“Ispod sunca” – potajno sniman film koji prikazuje drugu stranu komunističkog života u Sjevernoj Koreji

Foto. Fah

„Ispod sunca“ naziv je odličnog dokumentarnog filma na čijoj je nedavnoj projekciji u zagrebačkom Dokukinu KIC, bio i njegov redatelj, Vitalij Manski iz Rusije. No idiličan naziv ovog dokumentarca krije nešto potpuno drugačije.

Naime, sjevernokorejske su vlasti ovog poznatog ruskog redatelja pozvale da snimi film o djevojčici Zin-mi i njezinoj obitelji, kako bi svijet upoznali s „idealnim“ životom u toj zemlji. No ovaj je iskusni redatelj na setu uključivao i svoju kameru te potajno snimao i drugu stranu života ispod sunca Demokratske Narodne Republike Koreje, od namještanja filmskog seta, do neprestanih promjena dijaloga, ukoliko se partijskim komesarima koji su budno nadzirali snimanje, neka replika nije činila dovoljno komunističkom.

Sam film govori o djevojčici Zin-mi koja u Sjevernoj Koreji živi sa svojim radišnim roditeljima. I njih kao i život ostatka stanovnika ove zemlje i dalje je pod povecalom čak i političkih vođa koji više nisu živi, jer njihove se slike nalaze doslovno svuda. U školama, dnevnim sobama tamošnjih obitelji, podzemnoj željeznici. Zin-mi je pred ulaskom u Korejski dječji savez, čime će postati dio toga „ idealnog“ društva u kojem su ključne stvari naporan rad i preuzimanje odgovornosti za samog sebe.

I tako je, unatoč neumornim nastojanjima da se predstave kao jedno idealno društvo, Mansky ipak uspio snimiti stvaran život u Sjevernoj Koreji.

„Ne otkrivajući niti jedan jedini detalj funkcioniranja državnog aparata, Manski je prikazao njegovu samu bit“ samo je jedna od brojnih pozitivnih kritika ovoga filma koji se već može pohvaliti impozantnim popisom osvojenih nagrada s brojnih filmskih festivala među kojima su one za najboljeg redatelja, najboljeg dokumentarca srednje i istočne Europe, nagrada žirija i druge.

„Ispod sunca“ je prikazan u sklopu prošlogodišnjeg Međunarodnog festivala dokumentarnog filma ZagrebDox-a, a, osim u Dokukinu, tijekom veljače možete ga pogledati i u kinu Sloboda (Dubrovnik), Zelenoj dvorani (Zabok), kinu Europa (Zagreb), Art-kinu Croatia (Rijeka), kinu Karaman (Split) te desetak drugih nezavisnih kina.