Subota, 10 svibnja, 2025
11.8 C
Zagreb
Pratite nas:

Boris Beck: Jugoslavija na kraju svog puta

Podijeli

Podijeli

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog čega je smrtno stradao ljeta 2020. Rajko Dujmić? Zbog premalog radijusa zavoja! Da je zavoj bio manje oštar, prošao bi ga i ne bi se smandrljao u ponor na onoj strmoj i nepreglednoj šumskoj cesti u Gorskom kotaru, piše Boris Beck.

Nostalgija za modernom

Na njega sam pomislio dok sam gledao prvu epizodu dokumentarno-putopisnog serijala o Jadranskoj magistrali, simpatične i pričljive Andree Buče. Nostalgični niz HTV-a započeli su Betonski spavači, serija posvećena armiranim jugoslavenskim monstrumima, a potom smo odgledali i seriju oca i sina Merlića nazvanu Moderna vremena, o komunističkom produkt-dizajnu – da bismo sada bili izvedeni na sunce i svjež zrak, dok jurimo tom najspektakularnijom socijalističkom prometnicom.

Betonske spavače je ubio svojom dosadnom i patetičnom naracijom arhitekt Maroje Mrduljaš, Dubravko Merlić je decentno i dobro pripremljen održavao interes publike za starim stolcima, tanjurima i bojlerima, a Buča je pomalo euforično jurnula opijena mirisom mora i soli. Razumijem je! Izgradnja te ceste omogućila je ne samo dolazak Hrvata na more, nego i stranaca, te mnogo toga promijenila.

Žabarima je otvorila bajkovitu zemlju Ljeta, bajku zabave, gradela, galebarenja, bevande, klapa, fjake i zvizdana, kakva nije ondje nikada postojala, nego su je izmislili baš za furešte. Domaćima je donijela toliko deviza da ni do danas nisu saznali što bi s njima, i pretvorila ih od težaka, mornara i ribara u iznajmljivače, sa svim dobrom i zlom što taj položaj nosi. Magistrala nije obična cesta, ona je naša autostrada u Oz izležavanja i partijanja za jedne i rentijerstva i cimerfraja za druge, iz kojeg se još nitko nije vratio.

Tamna strana ceste

No ona je i cesta smrti, što je Buča izbjegla spomenuti na početku svoje Odiseje. A mogla je. Anto Ravlić, glavni urednik Žmigavca, lista riječkog Autokluba, rekao joj je da se na novom autoputu Zagreb-Rijeka gine pet puta manje nego na staroj cesti – no to joj nije bila zanimljiva tema. Jedino je od ponosnog vlasnika oldtimera, koji ima i oldtimersko ime i prezime, Sergio Vosilla, izmamila komentar da su nekad auti bili lošiji, ali se vozilo sporije.

Našem ponosu više odgovara da se o Jadranskoj magistrali govori kao o jednoj od najljepših cesta na svijetu, nego kao o jednoj od najopasnijih. No nijedna se cesta ne sastoji od čarolije, nego od pravaca i kružnica. I što su te kružnice veće, i što su dalje jedna od druge, to će cesta biti sigurnija, a što su zavoji oštriji i brže slijede jedan za drugim, opasnija je – a magistrala se sastoji skoro isključivo od zavoja, zavoja i zavoja. Nije to volja Božja, nego odluka inženjera.

Sistemska greška Jugoslavije

Veći radijusi zahtijevaju više iskopa i nasipa, koje radnička država nije mogla platiti, i zato su zavoji tako oštri i naslagani jedan na drugi. Inženjeri su znali što znači smanjiti radijus zavoja na 100, 80 ili samo 60 metara – svaki metar uštede znači točno proračunljiv utrošak ljudskih života po godini i milijunu automobila. Jadranska magistrala je proračunata pista smrti jer je sistem bio neuspješan, i nije bio u stanju načiniti cestu sigurnu za svoje građane.

Jugoslavija je sama proždrla svoju dizajnersku djecu jer je ekonomski skrahirala i nije im omogućila da budu dio svijeta. Betonski spavači su priča o megalomaniji: Velesajam je trebao biti gospodarsko stjecište Istoka, Zapada i Juga, i kao takav propao je još 70-ih; spomenik na Petrovoj gori je ružan i neupotrebljiv; Brodarski institut je bio servis neodrživog militarizma. Na tolike se ludosti razbacivala lova, samo se na Jadranskoj magistrali uštedjelo. Ima sjajne vizure, ali ne vidite ih jer povraćate.

* Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr/Boris Beck

Pročitaj više

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.

Pročitaj više

Frendica.hr

Glas naroda

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povezani članci