Ayaan Hirsi Ali: Po tome kako se woke ideologija razmahala u Americi, vidimo što nas u Europi tek očekuje

hirsi
Foto: iStock

Utjecajni Neue Zürcher Zeitung (NZZ) objavio je esej nizozemsko-američke političarke i kritičarke islama, rođene u Somaliji, Ayaan Hirsi Ali, u kojemu upozorava na opasnost woke ideologije koja ugrožava zapadnu civilizaciju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ayaan Hirsi Ali kontroverzna je osoba, čiji su dosadašnji život obilježili spektakularni događaji i prekretnice.

Rođena je 1969. u Somaliji u muslimanskoj obitelji, s 22 godine poslana je u Kanadu kako bi se ondje udala za nepoznatog rođaka. Umjesto u Kanadu, stigla je u Nizozemsku i ondje zatražila politički azil, a 1997. dobila je nizozemsko državljanstvo.

Neobičan životni put Ayaan Hirsi Ali

Radila je kao čistačica, u pošti je razvrstavala pisma, zatim kao prevoditeljica za nizozemske vlasti. Usput se školovala i završila studij politologije, nakon kojega se zaposlila u jednoj socijaldemokratskoj zakladi i postala članicom socijaldemokratske stranke PvDA.
Kasnije je napustila PvdA i pridružila se konzervativno-liberalnoj VVD i bila zastupnica te stranke u parlamentu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za vrijeme njezina mandata izbio je skandal koji je potresao Nizozemsku, kad je otkriveno da je u zahtjevu za azil dala krive podatke. Oduzeto joj je nizozemsko državljanstvo, a kasnije ponovno vraćeno. U međuvremenu, odselila je u Sjedinjene Države.

Životni put Ayaan Hirsi Ali nosi pečat odrastanja u islamskoj sredini, da bi kasnije postala žestoka protivnica islamizma i zagovornica konzervativnih vrijednosti, uključujući snažnu kritiku nekontroliranog useljavanja.

Zamjerila se islamistima

Njezin članak u kršćanskim novinama Trouw u kojemu proroka Muhameda opisuje kao pedofila izazvao je val prijetnji i sudskih tužbi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Nizozemska izglasala zabranu nošenja burke na nekim javnim mjestima

Potpisnica je “Manifesta dvanaestorice”, protiv islamizma kao totalitarne prijetnje i smatra da je kršćanstvo ugroženo. “U medijima se mnogo govori o islamofobiji, strahu od islama, ali razmjeri islamofobije blijede u usporedbi s krvavom kršćanofobijom”, izjavila je 2012. godine.

U prilogu za NZZ Ayaan Hirsi Ali izražava zabrinutost zbog jačanja woke ideologije, političkog koncepta koji pod krinkom ugroženosti gura rubne pojave u središte društva i na taj način nastoji ostvariti dominaciju.

“Naravno, islamizam predstavlja još uvijek vrlo snažnu prijetnju zapadnoj civilizaciji. Ali sad je iskrsnuo relativno nov izazivač za naše institucije i ideale: wokeizam. Ta ideologija svenazočna je na način koji za većinu nas još prije trinaest godine nije bio zamisliv”, piše.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Woke ideologija prezire zapadnu civilizaciju

“Wokizam je”, nastavlja, “sporan i često zlorabljen pojam. Unatoč tome vjerujem da predstavlja korisnu kraticu za opis različitih pokreta koji su u mnogome međusobno slični. Ono što im je najviše zajedničko to je da preziru zapadnu civilizaciju i žele ju zamijeniti nečim još nepoznatim”.

Ayaan Hirsi Ali tvrdi da je “razorni utopizam” woke ideologije isti kao i kod islamista.
“Za klimatske apokaliptičare, gender fanatike i predstavnike kritičke rasne teorije, Zapad je bio i ostao tlačiteljski oblik, koji izrabljuje slabe i stoga mora biti uništen. Zapadna civilizacija, tvrde, temelji se na ropstvu i gospodarenju i u svojoj je srži moralno trula, a svi njezini ideali i institucije iskvareni su, nepopravljivo pokvareni istočnim grijesima kapitalizma i kolonijalizma”, piše Ayaan Hirsi Ali.

>Pročitajte snažan govor Stjepe Bartulice na CPAC konferenciji u Mađarskoj posvećen – woke ludilu

“Amerika se neko vrijeme bavila mnogo manje islamom, dok je Europa sa svojim velikim useljeničkim skupinama i svim s time povezanim integracijskim problemima predstavljala upozorenje Americi. Vidjelo se što se događa kad multikulturalizam nesmetano buja. Danas je pak Amerika upozorenje Europi: Pogledajte što vas čeka ako dopustite da prevlada wokeizam”.

Europska politička misao kao temelj woke ideologije

Ayaan Hirsi Ali smatra čak da wokeizam počiva na europskim idejama, ali da se u Americi vide razmjeri te utopije, koja je “kao i sve utopije u stvarnosti distopična”, odnosno suprotnost utopiji. Podsjeća da se u woke ideologiji sve vrti oko rase, spola i identiteta.
Smatra da woke ideje vuku korijenje još od mislilaca poput Hegela, Nietschea, Marxa i predstavnika lijeve filozofske Frankfurtske škole, iako mnogi od tih mislioca ne mogu biti opisani pojmom woke, koji potječe iz američkog slanga. Ali, tvrdi, oni su ostavili misaone strukture na kojima se ta ideologija kasnije izgrađivala.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Za Nietzschea je primjerice smrt Boga bila činjenica, dok ju woke aktivisti zapravo vide kao cilj. A Hegelovu ideju dijalektike iskoristio je Marx, a nakon njega i woke pokret za različite ciljeve”.

“Neposredni korijeni woke ideologije nalaze se u radovima francuskih postmodernista, primjerice Michela Focaulta i Jacquesa Derride. Za te mislioce, sve velike povijesne pripovijesti bile su laži, uključujući i ideju zapadne civilizacije i služile su opravdavanju ugnjetavanja ljudi, poglavito manjina”, piše Ayaan Hirsi Ali.

Ona smatra da se u slučaju woke ideologije pokazao istinitim stereotip o Europljanima koji vole teoriju i Amerikancima kojima su draža djela, jer mnogi Amerikanci se trude ostvariti woke ideje. U tom kontekstu spominje knjigu Saula Alinskysa “Rules for Radicals” (Pravila za radikale) iz 1971., koja predstavlja udžbenik za pragmatične radikale koji su usvojili ta pravila.

Nametnuli se prihvatljivim temama

“Kako bi svoje ideje pretvorili u politički program, pripadnici woke pokreta razradili su rafiniranu strategiju: Na nacionalnoj i lokalnoj razini zauzimaju se za politiku raznolikosti, jednakopravnosti i uključivanja. Osim toga, uspjeli su nametnuti kod multinacionalnih koncerna i velikih privatnih poduzeća standarde društvene i ekološke odgovornosti. To je bilo mudro. Tko bi mogao imati nešto protiv toga da se poduzeća prisile na odgovorno postupanje?”

“Wokeizam je vrlo nejasan pojam”, tvrdi Ayaan Hirsi Ali, “na njegovu stablu ima vrlo mnogo grana, koje sve imaju jedan korijen i jedan cilj: protuzapadnu utopiju. A predstavnici različitih interesnih sfera podupiru svoje istomišljenike u njihovim područjima”.

>Totalitarizam na ‘zapadni način&’: Nakon Dahla i Fleminga, i romani Agathe Christie na udaru woke kulture

Kao primjer navodi aktiviste za prava žena, one koji se bore za klimu ili one kojima je cilj rasna borba.
“Ta je ideologija u praksi doduše decentralizirana, ali je u teoriji solidno ujednačena. To je razlog zašto su woke aktivisti bili tako uspješni u prodoru u naše institucije”.

Ona također smatra da je jedan od važnih razloga uspjeka wokeizma u tome što kritizira stvarne nedostatke. “Naravno da moramo spriječiti klimatsku katastrofu. Naravno, crni Amerikanci još su uvijek zapostavljeni. Naravno da transrodne osobe imaju isto dostojanstvo i ista prava kao i drugi. Naravno, zapadna su društva nanijela mnogo zla svijetu. Naravno, kapitalizam je prouzročio nepotrebne patnje”, smatra.

“Mnogi od nas angažirano i razumno raspravljaju o tim i drugim pitanjima, kako bi se riješili problemi koje nitko ne skriva i kako bi se reformirale naše institucije”, podsjeća, dodajući: “Wokeisti se laćaju tih nedostataka na svoj način i tvrde, na fundamentalistički način, da njihova rješenja predstavljaju jedini ispravni put”.

Jedino što žele jest imati moć

“U svojim utopističkim predodžbama, wokeisti žele imati svu moć i izvore na temelju njihove ideologije. Svoju definiciju antirasizma smatraju jedinom važećom, kao i svoju definiciju jednakosti. Ne zanima ih što mi ostali mislimo da da su njihove definicije štoviše perverzije tih koncepata. Jer jedino oni tobože mogu vidjeti iza vela potlačenosti, koji drugima zamagljuje oči”.

Ayaan Hirsi Ali upozorava na fanatičnu “pravovjernost” wokeista: “Što god činite, ne usuđujte se istodobno biti pripadnici neke manjine i ne slagati se s wokeistima. Dobit ćete prijekore od njihovih velikih svećenika!”

Ayaan Hirsi Ali se pita što su zapravo ciljevi woke ideologije i odmah nudi odgovor: “To su stupovi zapadnog društva, uključujući vjeru, jednoženstvo, nacionalnu državu, kapitalizam i kulturu. Tradicionalne religije predstavljaju prijetnju novoj religiji wokeizma. Monogamni, heteroseksualni brak za njih predstavlja heteronormativno tlačenje žena i seksualnih manjina. Moderna nacionalna država počiva na podjeli između Crkve i države, dok wokeisti teže za vlastitom božjom državom”.

Napad na zapadnu tradiciju i institucije

Nabraja i ostale institucije zapadnog društva, poput kapitalizma ili muzeja. “Čim se poruše važne institucije zapadne civilizacije, kažu vokeisti, možemo početi iznova i izgraditi klimatski komformnu, antirastističku, antitransfobističku utopiju, u kojoj će sve biti nepovratno pravično i dobro”.

“On o što zvuči kao lijepa utopija vrijedna nastojanja, u stvarnosti ima fatalne posljedice. U SAD-u ali i drugdje, ekstremni gender aktivizam, koji počiva na woke načelu brisanja svih granica, stvorio je ponudu genderske zdravstvene skrbi. To zvuči dobro, tko ne bi pomogao djeci u nevolji? Ali u praksi to znači da se maloljetnike tjera na put medicinske preobrazbe, koja čak uključuje operacije, u neki slučajevima bez znanja roditelja, o pristanku da i ne govorimo”.

“Istodobno se očemuje da se zaštitni prostori za žene, što su ih izborili naraštaji feministica u dugim borbama, otvore biološkim muškarcima, uključujući i seksualne zločince koji tvrde da su zapravo žene. Dvije temeljne stečevine zapadne civilizacije, prava žena i djece, postala su upitna u ime woke ideologije”.

Uništavaju živote onih koje tobože podupiru

Ayaan Hirsi Ali tvrdi da woke aktivisti i u Americi uništavaju živote ljudi koje tobože podupiru svojim rasnim idejama: “Umjesto da razmatraju konkretne ideje koje bi pomogle crncima, ustraju na tome da se policiji oduzmu sredstva, što znači još više kriminala a time i patnji za crno pučanstvo”.

Woke aktivisti “obožavaju Ibrama X. Kendija, koji otvoreno priznaje svoj ekstremizam. Za Kendija je jedino rješenje ispravljanja nepravdi rasizma u tome da se prakticira još više rasizma, ali ovaj put protiv bjelaca”.

Navodi i primjer klimatskih aktivista, koji ponekad govore “kao da žele povratak u predindustrijsko doba … Umjesto da rade na praktičnim rješenjima i raspravljaju o našim problemima, klimatski aktivisti žele da živimo u svijetu poput obitelji Kremenko”.
“Ne zanima ih ako se pritom odbace sve stečevine kapitalizma za borbu protiv siromaštva.

>Woke cenzura: Iz dječjih klasika Roalda Dahla uklanjaju se ‘uvredljive riječi&’ poput ‘majka’ i ‘otac’

Ni najstrastveniji borac za zaštitu okoliša ne može nijekati da gospodarskom razvitku na temelju tržišnih sila možemo zahvaliti što su stotine milijuna ljudi izbavljene iz najvećeg siromaštva i omogućen im život dostojan čovjeka. Koristiti se klimatskim promjenama u cilju guranja radikalnog, antikapitalističkog programa, nije samo neiskreno, nego je i bezobzirno”.

Ayaan Hirsi Ali tvrdi da se woke aktivisti služe ciljevima onih koji se intenzivno bave određenim temama i imaju široka znanja o tome. “Najglasniji su u prostoriji, potišću razumne znanstvenike i stručnjake koji rade na rješenjima, i pritom ih mjerodavni političari čuju i čak shvaćaju ozbiiljno. Ti političari često ne vide da radikalna ideja wokeizma nije ozbiljno zainteresirana za reforme”.

Kako se oduprijeti?

Pita se, kako se može suprotstaviti toj ideologiji. “Kako možemo, prema riječima Pascala Brucknera, ponovno zadobiti stanovitu mjeru civilizacijskog samopouzdanja? Na to je pitanje teško odgovoriti. Mnogi bi preporučili da moramo postati isto tako autoritarni. Za mene je to opasan put. Mislim da postoje druge mogućnosti”.

Ayaan Hirsi Ali odgovor vidi u zaključku da wokeizam “doduše ima veliki utjecaj, ali nije svemoćan”. Ona se pritom oslanja na hrabre ljude koji će dignuti glas i “da tražimo od naših političara da budu oprezniji koga slušaju. Wokeisti su prikriveni revolucionari koji samo tvrde da žele riješiti stvarne probleme. Umjesto toga, postoje stvarni reformatori, koji ozbiljno i razumno žele pristupiti našim problemima. Moramo razlikovati te dvije skupine. Ove druge moramo porupirati, umjesto da onim prvim dopuštamo da čine što hoće”.

“Wokeisti su spretni aktivisti. Učinkovito su ostvarili metode opisane u Alinskysovoj knjizi ‘Rules for Radicals’. Njegovo prvo pravilo glasi: ‘Ne postoji samo moć koju se posjeduje, nego i ona za koju neprijatelj vjeruje da postoji'”.

“To je razlog zašto se wokeisti čine tako mkoćnima. Brojčano uopće nisu nadmoćni, ali znaju kako dominirati javnim diskursom … u tom smislu njihova moć dijelom počiva na obmani, ali unatoč tome vrlo je velika. Spoznaja o tome možda je prvi korak u tome da im se oduzme nadmoć”.

Zapravo su “samo manjina”

“Moramo i shvatiti što nije učinkovito protiv wokeizma: prilagodba. Woke fanatičari, poput svih fanatičara, ne daju se urazumiti. Ne može ih se umiriti, to ih još više ohrabruje”.
Na kraju, Ayaan Hirsi Ali napominje da rješenje problema čovječanstva nije u uništavanju institucija, nego u njihovoj obnovi.

“Wokeisti su samo mala manjina aktivista, a mi smo nasljednici stoljetnog političkog i filozofskog mišljenja, koje je stvorilo najsigurnija, najslobodnija i najbogatija društva što ih je svijet vidio. Trebamo biti ponosni na naše stečevine. Naše su institucije nesavršene, ali one su naša najsigurnija jamstva stabilnosti i slobode. Potrebne su nam postupne reforme, a ne radikalna revolucija, jer povijest nam pokazuje da je jedino tako moguć pravi, trajni napredak”, zaključuje Ayaan Hirsi Ali u eseju za Neue Zürcher Zeitung.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.