Hrvatska policija više od sto godina na ‘motorni pogon’

Već više od stotinu godina hrvatska policija koristi automobile, podsjeća voditelj Muzeja policije Željko Jamičić koji je uoči dana zaštitnika “čuvara zakona” Svetog Mihovila u sjedištu Ministarstva unutarnjih poslova predstavio monografiju “Cestovna vozila hrvatske policije od 1913. do 2013.”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prvi policijski automobil u Hrvatskoj se pojavio na zagrebačkim ulicama samo 14 godina nakon što je tu ‘novotariju’ počela koristiti policija u Americi. Još 1911. automobile su imali zagrebački vatrogasci, a radilo se o dva vozila na električni pogon, podsjeća Jamičić.

O kupnji prvog automobila za zagrebačku policiju saznajemo iz ondašnjih Hrvatskih novosti od 30. travnja 1913. Riječ je o tada najsuvremenijem automobilu marke “Apollo” 24/30 HP, njemačke tvornice Apollo-Werke koja je radila od 1904. do 1927.

Redarstvenicima su do tada najčešća prijevozna sredstva bili fijakeri ili bi se snalazili posudbom privatnih vozila što je, po Jamičićevim riječima, stvaralo dopunske napetosti i teškoće pa se nedostatak službenog policijskog automobila itekako osjećao kod “zagrebačkog redarstvenog povjereničtva”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pretražujući broje arhive i zbirke fotografija autor je naišao i na šaljivu pjesmicu u zagrebačkom “Ilustrovanom listu” iz 1914. pod nazivom “Slom policajnog automobila” u kojoj se opisuje nesretan završetak jedne službene vožnje u vrijeme starih navika, dok “vozačima redarstvenicima nije bila strana koja čašica alkohola više tijekom službe”.

No, nakon saznanja o prvom policijskom prijevozu podataka je vrlo malo sve do 1945. kada je natpis “milicija”, uz plavu podlogu, lakiran na vozila iz ratnog plijena ili ona što su darovali saveznici. Stoga su u policijskom voznom parku prevladavali njemački Mercedesi i Opeli, talijanski Fiati i američki džipovi, a među motociklima njemački Zündappi s prikolicom ili bez nje.

U drugoj polovici 20. stoljeća, uz strane automobile, policijski vozni park obogaćen je i jugoslavenskima izrađenima po licenci poput “fiće”, “bube” ili “golfa”, ali i raznim varijantama kombija, popularno zvanog “marica”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Neki od starih policijskih automobila bili bi rado viđeni u bilo kojoj oldtimer zbirci”, kazao je recenzent Antun Presečki, ističući pritom sportski Mercedes 190 SL za nadzor brzine iz ‘šezdesetih’, kao i rijetku karavansku izvedbu legendarne “žabe”, Citroen DS 21 koji je desetljećima bio “u službi” na očevidima prometnih nesreća.

“Razvoj hrvatske policije u tom je segmetnu u potpunosti bio u skladu sa svjetskim trendovima”, kazao je načelnik Policijske akademije Želimir Radmilović, najavivši da se slična izdanja pripremaju i o policijskim plovilima te letjelicama

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.