Prema jučerašnjim izjavama zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević otvorio je pitanje uvođenja građanskog odgoja u zagrebačke škole te je naveo da su pripreme za to već u tijeku.
Izvannastavna aktivnost ili obvezni predmet?
Za sada je najavljeno da će građanski odgoj kao novi predmet biti izvannastavna aktivnost, međutim, povela se rasprava treba li građanski odgoj postati obvezni predmet kojeg će morati slušati svi učenici i što se sve treba obuhvatiti pod tim pojmom.
Na stranicama portala Zadarski list objavljen je intervju s Josom Nekićem, pročelnikom Upravnog odjela za odgoj i školstvo Grada Zadra koji smatra da bi građanski odgoj trebao biti obvezni predmet ili osnažena međupredmetna tema, no da ga i ne treba politizirati.
– Građanski odgoj kao obvezni predmet ne može se uvesti »sad i odmah«, budući da se treba pobrinuti za nastavnički kadar koji će izvoditi nastavu. – kaže pročelnik Joso Nekić
– Međutim, ja ne podržavam ideju da to bude izvannastavna aktivnost, kao što je to u Rijeci. Smatram da je građanski odgoj važan i u skladu s tim, trebaju ga slušati svi učenici. – smatra Nekić.
Pročelnik Nekić također dodaje da postoji velik broj djece koja završe školu i ne znaju razliku između ustrojstva grada i županije te da takve teme zaslužuju pozornost pri kreiranju programa građanskog odgoja.
– Te teme zavrjeđuju pozornost! Treba tražiti prostor da to slušaju svi učenici. Kolika će biti razina, je li potrebno od toga napraviti poseban predmet ili, još bolje, da to bude osnažena međupredmetna tema, to je pitanje za stručnjake, govori Nekić.
Koje teme nas očekuju u zagrebačkom građanskom odgoju?
Ako je suditi prema programu Tomislava Tomaševića u kojem su najavljivali “osnaživanje organizacija i zajednica koje se bave pitanjima rodne i LGBTIQ+ ravnopravnosti u Zagrebu“ moglo bi se zaključiti da bi građanski odgoj u sebi mogao sadržavati nešto iz tog područja.
To sa sobom povlači pitanje suglasnosti roditelja žele li da njihova djeca slušaju takav predmet ako postane obvezan.
Zagovornici građanskog odgoja tvrde da bi uvođenje takvog predmeta omogućilo mladima da postanu odgovorni i aktivni članovi društva sposobni djelovati za opće dobro te donositi informirane i promišljene odluke. Naime, građanski odgoj i obrazovanje podrazumijeva usvajanje vrijednosti, stavova i znanja, ali i vještina i sposobnosti kako ta znanja iskoristiti u svakodnevnim situacijama. No, postavlja se pitanje tko će određivati koje su to vrijednosti i stavovi odnosno hoće li u Zagrebu te vrijednosti biti kreirane prema dosadašnjem programu Možemo! te hoće li uključivati ponešto iz rodne i LGTBIX agende.
Sigurno je da postoji značajan dio roditelja koji ne žele da im se djecu izlaže takvom sadržaju te se sve više njih pita hoće li imati izbora.