Gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević, bivši aktivist, prosvjednik za Varšavsku i protiv izgradnje crkve na Savici, zasjeo je u ured gradonačelnika iz aktivističke sfere i svijeta civilnog društva. Tek je jedan mandat proveo u gradskoj Skupštini ponavljajući za govornicom ono što je govorio na otvorenom, stojeći ili ležeći na asfaltu. Svoju zeleno-lijevu ideologiju već četiri godine nameće građanima u gotovo svim sferama društva, pa tako i u prometu. Promet motornim vozilima u Zagrebu učinio je nesnošljivim, dok njegova rješenja za pješake u centru grada podjednako iritiraju sve sudionike u prometu.
Podsjećamo na Tomaševićeva prometna „rješenja u korist građana“, u ovom slučaju – pješaka.
Tomašević je u svom mandatu uveo pješačke zone u tri ulice u centru Zagreba. Osim prometnog kaosa i otežanog prolaska hitnih službi, pješačke zone nisu projektirane niti osmišljene kao kompaktna cjelina.
Kod Tomaševića u sva tri slučaja stvar se svela na postavljanje klupica i žardinjera. Nogostup nije deniveliran, a cjelokupna smislena rješenja za pješačke zone u Zagrebu i dalje čekamo.
Možda će vas zanimati
Tomaševićev fijasko s pješačkim zonama: Pogledajte kako one izgledaju u drugim europskim gradovima
> Tomašević i njegova prometna ‘rješenja’: Zatvaranja ulica, stupići i žardinjere za prometni kaos
Stara Vlaška
Godine 2022., na Svjetski dan okoliša Tomašević je zajedno s dogradonačelnicima Danijelom Dolenec i Lukom Korlaetom svečano je otvorio pješačku zonu u Staroj Vlaškoj. Bio je to prvi u nizu njihovih projekata kojim je aktualna gradska uprava najavljivala smanjenje prometa u centru grada.
Težnja ovog projekta bila je i da promet u centru grada ne bude podređen isključivo automobilima, već i ljudima. Međutim, automobile voze ljudi, na što se vlast Možemo pretežito ne obazire.
Tamo su postavljena samo oslikana, ogromna betonska zdanja (žardinjere) iz kojih je trebalo rasti zelenilo i cvijeće, ali zelenilu ni traga. Ovaj projekt tijekom vremena postao je sinonim za Tomaševićeve urbanističke promašaje.
U prometnom smislu zatvaranje za promet ove male, ali bitne ulice donijelo je još veće gužve u samom centru Zagreba.
> Tomaševićeva pješačka zona: Pogledajte kako je trebala izgledati Stara Vlaška, a kako izgleda danas
Masarykova ulica
Nakon Stare Vlaške na red je došla Masarykova koja je zatvorena za sav promet dionicom od Gundulićeve do Preradovićeve, a u dijelu od HNK do Gundulićeve ukinuta je jedna prometna traka. Dodane su dvije biciklističke odijeljene stupićima.
Ne treba posebno napominjati da je upravo ovaj potez postao “usko grlo” u kojem Zagrepčani gube vrijeme i živce čekajući.
> Tomaševićev fijasko s pješačkim zonama: Pogledajte kako one izgledaju u drugim europskim gradovima
Draškovićeva
Posljednji potez gradske vlasti po pitanju prometa bilo je zatvaranje Draškovićeve (od Jurišićeve do Vlaške) za taksi vozila. Između dviju tramvajskih pruga postavljene su žardinjere i klupice koje čine fizičku barijeru prolasku vozila.
Već prvog dana u tjednu pokazalo se da se kod postavljanja žardinjera nije mislilo da u Draškovićevoj traje obnova. Naime, radnici su se trebali dobro pomučiti da uklone žardinjere i omoguće dostavu građevinskog materijala na gradilište jer mjesto za kamione nije predviđeno.
Možda će vas zanimati
Tomaševićeva 'sposobnost': Morali micati žardinjere u Draškovićevoj zbog dostave materijala
Već prvog dana u tjednu pokazalo se da se kod postavljanja žardinjera nije mislilo da u Draškovićevoj traje obnova.
Zatvaranje Draškovićeve naljutilo je građane iz više razloga. Prvo, taksi vozila koja građani zovu u situacijama kada nastoje brzo stići od točke A do točke B sada mora koristiti “redovnu” rutu koja nepotrebno produljuje putovanje. Također, postavljanjem klupica između dviju tramvajskih pruga ugrožava se sigurnost građana. Uz to, fizičke barijere osim osobnim vozilima priječe put i interventnim vozilima što bi, u najgoroj varijanti, moglo prouzročiti i ljudske gubitke. Građani su već snimili niz videozapisa u kojem vatrogasci i hitna pomoć „čekaju u redu“ iza tramvaja.
foto HINA/ Denis CERIĆ /dc
Ovaj nepopularan potez gradonačelnika nije naišao ni na odobravanje mainstream medijima. Goranka Jureško iz Jutarnjeg lista ideju je nazvala „ingenioznom“, a kao potencijalne korisnike klupica navela samoubojice.
Možda će vas zanimati
Tomaševićev 'veliki projekt' na udaru građana: Pogledajte na što sliči Draškovićeva ulica
Draškovićeva ulica ima oštećene fasade, kocke i šahtove, ali barem se građani mogu na miru sjesti između dvije tramvajske pruge, rugaju se građani.
Šarene mačkice
Nakon uvođenja pješačke zone u Staru Vlašku, gradska vlast u pješačku zonu pretvorila je dio od Tesline do Gundulićeve ulice, te na dijelu Preradovićeve od raskrižja s Masarykovom i Teslinom do Berislavićeve ulice. Najveće reakcije izazvalo je oslikavanje dijela te pješačke zone. Za šarenilo u centru grada zaslužan je ulični umjetnik Slaven Lunar Kosanović. On je oslikao šarene mačkice, za što je, naravno, bio i plaćen.
Komentari građana bili su mahom negativni. Primjerice: “Primite se konkretnog posla”; “Znači nemate jedan pozitivan komentar građana ovog grada jel to vama išta govori?”; “Vi stvarno nemate pametnijeg posla?”; “Kakva nakaradna devastacija grada…”; “Grad Zagreb cirkus colorado”; “Na što vi novce bacate to nisu istine”, neki su od komentara.
Neki su se pokajali i što su izabrali Možemo za upravljanje gradom.
“Dakle najedeš se ludih gljiva i onda šaraš po cesti, to je umjetnost i to nam podvaljujete pod uređenje grada. Sramim se svoga glasa koji sam vam dao na izborima”, piše u jednom od komentara.
Jarun
Uvođenje pješačke zone na zagrebačkom Jarunu, koje je stupilo na snagu 22. travnja 2024. godine, izazvalo je negativne reakcije među građanima, sportskim klubovima i stručnjacima. Iako je Tomašević ovu odluku predstavio kao korak prema zdravijem i sigurnijem urbanom prostoru, mnogi smatraju da je riječ o isforsiranoj političkoj odluci koja zanemaruje potrebe korisnika Jaruna.
Odlukom vlasti Možemo Jarun je postala – zona bez automobila. Tomašević se pompozno hvalio kako će izletnicima, šetačima, rekreativcima umjesto automobila, za prijevoz oko Jaruna biti dostupan autobus ZET-a. No nije istaknuo kako taj autobus vozi samo vikendima. Tijekom tjedna možete autobusom, baš kao i automobilom doći tek do ulaza u Rekreacijsko-sportski centar Jarun.
Onemogućavanje ulaska automobilom otežalo je poslovanje brojnim ugostiteljskim objektima i noćnim klubovima na Jarunu, ali i označilo logističku noćnu moru za one koji žele na jezeru voziti npr. kajak, voziti djecu na treninge ili pak roštiljati na mjestima predviđenima za tu aktivnost.
> Kako je Tomašević preveslao građane: Aute zabranio, a bus po Jarunu vozi samo – vikendom!
Je li uvođenje pješačkih zona tek puko prekidanje prometa motornim vozilima u nekoj ulici i postavljanje provizornih eksponata poput klupe ili biljki u teglama ili bi uvođenje prave pješačke zone trebao biti produkt pomnog prometno-urbanističkog planiranja? Čini se kako je ideologija glavna vodilja.
Možda će vas zanimati
Što je automobil skrivio Možemo i Tomaševiću, osim što je 'simbol kapitalizma'?
Automobil je u modernoj marksističkoj teoriji označen kao simbol kapitalizma, što smo mogli čuti na Subversive festivalu koji Tomašević izdašno financira; slaže li se s time i stranka Možemo koja provodi politiku odrasta u Zagrebu?
Izvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.