Prije 123 godine na zagrebačkim ulicama prvi tramvaj s jednom konjskom snagom

Prvi objavljeni snimak konjskog tramvaja

Na današnji se dan 5. rujna 1891. godine na zagrebačkim gradskim ulicama pojavio prvi tramvaj pogonjen jednom konjskom snagom. Putnici su se do tada organiziralo prevozili samo konjskim omnibusom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povijesni razvoj

Naglom urbanizacijom Zagreba potkraj 19. stoljeća javila se potreba za uvođenjem organiziranog javnog gradskog prijevoza.

O potrebi uvođenja konjskog tramvaja, gradski su oci počeli raspravljati 1885. godine, a ideja je postala aktualna 1887., kada je francuski inženjer Raoul Pierre Alexandre Gautier predložio gradskom poglavarstvu uvođenje konjskog tramvaja od Zagreba do Samobora, ali je zbog nedostatka sredstava Gautier (po gradu se već posvuda šaputalo kako Gautier uopće ne će graditi jer nema dovoljno novca) promijenio plan i predložio gradnju pruge u Zagrebu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koncesiju za gradnju pruge dobio je 7. ožujka 1891. godine, međutim Gautier nije započeo s njezinom gradnjom, nego je uz pristanak gradske općine prenio svoja prava i obveze na Društvo zagrebačkih građana.

Gradnja jednokolosiječne tramvajske pruge počela je 11. svibnja 1891. godine, a četiri mjeseca kasnije 5. rujna 1891. konjski je tramvaj pušten u promet. Tramvajska su kola tvornice Weitzer iz Graza pokretana jednom konjskom snagom izazvala takvu senzaciju da se sljedećega dana prevezlo više od 20.000 Zagrepčana, odnosno gotovo pola stanovnika kojih je, u to doba, u Zagrebu bilo nešto više od 42.000.

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

 

Pruga duljine oko 8 km bila je izgrađena od mitnice u Vlaškoj ulici (današnji Kvaternikov trg), kroz Vlašku, Draškovićevu i Jurišićevu ulicu preko Jelačićeva trga, pa Ilicom do Vodovodne ulice (odnosno do Pivovare) uz odvojak Kolodvorskom cestom (današnjom Ulicom Republike Austrije) do tzv. Južnog (današnjeg Zapadnog) kolodvora te uz odvojak Frankopanskom ulicom i Savskom do Savskog mosta.

Prosječna brzina tramvajskih kola koje je vukao konj bila je 7,5 km/h. Ljetna kola s 20 sjedećih mjesta opsluživala su dva člana posade: vozač-kočijaš i kondukter. Spremište tramvajskih kola, s konjskom stajom i upravnom zgradom, bilo je na mjestu današnjeg Tehničkog muzeja, a konjski je tramvaj u Zagrebu prometovao od 1891. do 1911. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Puštanje konjskog tramvaja u promet bilježi se kao početak organiziranoga javnog gradskog prijevoza u Zagrebu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.