjer, na televiziji najviše može zaraditi na oglašavanju uz programe koji se tiču lokalnoga stanovništva, a što su programi globalniji, udaljeniji od lokalnih ljudi – to je manja zarada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Gledano iz perspektive općega dobra: pametno, pošteno, transparentno i obilato ulaganje u Slavoniju, uključujući i njezin duh i kulturu, donijelo bi zaradu daleko vrjedniju od novca: život”, zaključuje Stanić kolumni za Glas Koncila na temu Slavonije.

O autoru

* Branimir Stanić je od 6. rujna 2020. urednik Glasa Koncila, hrvatskih katoličkih tjednih novina s polustoljetnom tradicijom. Završio je novinarstvo na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu, teološku kulturu na Institutu za teološku kulturu laika Katoličkoga bogoslovnoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te upisao poslijediplomski studij na Sveučilištu u Salzburgu. U Glasu Koncila zaposlen je od 2007. kao urednik mjesečnoga magazina Prilika, a od 2013. je i zamjenik glavnoga urednika Glasa Koncila. Stanić je predavao na Fakultetu Hrvatskih studija, uredio je više knjiga i izlagao na domaćim i međunarodnim znanstvenim skupovima.

** Mišljenja iznesena u kolumnama osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.